لیلا محمدی؛ مهدی علیپور حافظی
چکیده
هدف: ممیزی دانش نخستین قدمی است که برای انجام فعالیت مدیریت دانش برداشته میشود و میتواند نیازهای مدیریت دانش، نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای سازمان را شناسایی کند. هدف مقاله حاضر معرفی مدلهای ممیزی دانش و پیشنهاد مدل مناسب ممیزی دانش برای مراکز علمی ایران است. روش: روش پژوهش مورد استفاده در گامهای نخست پژوهش، روش مطالعه ...
بیشتر
هدف: ممیزی دانش نخستین قدمی است که برای انجام فعالیت مدیریت دانش برداشته میشود و میتواند نیازهای مدیریت دانش، نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای سازمان را شناسایی کند. هدف مقاله حاضر معرفی مدلهای ممیزی دانش و پیشنهاد مدل مناسب ممیزی دانش برای مراکز علمی ایران است. روش: روش پژوهش مورد استفاده در گامهای نخست پژوهش، روش مطالعه کتابخانهای و در گام بعدی روش مطالعه تحلیل و مدلسازی برای پیشنهاد مدل مناسب ممیزی دانش در مراکز علمی ایران است. یافتهها: مدلهای متعددی برای ممیزی دانشی سازمانها مورد استفاده قرار گیرند. از جمله مهمترین مدلهای موجود میتوان به مدلهای ممیزی دانش هیلتون، آلبرث، پرز سولترو و دیگران، وو و لی، و گاناسان و دورای دومینیک اشاره کرد. نتیجه گیری: مدلی 6 مرحلهای به شرح زیر میتواند برای ممیزی دانش سازمانهای علمی ایران مورد استفاده قرار گیرد. ابتدا تیم ممیزی دانش تشکیل میشود. 1) سپسعناصر استراتژیک و ساختاری شناسایی میشود، و با استفاده از پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده وضعیت دانشی سازمان ارزیابی میگردد و 2) سپس نیازهای دانشی، 3) جریانهای دانشی، و 4) موجودی دانشی به دست میآید و 5) اطلاعات به دست آمده در قالب نقشه دانشی ارائه میشود. 6) نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای مراکز علمی شناسایی میشود و برای رفع آنها پیشنهادهایی به تیم ممیزی دانش ارائه میشود.