یعقوب نوروزی؛ نیره جعفری فر؛ ریحانه داوود آبادی
چکیده
مقاله حاضر میزان استفاده از انواع قالبهای استاندارد ذخیرهسازی منابع تصویری، متنی، چندرسانهای و صوتی را در مجموعههای دیجیتال 20 کتابخانههای ملی برگزیده جهان مشخص کرد. پژوهش از نوع کاربردی بود و به روش پیمایشی- تحلیلی صورت گرفت. ابزار گردآوری دادهها از نوع پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از انواع ...
بیشتر
مقاله حاضر میزان استفاده از انواع قالبهای استاندارد ذخیرهسازی منابع تصویری، متنی، چندرسانهای و صوتی را در مجموعههای دیجیتال 20 کتابخانههای ملی برگزیده جهان مشخص کرد. پژوهش از نوع کاربردی بود و به روش پیمایشی- تحلیلی صورت گرفت. ابزار گردآوری دادهها از نوع پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از انواع فنون آماری توصیفی نظیر توزیعفراوانی و درصدفراوانی به همراه آزمون مربعکا استفاده شد. نتایج نشان داد منابع تصویری در تمامی مجموعههای مورد مطالعه کاربرد داشتند و اشیاء فرهنگی با سهم 41% کمتر مورد اقبال قرار گرفتهاند، برای منابع تصویری تیف (94%)؛ منابع متنی اچ.تی.ام.ال. و ایکس.ام.ال. (75%)؛ منابع صوتی دبلیو.اِی.وی. (65%) و منابع چندرسانهای اِی.وی.آی. (65%) متداولترین بودند. سوئیس بیشترین تنوع را در استفاده از انواع استانداردها داشت. همچنین در بین جامعه پژوهش ایران، انگلیس، امریکا، اسکاتلند، قطر، هلند، فرانسه، اسپانیا بیشترین تنوع را در ذخیرهسازی انواع منابع دیجیتالی داشتند. جامعه آماری در استفاده از قالبهای استاندارد برای انواع منابع تصویری، متنی و چند رسانهای با یکدیگر وحدت رویه داشته و الگوی مشابهی را در انتخاب قالب ذخیرهسازی رعایت کردند. جامعه پژوهش کمترین میزان تنوع استفاده را در بخش قالب ذخیرهسازی منابع چندرسانهای داشت. نتایج تحقیق تاکید بر استفاده از ایپاب بخاطر آسانی مطالعه کتاب بر روی کتابخوان الکترونیک، جی.پی.3 جهت افزایش قابلیت کاربری نسخه موبایلی کتابخانه دیجیتالی، دبلیو.اِی.آر.سی. به عنوان قالب مخصوص بایگانی وب، جهت حفاظت طولانی مدت از محتوای دیجیتال کتابخانههای ملی داشت، چرا که این سه قالب کمترین میزان استفاده را در جامعه آماری داشتند.
یعقوب نوروزی؛ نیره جعفری فر
چکیده
مطالعه حاضر مروری نظاممند بر پژوهشهای حوزه استانداردهای فراداده ای سازماندهی منابع در کتابخانههای دیجیتالی بهمنظور شناسایی استانداردهای مطرح در این حوزه است که در منابع مختلف مورد اقبال پژوهشگران قرار گرفته است. روش پژوهش نظاممند برای مطالعه استفاده شد. برای انجام مطالعه با چند مرحله جستوجو در پایگاههای اطلاعاتی ...
