نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

2 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران

3 دکتری برنامه ریزی توسعه آموزش عالی و مدرس دانشگاه، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان،ایران

چکیده

امروزه تجاری شدن پژوهش‌­های دانشگاهی می­‌تواند سهم بسیار زیادی در رشد اقتصادی کشورها ایفا نماید، لذا اغلب کشورها با تدوین سیاست‌­هایی سعی در کمک به فرایند تجاری‌سازی تولیدات پژوهشی در نظام دانشگاهی خود، در راستای تسریع و تسهیل این مهم کرده‌­اند؛ بنابراین، پژوهش حاضر بر آن بود تا با استفاده از رویکرد کیفی مبتنی بر روش نظریه برخاسته از داده­‌ها و از طریق مصاحبه با متخصصان حوزه تجاری‌سازی در آموزش عالی، ضمن شناسایی آسیب­‌ها و موانع بازدارنده سیاست‌گذاری تجاری‌سازی پژوهش‌­ها در نظام دانشگاهی ایران، رویکردی که در این سیاست به­‌کار گرفته‌شده را شناسایی کند. براین اساس، پژوهشگران با تکیه‌بر طرح نوظهور به‌­عنوان یکی از طرح­‌های مورداستفاده در روش نظریه برخاسته از داده‌­ها و با استفاده از روش نمونه‌گیری نظری و در نظر گرفتن اشباع نظری در داده‌­ها، تعداد 9 نفر از صاحب­‌نظران حوزه تجاری‌سازی را جهت مصاحبه بدون ساختار انتخاب نمودند. برای اعتبار یابی داده‌­های پژوهش، پژوهشگران از بازخورد مشارکت­‌کننده استفاده کردند. یافته­‌ها نشان از آن داشت که اجرای سیاستِ تجاری­سازی پژوهش با آسیب‌­ها و بازدارنده­‌هایی از قبیل، فرهنگی، اقتصادی، رشته­ دانشگاهی، آموزشی، فرایندی، بافتاری و فردی مواجه است؛ بنابراین، با توجه به ماهیت و جنسِ موانعِ پیشِ ­روی، می‌توان نتیجه گرفت که چرخه­ شوم فرم گرایی در سیاست تجاری­‌سازی پژوهش­‌های دانشگاهی در ایران ریشه دوانده است.


کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Pathology of Commercialization Policy-Making of Research in Iran’s Academic System

نویسندگان [English]

  • Sherko Mohammadi 1
  • Mohsen Nazarzadeh Zare 2
  • Keostan Mohammadian Sharif 3

1 Assistant Professor, Department of Educational Management, Faculty of Psychology and Education, Semnan University, Semnan, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Malayer University, Malayer, Iran.

3 Ph.D. of Higher Education Development Planning, Department of Educational Management, Faculty of Psychology and Education, Semnan University, Semnan, Iran

چکیده [English]

 

Introduction
Commercialization of academic research has become a popular interest in most countries of the world. Because the process of commercialization of academic research plays a significant role in the economic development of societies, Thus, universities and higher education institutions are expected not to limit their functions only to teaching and research but also to take a part in production and economic value creation. This function is called the commercialization of research products (CRP). Some studies have shown that on the one hand, cultural and social factors and on the other hand, organizational, financial, and economic factors have a close relationship with the CRP. This evidence shows that it is not enough to formulate policies for CRP, but also providing internal and external infrastructures is a crucial factor.

Research Question(s)
What are the obstacles which are preventing CRP in Iran’s academic system?

Literature Review
2.1 Policy-making Approaches in Organizations
Nowadays, what differentiates successful and unsuccessful organizations is not necessarily a quantitative issue. Rather, is a qualitative one, so the nature of the obstacles which the organizations are confronted is the main issue. To clarify the kind of obstacles that hinder CRP, we used Okumus’s conceptual model of Implementing a strategy. The model has four variables: content, context, process, and outcome. The meaning of the content is the strategic orientation that the organization chooses and seeks to follow. Context factors include all the physical, social, and cultural contexts of the organization in which strategies are implemented. The process also includes all the ways and methods that the organization undertakes to implement and operationalize its strategic plans. Finally, the outcome includes all the achievements that the organization achieves after implementing the strategy. In general, we are facing two approaches, the first approach is the strategic evolutionary cycle and the second is the vicious cycle of formalism.

Methodology
In the present study, the researchers used a qualitative approach and an emergent design, which is one of the designs used in the grounded theory method. The study population included all the key informants in the field of CRP. A total of 9 key informants were selected through the theoretical sampling method and by relying on the theoretical saturation. An unstructured interview method was also used to collect data. Member check was also used to credibility the research data. To analyze the research data, first, open codes were extracted from the interviews and then summarized and reduced to axial codes. After conceptualizing and reducing the axial codes, a selective theme was extracted.

