Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Philosophy of Education, Faculty of Psychology & Educational Science, University of Tabriz, Tabriz, Iran,

2 M.A. in Educational Research, Islamic Azad University, Ajabshir Branch, Ajabshir, Iran

Abstract

The main objective of the present research was to study the relationship of knowledge shar-ing and organizational commitment in Tabriz universities Librarians. (N=143), all of whom were selected as the sample based on the census sampling method. The number of returned question-naires was equal to 136 (95%). The required data and information were collected using the 13-item Wang and Wang Knowledge Sharing Questionnaire, and the 24-item Meyer and Allen’s Model of Organizational Commitment.. Cronbach’s alpha coefficient for knowledge sharing, and organizational commitment was obtained 0.81, and 0.72, respectively. For data analysis, descrip-tive and inferential statistical methods were used. Descriptive statistics was used for data classi-fication, summarization, and interpretation. In inferential statistics, Kolmogorov-Smirnov test and Pearson correlation coefficient, Spearman correlation coefficient and one-sample t-test were used. The study findings showed that there is a direct and significant positive relationship be-tween knowledge sharing (and its dimensions) and organizational commitment. The results re-vealed that mean scores of knowledge sharing for principals participated in this study were high-er than the average.

Keywords

احمدی، سید علی‌اکبر و صالحی، علی. (1391). مدیریت دانش. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
اخباری، مریم سادات؛ عریضی، حمیدرضا و علوی، سید کمال. (1389). رابطۀ تعهد سازمانی و ابعاد آن با تعهد حرفه‌ای در بین کارکنان پالایشگاه استان اصفهان. فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، 4(12)، 129-157.
ارمغان، نگار. (1393). موانع فرهنگی در اشتراک دانش از منظر مدیریت تغییر. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 2(3)، 85-108.
امینی، محمد؛ امینی، یوسف و حسینیان، سیمین. (1394). رابطۀ ویژگی‌های شخصیتی با تعهد سازمانی کارکنان پلیس راهنمایی و رانندگی شهر ارومیه. مطالعات پژوهشی راهور، (13)، 69-88.
آغاز، عسل و نگین تاجی، فهیمه. (1391). اعتماد درون‌سازمانی: عاملی کلیدی در جهت اشتراک واقعی دانش. فصلنامه علوم مدیریت ایران، 7(28)، 67-86
بهروان، حسین و سعیدی، رقیه. (1388). عوامل مؤثر بر میزان تعهد سازمانی کارکنان شرکت گاز نمونه موردمطالعه: اداره مرکزی استان خراسان رضوی، شهر مشهد. مجلۀ علوم اجتماعی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، 6(2)، 181-199.
جعفری، پریسا، رجائی پور، سعید و مهرابی، حسینعلی. (1393). بررسی رابطه استرس شغلی با گرانباری شغلی و تعهد سازمانی معلمان مدارس ابتدایی شهر اصفهان. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 8(3)، 31-50.
حاتم سیاهکل محله، علیرضا؛ رضایی، سجاد؛ کوچکی نژاد، لیلا و یوسف زاده، شاهرخ. (1393). بررسی نقش عدالت سازمانی، تعهد سازمانی و رضایت از شغل بر کیفیت زندگی کاری: مطالعه موردی کارکنان بیمارستان دولتی پور سینای رشت. فصلنامه بیمارستان، 13(4)، 133-144.
حریری، نجلا و محمدپور، لیلا. (1102). بررسی رابطه ویژگی‌های شغلی کتابداران با انگیزه اشتراک دانش در کتابخانه‌ها (مطالعه موردی: کتابخانه‌های دانشگاه‌های تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش. پزشکی مستقر در شهر تهران). پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 3(1)، 69-86.
حسین زاده شهری، معصومه؛ فخریان، سارا و باغچه‌سرایی، محبوبه. (1394). بررسی رابطه ابعاد هوش هیجانی با تعهد سازمانی. فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 7(1)، 19-38.
