Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Industrial Management,, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

2 . Expert, Faculty of Management & Accounting Library, Allameh Tabataba’I University, Tehran, Iran

3 . Ph.D. Student in Industrial Management- Operations Research, Faculty of Management & Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran,

4 Ph.D. Student in Governmental Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran

Abstract

Technique of importance- performance is an essential step in defining quality improvement programs, defining clients' perceptions and expectations and institutions performance analysis. The purpose of this research is to evaluate faculty of management and accountings' performance in Allameh Tabataba’i University with analysis of importance-performance approach. The reason of libraries' existence is to live up to their stakeholder's satisfaction and expectations; therefore, it should be evaluated how this institute has acted to achieve that goal. This research is Applied and survey. So a questionnaire with 30 indexes is designed to evaluate libraries performance by using defined 3 dimensions of Libqual model. In this questionnaire, opinions of teachers and authorities in this field are considered (face and content reliability). Therefore, Alfa Cronbakh test is used to measure the reliability. LISREL software is used to measure each index, also average number is considered for evaluation of performance. Results show 21 of 30 indexes are placed in the second quarter. This represents good performance of library in relation to clients. On the other hand, we can claim the performance of this library has been high because it has fulfilled 70% of Client’s expectation and needs. On the basis of results, we fulfilled managers promote their performance about indexes that are considered important by clients but library has overlooked.

Keywords

آذر، عادل و مؤمنی، منصور. (1380). آمار و کاربردهای آن در مدیریت 2. تهران: سمت.
آذر،عادل؛خسروانی،فرزانه وجلالی،رضا. (1392).تحقیق در عملیات نرم. تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
اشرفی ریزی، حسن و کاظم­پور، زهرا. (1393).تحلیل شکاف کیفیت خدمات کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های دولتی شهر اصفهان بر اساس مدل لایب کوال. فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانش شناسی،1(1)،84-71.
الفت،لعیا وبراتی،مسعود. (1391).تحلیل اهمیت-عملکرد شاخص‌های مدیریت روابط زنجیره‌ی تأمین در شرکت‌های کوچک و متوسط صنعت قطعه‌سازی خودرو.  نشریه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت تهران،4(2)، 21-42.
امیدی فر، سیروس و موسوی زاده، زهرا. (1388). سنجش سطوح کیفیت خدمات کتابخانه دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی با استفاده از مدل لایب کوآل. نشریه تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 15(4)، 61-80.
باب‌الحوائجی، فهیمه و اسفندیاری مقدم، علیرضا. (1390). تحلیل اهمیت-عملکرد به‌عنوان رویکردی راهبردی برای کیفیت‌سنجی خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی: موردپژوهشی کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. مجله مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 5، 79-108.
باباغیبی، نجمه و فتاحی، رحمت­الله.(1387). مقایسه سنجش کیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاه فردوسی از دیدگاه کاربران و کتابداران با استفاده از ابزار لایب کوآل. فصلنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 44، 172-184.
بهمنش،رضا؛زارع مهرجردی،یحیی واولیا،محمد صالح.(1391).اولویت‌بندی فرایندهای قابل‌بهبود سرمایه انسانی در شرکت پالایش نفت اصفهان بر اساس PCF با رویکردIPA. مدیریت تولید و عملیات، 3(1)،64-39.
حسن‌زاده، محمد و نجفقلی نژاد، اعظم. (1387). سنجش و ارزیابی کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی: نظریه‌ها روش‌ها و ابزارها. تهران: کتابدار.
حسینی، یعقوب؛ بحرینی زاده، منیژه و ضیائی بیده، علیرضا. (1391).تحلیل اهمیت-عملکرد ویژگی خدمت پایه بر بخش‌بندی مشتریان با رویکرد داده‌کاوی (پژوهشی در بازار خدمات تلفن همراه در استان یزد). مدیریت فناوری اطلاعات، 3، 35-70.
زنگوئی، فخری؛ سعادتجو، سید علیرضا و بیدختی، حسین(1389). میزان رضایت مراجعه‌کنندگان، از خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 17(4)، 316-322.
غضنفری،مهدی و غفاریان،وفا.(1379). انسان، کامپیوتر و تصمیم‌گیری. ماهنامه تدبیر، 32-37.
Azzopardi, E., & Nash, R. (2013). A critical evaluation of importance–performance analysis. Tourism Management, 35, 222-233.
Borbely, M. (2011). Factors influencing self-assessment in a changing library environment. Performance Measurement and Metrics, 12(1), 7-22.
Martilla, J., & James, J. (1977). Importance-Performance Analysis. Journal of MArketing,41(1), 77-79.
Oqtuchovaite, O. (1983). Subject Specialization in a University Library. African journal of academic librarianship, 52-56.
Posey, J. (2009). Student preception and expectation of library services quality and user satisfaction at walters state community college. [theses]. East tennessee university.