Results
The findings of this study showed that the cultural, economic, academic major, educational, process, contextual, and individual barriers are obstacles to the commercialization policy of research in Iran's academic system.

Discussion
Instead of taking the strategic evolutionary cycle, the Iranian academic system has taken the vicious cycle of formalism. Thus, most of the policymakers of Iran's higher education system also have a transformational desire in their mind. This view is caused problems in Iran's academic system; because the main strategic path is ignored.

Conclusion
Only economic and social institutions can be comprehensive that provide the necessary platforms and fields for the linkage of universities with the industry and the commercialization of research. Inclusive institutions are institutions that allow wide participation of individuals in their economic and political spheres and encourage individuals to use their talents and have creative ideas and thoughts. Such institutions need to protect private property, and legal systems without bias and provide social services. In such conditions, universities can undertake a strategic evolutionary cycle. It is not surprising that the capabilities that have been proposed for the commercialization of research include factors such as evaluating technological innovations, protecting intellectual property rights, identifying business partners, and creating a platform for creating ideas and producing new technologies. All of these find meaning in inclusive institutions; hence societies that have monopolistic economic and social institutions are unable to provide such platforms, and this is the reason why industry-related projects also face failure in those societies. For this reason, academic research in such societies does not turn into actions or cannot achieve social achievements.