بیشتر
مطالعه حاضر مروری نظاممند بر پژوهشهای حوزه استانداردهای فراداده ای سازماندهی منابع در کتابخانههای دیجیتالی بهمنظور شناسایی استانداردهای مطرح در این حوزه است که در منابع مختلف مورد اقبال پژوهشگران قرار گرفته است. روش پژوهش نظاممند برای مطالعه استفاده شد. برای انجام مطالعه با چند مرحله جستوجو در پایگاههای اطلاعاتی در نهایت42 منبع پژوهشی مورد مطالعه قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که کتابخانه های دیجیتالی در بخش سازماندهی منابع خود در هفت حوزه توصیف منابع، تعیین ساختار منابع، مدیریت منابع، ساماندهی محتوای منابع، تعیین قالب محلی در نظام مدیریتی پایگاه داده کتابخانه دیجیتالی، تعیین بستر معنایی و مبادله از استانداردهای فراداده ای و پروتکل ها استفاده میکنند. در هر حوزه عملکردی استانداردهای آن مشخص و معرفی گردید(در مجموع 50 استاندارد). در بین جامعه پژوهش MARC با سهم 5/60 %، DC با 7/44 % و MODS با سهم 1/42 % جز شناخته شده ترین استانداردهای فراداده ای سازماندهی در جامعه مورد بررسی بودند. در این میان Audio-MD، VIDEO –MD با سهم 3/5 درصدی کمترین میزان شناخت را داشتند. از نتایج حاصل میتوان نتیجه گرفت که میزان توجه به استانداردهای حوزه سازماندهی منابع چندرسانه ای و غیر متنی در متون علمی پایین است و میتواند موجب مهجور ماندن سازماندهی در این حوزه باشد.
علی جلالی دیزجی؛ گلنسا گلینی مقدم؛ سکینه عزیزی
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف ارزیابی کتابخانه های دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی و مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان بر مبنای معیارهای ارزیابی زی و چو(2013) انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و پیمایشی بوده، و ساختار کتابخانه دیجیتالی از ده بعد مورد بررسی قرار گرفته است. این معیارها به صورت پرسشنامه محققساخته بر اساس معیارهای ارزیابی زی ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف ارزیابی کتابخانه های دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی و مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان بر مبنای معیارهای ارزیابی زی و چو(2013) انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و پیمایشی بوده، و ساختار کتابخانه دیجیتالی از ده بعد مورد بررسی قرار گرفته است. این معیارها به صورت پرسشنامه محققساخته بر اساس معیارهای ارزیابی زی و چو، در طیف لیکرت تنظیم گردیده است. برای گردآوری داده ها، پرسشنامه ها در دو کتابخانه و در دو گروه کاربران و کارکنان توزیع و در مجموع 63 پرسشنامه برگشت داده شدند. همچنین، تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss انجام گردید. یافته های آمار توصیفی نشان داد که دو کتابخانه دیجیتالی در ابعاد تعامل کاربر و بافت/زمینه در وضعیت متوسط بوده و در ابعاد دیگر در وضعیت خوب قرار دارند. بر اساس یافته های آمار استنباطی، از دیدگاه کاربران و کارکنان، در ابعاد مجموعه، طراحی رابط، بافت، حفاظت و مدیریت تفاوت معناداری وجود ندارد. اما، در ابعاد سازماندهی اطلاعات و خدمات(سطح 01/0)، ابعاد فناوری و تأثیر بر کاربر(سطح 02/0) از نظر کاربران و در بعد تعامل کاربر(سطح 02/0) از نظر کارکنان، تفاوت معناداری میان دو نظام اطلاعاتی به نفع کتابخانه دیجیتال دانشگاه علامه وجود دارد. نتایج نشان میدهد با وجود تفاوت در نوع این دو کتابخانه، تفاوت چندانی در میان ابعاد مورد بررسی(به غیر مورد ذکر شده در یافته ها) بین آنها وجود ندارد، اما در برخی ابعاد، تفاوتی کمی بین نظرات پاسخدهندگان با برتری نسبی و جزئی کتابخانه دیجیتال دانشگاه علامه مشاهده میشود.
