نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، کتابدار کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران

3 استاد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف مطالعه و شناخت تصویر ذهنی سازمانی اعضای هیئت علمی و کتابداران دانشگاه علامه طباطبائی از کتابخانه­های دانشگاه انجام شده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی – تحلیلی بود. جامعه آماری این پژوهش 242 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه و 49 نفر از کتابداران این دانشگاه است. ابزار گردآوری اطلاعات با پرسشنامه محقق ساخته براساس مدل تصویر ذهنی سازمانی   لی­بلانگ و نگوین انجام شد. روایی پرسشنامه از نوع صوری( روایی محتوا) و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ برابر با 78 درصد محاسبه گردید. داده­های گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تی تک نمونه­ای و با نرم­افزار اس. پی. اس. اس. مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد میانگین بدست آمده از تصویر ذهنی سازمانی اعضای هیئت علمی برابر با 43/3 و میانگین تصویر ذهنی سازمانی کتابداران 38/3 است. میانگین بدست آمده در ابعاد هویت، شهرت، کیفیت خدمات، محیط فیزیکی و رفتار کارکنان در مدل تصویر ذهنی اعضای هیئت علمی به ترتیب برابر با 60/3، 33/3، 33/3، 59/3 و 55/3 است. وبرای کتابداران برابر با  52/3، 29/3، 26/3، 11/3 و 86/3 است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که میزان درک اعضای هیئت علمی از تصویر ذهنی سازمانی کتابخانه­های دانشگاه علامه طباطبائی بیشتر از کتابداران است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Study of Faculty Members and Librarians’ Organizational Mental Image of Allameh Tabataba’i University Libraries

نویسندگان [English]

  • Mahnaz Hajihassani 1
  • Fahimeh Babalhavaeji 2
  • Nadjla Hariri 3

1 M.A. in Knowledge and Information Science, Librarian of the Faculty of Law and Political Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Knowledge and Information Science Department, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran

3 Professor, Department of Knowledge and Information Science,, Islamic Azad University, Science and Research Branch,Tehran, IRAN

چکیده [English]

The present study was conducted to investigate the understanding of organizational mental image of the faculty members and librarians of Allameh Tabataba’i University of university library services.
The aim of this study is applied and the method is analytical survey. Participants of this study were 242 faculty members and 49 librarians of Allameh Tabataba’i University(ATU). The data was collected through the researcher-made questionnaire based on Lee Blang & Nekvin organization mental image model. The validity of the questionnaire was content validity and its reliability of was estimated through using Cronbach’s alpha. The obtained reliability was 0.78. Data was analyzed using descriptive statistics and one sample T test. SPSS software was used to analyzed data. The average image of faculty members was 3.43 and the average of librarians’ mental image was 3.38. The average of faculty members’ mental image in respect to identity, the fame, service quality, physical environment, and staff behavior was 3.60, 3.33, 3.33, 3.59, 3.55 the average among the librarians was 3.38, 3.52, 3.29, 3.26, 3.86 respectively. Findings showed ATU faculty members’ perception of University library mental image is higher than that of librarians.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Mental Image
  • Allameh Tabataba’i University
  • Faculty Members
  • Service Quality
  • Staff Behavior
باقری، مصباح الهدی و عرفانی فر، اکبر (1389). طراحی مدل مؤلفه‌های مؤثر بر تصویرسازمانی دانشگاه امام صادق (ع). اندیشه مدیریت راهبردی، 8 (2)، 78-43.
تفت، اسرا (1388). بررسی تأثیر شهرت شرکت و تصویر ذهنی برند بر وفاداری در بازار صنعتی کاغذ. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده اقتصاد و حسابداری، گروه مدیریت.
حسینی، میرزا حسن و فرهادی نهاد، رومینا (1391). شناسایی مقیاس‌های سنجش تصویر ذهنی از برند در دانشگاه، فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی، 8 (3)، 132-109.
حیدرزاده، کامبیز و ترابی، فاطمه (1392). بررسی تأثیر تصویر ذهنی از نام و نشان تجاری و فعالیت‌های روابط عمومی ادراک‌شده بر وفاداری مشتریان. مدیریت بازاریابی، 8 (21)، 42-27.
ذاکری مظفری، فاطمه (1395). شناسایی مؤلفه‌های مؤثر بر تصویرسازمانی دانشگاه الزهرا (س). پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی.
شاهین، فرزاد؛ کریمیان، سید حامد و آبرود، علی (1395). تصویر ذهنی دانشجویان از دانشگاه محل تحصیلشان نمونه موردی: دانشگاه شیراز. مقاله ارائه‌شده در دومین کنفرانس ملی پژوهش­های معماری، شهرسازی و مدیریت شهری، تهران.
دعایی، حبیب‌الله؛ صالح نیا، منیره و احمدزاده جزی، سمیه (1391). اثر ادراک مشتریان از سرمایه‌ی انسانی بر شکل‌گیری تصویر ذهنی از بیمارستان. مدیریت اطلاعات سلامت، 9(7)، 988-977.
قلی­پور، آرین؛ پورعزت، علی‌اصغر و نقوی حسینی، علیرضا (1390). شناسایی عوامل مؤثر بر تصویرسازمانی پلیس. فصلنامه دانش انتظامی، 1 (4)، 145-143.
کوکبی آراسته مطلق، پریسا (1394). بررسی تصویر ذهنی سازمانی کاربران و کتابداران از کتابخانه‌های عمومی شهر تهران وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی.
کومار، کریشان. (1999). روش‌های پژوهش در کتابداری و اطلاع‌رسانی، ترجمه رهادوست و خسروی. (1374). تهران: کتابخانه ملی.