Acknowledgments
The authors appreciate all the faculty members who participated in the research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Commercialization of research
  • Problems
  • Strategic evolutionary cycle
  • Formalism
  • Strategic approaches
افتخاری، حسین، ثقفی، فاطمه، اصلانی، علیرضا. (1395). تجزیه‌وتحلیل راهبردهای مناسب همکاری‌های فناورانه در راستای تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی با استفاده از فرآیند تحلیل شبکه‌ای فازی (موردمطالعه: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات). بهبود مدیریت.10(2)، 33-54.
انصاری منوچهر، رحمانی یوشانلوئی حسین، رحمانی کمال الدین، پاسبانی محمد و عسگری محمدعلی، (1392). ارائه مدل مفهومی تأثیر موفقیت پیادهسازی مدیریت دانش بر کسب مزیت رقابتی در شرکتهای کوچک و متوسط SME، مدیریت بازرگانی، دوره 1، شماره 92.
پورعزت، علی‌اصغر، حیدری، الهام. (1390). شناسایی و دسته‌بندی چالش‌ها و موانع تجاری‏سازی دانش با استفاده از روش کیو. سیاست علم و فناوری، 4(1)،49-63.
پورعزت، علی‌اصغر، قلی پور، آرین، ندیرخانلو، سمیرا. (1389). تبیین موانع کارآفرینی دانشگاهی و تجاری‌سازی دانش در دانشگاه تهران. سیاست علم و فناوری، 2(4)، 65-76.
ترکیان تبار، منصور، محمد اسماعیل، صدیقه، نوشین فرد، فاطمه. (1395). بررسی عوامل مؤثر بر تجاری‌سازی نتایج تحقیقات علمی در شرکت‌های دانش‌بنیان ایران. تعامل انسان و اطلاعات. 3(3)، 32-42.
ثمری، عیسی، آریانی قیزقاپان، ابراهیم. (1396). شناسایی و اولویت‌بندی موانع تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی با رویکرد آمیخته. آموزش عالی ایران. ۹ (۱)، ۱-۲۵.
حقی محبوبه، راستی برزکی مرتضی، مهدوی حمید، (1393) رتبه بندی عوامل مؤثر در موفقیت اجرای مدیریت دانش در شرکتهای دانش بنیان (مطالعه موردی: شرکت‌های دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و، تحقیقاتی اصفهان)، فصلنامه رشد فناوری، سال یازدهم، شماره. 41.
سعدی، حشمت‌الله، کوثری، نیلوفر، کریمی، سعید. (۱۳۹۶). ارزیابی مؤلفه‌های دانشگاه کارآفرین: مطالعه موردی دانشگاه‌های غرب کشور. آموزش عالی ایران. ۹ (۴)، ۷۹-۹۸.
عجم­اوغلو، دارون و رابنیسون، جیمز. (1392). چرا ملت­ها شکست می­خورند؟ ریشه­های قدرت، ثروت و فقر. ترجمه محسن میردامادی، محمدحسین نعیمی پور. تهران: انتشارات روزنه.
عزیزی، نعمت‌الله، محمدی، شیرکوه. (1390). موانع اجرای مدیریت راهبردی در آموزش‌وپرورش: تأملی بر دیدگاه مدیران و کارشناسان سازمان آموزش‌وپرورش استان کردستان. علوم تربیتی، 18(2)، 51-74.
قلیپور گلوجه حسن، فرهنگی علی اکبر، کمالیان امین رضا، (1393). بررسی تأثیر مدیریت دانش سازمانی بر بهبود نظام ارزیابی عملکرد از دیدگاه کارکنان دانشی (مدیران و کارشناسان)، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، هفتمین کنفرانس بین المللی مدیریت.
محمود پور، بختیار، رحیمیان، حمید، عباس پور، عباس، دلاور، علی. (1391). بازشناسی چالش‌های فراروی تجاری‌سازی پژوهش‌های مدیریت آموزشی با ارائه نظریه زمینه­ای. دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 3(11)، 1-26.
مقیمی، سید محمد، صدقی زاده، اصغر، جعفر زاده کوچکی، احمد، نظری، عزت. (1389). تأثیر عوامل محیطی بر تجاری‌سازی ایده‌ها و نتایج تحقیقات. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 1(2)، 113-126.
نریمانی، امیررضا، واعظی، رضا. (1396). شناسایی عوامل تسهیلگر تجاری­سازی پژوهش‌های دانش مدیریت دولتی. مدیریت دولتی دانش مدیریت، 9(2)، 235-262.
نریمانی، امیررضا، واعظی، رضا، الوانی، سید مهدی، قربانی زاده، وجه اله. (1396). شناسایی الزامات تسهیل گر درون‌سازمانی در تجاری‌سازی پژوهش‌های دانشگاهی. مطالعات بین‌رشته‌ای دانش راهبردی، 7(28)، 133-158.
Alibekova, A; Tleppayev, T, D, Medeni, Ruzanov, R. (2019). “Determinants of technology commercialization ecosystem for universities in Kazakhstan”. Journal of Asian Finance, Economics and Business, Vol 6 No 4, 271-279.
Amponsah Odei, S. (2017). Commercialization of Academic Research: Assessing the Enabling Conditions for German Universities. The scientific research project of the Czech Sciences Foundation.
Creswell J. w. (2012). ”Educational research: planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research”. (Fourth edition). Pearson. Boston.
Gachie, W & Govender, D, W. (2017). “Commercialization of higher education institutions’ research within the National System of Innovation.” African Journal of Science, Technology, Innovation and Development.
Hajimirrahimi, s, D & Valadan, M. (2020). “Factors influencing the establishment and development of a commercialization system of research findings and determining the knowledge of those involved in the agricultural sector of Iran”. International Journal of Agricultural Management and Development, 10 (2), 113-133.
Lindblom, Ch, E. (1959). “The Science of Muddling Through”. Public Administration Review, Vol. 19, No. 2, pp. 79-88.
Magdalena, C., Sutjiredjeki, E., & Nuryati, N. (2020). “Overcoming the Challenges of Commercializing Research’s Products of Higher Education in Indonesia: A Qualitative Approach”. Journal of Social Sciences and Humanities,10(3),244-259.
Madhu Chetan, N., & Begum, R. (2019). “COMMERCIALIZATION OF HIGHER EDUCATION IN INDIA – A CRITICAL ANALYSIS”. Journal of emerging technologies and innovative research, 6(3), 211-213.
Mertens, D.M. (2010). “Research and Evaluation in Education and Psychology: Integrating Diversity with Quantitative, Qualitative, and Mixed Methods”. 3Ed. Los Angeles: SAGE Publications.
Okumus. F. (2001). “Towards a strategy implementation framework”. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 13(7), 327-338.
Suhaimi, N.S., Abdul Halim, M.A.S. and Hashim, H.A. (2020), "Commercialization of academic research: assessing the perception of academicians at a public university in Malaysia". Journal of Applied Research in Higher Education, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/JARHE-04-2020-0071.
Weckowska, D, M. (2015). “Learning in university technology transfer offices: transactions-focused and relations-focused approaches to commercialization of academic research”. Technovation, 41-42, 62–74.
Yadolahi FARSI, J; Modarreeii, M & Zarea, H. (2011). “Obstacles and solutions of commercialization of university research: Case study of small businesses development center of University of Tehran”. Journal of Knowledge Management, Economics and Information Technology, 7, 1-23.
References [in Persian]
Ansari Manouchehr, Rahmani Yushanloui Hossein, Rahmani Kamaluddin, Pasbani Mohammad and Asgari Mohammad Ali, (2012). Presenting a conceptual model of the effect of successful implementation of knowledge management on gaining competitive advantage in small and medium-sized SMEs, Business Management, Volume 1, Number 92. [in Persian]
Haghi Mahboubeh, Rasti Barzaki Morteza, Mahdavi Hamid, (2013) Ranking of effective factors in the success of knowledge management in knowledge-based companies (Case study: knowledge-based companies located in the scientific and research town of Isfahan), Roshd-e Fanavari Quarterly, year XI, No. 41. [in Persian]
Qolipour Goloujeh Hassan, Farhangi Ali Akbar, Kamalian Amin Reza, (2013). Investigating the effect of organizational knowledge management on improving the performance evaluation system from the perspective of knowledge workers (managers and experts) of National Petrochemical Industries Company, 7th International Management Conference. [in Persian]