حسین ادبی فیروزجاه؛ حمیدرضا رادفر
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر درک کاربران از کتابخانه های دیجیتالی با تأکید بر کتابخانه دیجیتالی دانشگاهی علامه طباطبائی بود. روش پژوهش، از نوع توصیفی- تحلیلی و به لحاظ هدف کاربردی بود. همه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دهند (18000 دانشجو) که از این بین 378 دانشجو با استفاده از جدول کرجسی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر درک کاربران از کتابخانه های دیجیتالی با تأکید بر کتابخانه دیجیتالی دانشگاهی علامه طباطبائی بود. روش پژوهش، از نوع توصیفی- تحلیلی و به لحاظ هدف کاربردی بود. همه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دهند (18000 دانشجو) که از این بین 378 دانشجو با استفاده از جدول کرجسی و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته که شامل 3 سؤال جمعیت شناختی (جنسیت، تجربه استفاده از کتابخانه دیجیتالی و مقطع تحصیلی) و 8 مؤلفه با 25 سؤال بسته عبارت از کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات، کیفیت خدمات، سودمندی، سهولت استفاده، وابستگی کتابخانه دیجیتالی، رضایت کاربر و وفاداری کاربر بود، استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل داده ها از آزمون تی تک نمونه ای، تی مستقل و تحلیل واریانس در سطح معناداری 05/0=α استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد با توجه به سطح معناداری محاسبه شده همه مؤلفههای مؤثر بر درک دانشجویان از کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی شامل کیفیت سیستم (800/39-)، کیفیت اطلاعات (425/57-)، کیفیت خدمات (721/57-)، سودمندی (320/66-)، سهولت استفاده (587/49-)، وابستگی کتابخانه دیجیتالی (944/60-)، رضایت کاربر (497/61-) و وفاداری کاربر (488/60-) تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین ازلحاظ سطح معناداری محاسبه شده عوامل جنسیت (546/0) و مقطع تحصیلی (064/0) بر درک دانشجویان از کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی تفاوت معنی داری وجود ندارد؛ اما بین نگرش دانشجویان بر درک از کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی و تجربه استفاده از کتابخانه دیجیتالی (000/0) با توجه به سطح معناداری محاسبه شده تفاوت معنی داری وجود دارد. نتایج حاصل از بررسی نشان دهنده تأثیر کلی متغیر درک بر کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی است و هر کدام از این مؤلفههای درک میتواند با توجه به مدل های مختلف در محیط های گوناگون تعریف شوند.
فرزانه میرزایی؛ منصور ترکیان تبار
چکیده
این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت تعامل کاربر و سیستم در کتابخانه دیجیتال انستیتو پاستورایران با استفاده از ابزار دیجی کوآل به انجام رسیده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی است و به لحاظ گردآوری داده ها توصیفی -پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل جامعه آماری پژوهش شامل را اعضاء هیات علمی انستیتو پاستور تشکیل می دهند که تعداد ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت تعامل کاربر و سیستم در کتابخانه دیجیتال انستیتو پاستورایران با استفاده از ابزار دیجی کوآل به انجام رسیده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی است و به لحاظ گردآوری داده ها توصیفی -پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل جامعه آماری پژوهش شامل را اعضاء هیات علمی انستیتو پاستور تشکیل می دهند که تعداد آنان 177 نفر می باشد. با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 118 نفر از اعضاء جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادههای اولیه تحقیق از روش میدانی(پرسشنامهای) استفاده شده است پرسشنامه حاضر برگرفته از استانداردهای دیجی کوال بوده که برای ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه انستیتو پاستور بومی سازی شده است.یافته های پژوهش نشان داد که کاربران هم در وضعیت موجود و هم در وضعیت مطلوب از دسترس پذیری، قابلیت اعتبار، دقت و صحت، پوشش موضوعی، پیوندهای فعال، قابلیت مرور و سازمان یافتگی کتابخانه دیجیتالی انستیتو پاستور از جنبه فنی رضایت دارند..بیشترین اختلاف میانگین بین وضعیت موجود و مطلوب به متغیر به پیوندهای فعال با 83/1 و کمترین اختلاف به متغیر دقت و صحت با 34/0 اختصاص یافته است.