دانایی‌فرد، حسن؛ خائف الهی، احمد و حسینی، مجتبی. (1390). تأملی بر ارتقاء اشتراک دانش در پرتو رفتار شهروندی سازمانی (موردمطالعه: وزارتخانه مسکن و شهرسازی و وزارتخانه راه و ترابری). پژوهش‌های مدیریت عمومی، 4(14)، 63-84.
دهقانیان، حامد؛ صبور، الهام و حجتی، علی‌رضا. (1392). بررسی رابطه بین مؤلفه‌های عدالت سازمانی و تعهد سازمانی در یک شرکت بیمه. پژوهشنامۀ بیمه، 28(2)، 153-180
رجائی آذرخوارانی، عباس؛ رجائی پور، سعید و هویدا، رضا. (1395). بررسی میزان رفتار اشتراک دانش اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های منتخب اصفهان. مجلۀ توسعۀ آموزش در علوم پزشکی، 9(21)، 37-46.
رحیمی، لیلا و نادی، محمدعلی. (1393). رابطه دل‌بستگی شغلی، رضایت شغلی، تعهد سازمانی و ادراک از رفتار شهروندی سازمانی با رفتار اشتراک دانش در بین کتابداران و معاونان دبیرستان‌های دخترانه شهر اصفهان. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 8(3)، 63-77.
زارعی، ابراهیم و مؤمنی، عصمت. (۱۳۹۳). رابطه بین تسهیم دانش و خلاقیت در کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه تربیت مدرس. فصلنامه مطالعات دانش شناسی، 1(1)، 19-31.
ساکی، رضا؛ قلی پور، زهره و رضایی، منیره. (1389). بررسی رابطه تعهد سازمانی معلمان با عملکرد تحصیلی دانش آموزان در مدارس راهنمایی دخترانه منطقه 6 شهر تهران. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 4(3)، 61-85.
شاه‌حسینی، سکینه و نادی، محمدعلی. (1393). تحلیل رابطه تعهد سازمانی و سلامت سازمانی با رفتار اشتراک دانش بین دبیران دوره متوسطه. مجموعه مقالات کنفرانس بین‌المللی مدیریت و مهندسی صنایع، تهران مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما.
صیف، محمدحسن؛ ثابت مهارلویی، عباس؛ رستگار، احمد و طالبی، سعید. (1394). عوامل مؤثر بر تمایل به اشتراک دانش در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 15(5)، 41-50.
عصاری، حمیده. (1390). رابطه اعتماد بین فردی و تعهد سازمانی با اشتراک دانش (مطالعه موردی: وزارت بازرگانی). پایان‌نامه کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی دانشکده حسابداری و مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی.
عطافر، علی؛ علامه، سید محسن و قراباغی، علی. (1394). بررسی موانع فرهنگی پیاده‌سازی مدیریت دانش در شرکت‌های کوچک و متوسط فعال در شهرک‌های صنعتی استان همدان. مجموعه مقالات همایش ملی مدیریت و آموزش، دانشگاه ملایر.
عموزاده، محمد؛ موسوی، سید امین و مدنی، حسین. (1390). بررسی عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی. فصلنامه علمیپژوهشی مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، (15)، 55-82.
فصیحی هرندی، فریبا. (1384). مدیریت دانش در حمایت از خلق دانش. دومین همایش ملی مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه صنعتی اصفهان.
قلی پور، رحمت‌الله؛ صمدی میارکلائی، حمزه و صمدی میارکلائی، حسین. (1394). ارتقای توانمندسازی روان‌شناختی در پرتو اشتراک دانش. مدیریت فرهنگ‌سازمانی،13(3)، 879-905.
قلیچ‌لی، بهروز و اسدی قراباغی، مهدی. (1394). تأثیر نیت و شایستگی‌های اشتراک دانش بر عملکرد شغلی کتابداران سازمان‌های پروژه محور (مطالعه موردی: شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی). پژوهش‌های مدیریت در ایران، 19(4)، 161-184.
کاملی، محمدجواد و نظری، سودابه. (1393). بررسی رابطه بین اعتماد و تعهد سازمانی در کارکنان کلانتری‌های فرماندهی انتظامی تهران بزرگ. فصلنامه دانش انتظامی، 16(2)، 75-95.
کفاش پور، آذر و شکوری، ندا. (1394). بررسی رابطه توانمندسازی روان‌شناختی و تعهد سازمانی (مطالعه موردی: شرکت برق منطقه‌ای خراسان). فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، 6(20-19)، 63-72.
مرادی، مرتضی و جلیلیان، حمیدرضا. (1394). تأثیر توانمندسازی روان‌شناختی بر عملکرد سازمانی کارکنان ناجا، نقش میانجیگری تنش شغلی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی. فصلنامه نظارت و بازرسی، 9(31)، 73-98.
مشاری، فاطمه؛ رشادت جو، حمیده و محمدی البرزی، اعظم. (1394). رابطه رهبری تحول‌آفرین و تعهد سازمانی در سازمان آموزش‌وپرورش شهر تهران. فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، 6(20-19)، 73-90.
