لیلا خلیلی؛ وحیده دلیلی؛ عزیز هدایتی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور در شهر تبریز بود. این پژوهش کاربردی با رویکرد کمّی و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری اعضای کتابخانههای زیرمجموعه نهاد کتابخانههای عمومی کشور در تبریز به تعداد 37931 نفر و نمونه مورد مطالعه 380 نفر بود که به روش نمونه گیری طبقه ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور در شهر تبریز بود. این پژوهش کاربردی با رویکرد کمّی و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری اعضای کتابخانههای زیرمجموعه نهاد کتابخانههای عمومی کشور در تبریز به تعداد 37931 نفر و نمونه مورد مطالعه 380 نفر بود که به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی نسبی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد لایبکوال و پایایی آن در مطالعه حاضر بر اساس آلفای کرونباخ معادل 93/0 بود. به طور کلی در سه بعد لایبکوال، میانگین سطح حداقل انتظارات پاسخگویان 39/4 ، میانگین سطح خدمات دریافتی پاسخگویان 70/5 و میانگین سطح حداکثر انتظارات پاسخگویان 68/6 بود. تفاوت بین انتظارات کاربران با سطح خدمات دریافتی در هر یک از ابعاد لایبکوال، بالاتر از حداکثر انتظارات نبود. نتایج آزمون تی-زوجی وجود تفاوت معنادار بین حداکثر انتظارات و سطح خدمات دریافتی کاربران و همچنین وجود تفاوت معنادار بین حداقل انتظارات و سطح خدمات دریافتی کاربران را در همه ابعاد لایبکوال تایید کرد. این مطالعه کیفیت خدمات تمام کتابخانه های نهاد کتابخانههای عمومی کشوردر شهر تبریز را ارزیابی کرده است. میتوان نتیجه گرفت که اگرچه کتابخانهها در همه موارد تا حدی توانستهاند حداقل انتظارات کاربران را برآورده کنند، اما حداکثر انتظارات کاربران هنوز برآورده نشده است.