مظلومی سوینی، فرزانه؛ جابری، اکبر و خزائی پول، جواد. (1394). طراحی مدلی به‌منظور بررسی تأثیر خلاقیت، اشتراک دانش ضمنی و اشتراک دانش آشکار بر عملکرد سازمان‌های ورزشی با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن. مدیریت ورزشی، 7(6)، 847-864.
یوسفی، سجاد؛ مرادی، مرتضی و تیشه ورز دائم، محمدکاظم. (1389). نقش تعهد سازمانی کارکنان در اشتراک دانش. دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، 7(30)، 23 – 36.
یزدانی، مریم؛ اعتباریان، اکبر و ابزری، مهدی. (1393). بررسی اثر تعدیلی تعهد سازمانی بر رابطه بین هوش معنوی و رفتار شهروندی سازمانی. فصلنامه روان‌شناسی صنعتی-سازمانی، 5(18)، 81-91.
Anvari, R., Mansor, N. N. A., Rahman, S. A. B. P. A., Rahman, R. H. B. A., & Chermahini, S. H. (2014). Mediating effects of affective organizational commitment and psychological contract in the relationship between strategic compensation practices and knowledge sharing. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 129, 111-118.
De Araujo, M. S. G., & Lopes, P. M. P. R. (2014). Virtuous leadership, organizational commitment and individual performance. Tékhne, 12, 3-10.
Bircham-Connolly, H., Corner, J., & Bowden, S. (2005). An empirical study of the impact of question structure on recipient attitude during knowledge sharing. Electronic Journal of Knowledge Management, 32(1), 1-10.
Davenport, T. H. & Prusak, L. (1998). Working Knowledge, Cambridge, MA: Harvard Business School Press.
Kim, Y. J., Chun, J. U., & Song, J. (2009). Investigating the role of attitude in technology acceptance from an attitude strength perspective. International Journal of Information Management, 29(1), 67-77.
Lin, W. B. (2008). The exploration factors of affecting knowledge sharing–The case of Taiwan’s high-tech industry. Expert Systems with Applications, 35(3), 661-676.
Lin, S. C., & Huang, Y. M. (2005). The role of social capital in the relationship between human capital and career mobility: Moderator or mediator?. Journal of Intellectual Capital, 6(2), 191-205.
Nartgun, S. & Menep, I. (2010). The analysis of perception levels of elementary school teachers with regard to organizational commitment. International Journal of Human Sciences, (1)7, 122–131.
Masrek, M. N., Osman, M. A. F., Ibrahim, Z., & Mansor, A. N. (2015). Malaysian computer professional: Assessment of emotional intelligence and organizational commitment. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 172, 238-245.
Polanyi, M. (1967). The tacit dimension. 1967. Garden City, NY: Anchor.
Rousseau, D. M. (1989). Psychological and implied contracts in organizations. Employee Responsibilities and Rights Journal, 2, 121-139.
Tong, C., Tak, W. I. W., & Wong, A. (2015). The impact of knowledge sharing on the relationship between organizational culture and job satisfaction: The perception of information communication and technology (ICT) practitioners in Hong Kong. International Journal of Human Resource Studies, 5(1), 19-47.
Wang, S., & Noe, R. A. (2010). Knowledge sharing: A review and directions for future research. Human resource management review, 20(2), 115-131.
Van Den Hooff, B., & De Ridder, J. A. (2004). Knowledge sharing in context: the influence of organizational commitment, communication climate and CMC use on knowledge sharing. Journal of knowledge management, 8(6), 117-130.
Rafiq Awan, M., & Mahmood, K. (2010). Relationship among leadership style, organizational culture and employee commitment in university libraries. Library management, 31(4/5), 253-266.