Document Type : Research Paper

Authors

1 M.A. in Knowledge and Information Science, Librarian of the Faculty of Law and Political Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Knowledge and Information Science Department, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran

3 Professor, Department of Knowledge and Information Science,, Islamic Azad University, Science and Research Branch,Tehran, IRAN

Abstract

The present study was conducted to investigate the understanding of organizational mental image of the faculty members and librarians of Allameh Tabataba’i University of university library services.
The aim of this study is applied and the method is analytical survey. Participants of this study were 242 faculty members and 49 librarians of Allameh Tabataba’i University(ATU). The data was collected through the researcher-made questionnaire based on Lee Blang & Nekvin organization mental image model. The validity of the questionnaire was content validity and its reliability of was estimated through using Cronbach’s alpha. The obtained reliability was 0.78. Data was analyzed using descriptive statistics and one sample T test. SPSS software was used to analyzed data. The average image of faculty members was 3.43 and the average of librarians’ mental image was 3.38. The average of faculty members’ mental image in respect to identity, the fame, service quality, physical environment, and staff behavior was 3.60, 3.33, 3.33, 3.59, 3.55 the average among the librarians was 3.38, 3.52, 3.29, 3.26, 3.86 respectively. Findings showed ATU faculty members’ perception of University library mental image is higher than that of librarians.

Keywords

باقری، مصباح الهدی و عرفانی فر، اکبر (1389). طراحی مدل مؤلفه‌های مؤثر بر تصویرسازمانی دانشگاه امام صادق (ع). اندیشه مدیریت راهبردی، 8 (2)، 78-43.
تفت، اسرا (1388). بررسی تأثیر شهرت شرکت و تصویر ذهنی برند بر وفاداری در بازار صنعتی کاغذ. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده اقتصاد و حسابداری، گروه مدیریت.
حسینی، میرزا حسن و فرهادی نهاد، رومینا (1391). شناسایی مقیاس‌های سنجش تصویر ذهنی از برند در دانشگاه، فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی، 8 (3)، 132-109.
حیدرزاده، کامبیز و ترابی، فاطمه (1392). بررسی تأثیر تصویر ذهنی از نام و نشان تجاری و فعالیت‌های روابط عمومی ادراک‌شده بر وفاداری مشتریان. مدیریت بازاریابی، 8 (21)، 42-27.
ذاکری مظفری، فاطمه (1395). شناسایی مؤلفه‌های مؤثر بر تصویرسازمانی دانشگاه الزهرا (س). پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی.
شاهین، فرزاد؛ کریمیان، سید حامد و آبرود، علی (1395). تصویر ذهنی دانشجویان از دانشگاه محل تحصیلشان نمونه موردی: دانشگاه شیراز. مقاله ارائه‌شده در دومین کنفرانس ملی پژوهش­های معماری، شهرسازی و مدیریت شهری، تهران.
دعایی، حبیب‌الله؛ صالح نیا، منیره و احمدزاده جزی، سمیه (1391). اثر ادراک مشتریان از سرمایه‌ی انسانی بر شکل‌گیری تصویر ذهنی از بیمارستان. مدیریت اطلاعات سلامت، 9(7)، 988-977.
قلی­پور، آرین؛ پورعزت، علی‌اصغر و نقوی حسینی، علیرضا (1390). شناسایی عوامل مؤثر بر تصویرسازمانی پلیس. فصلنامه دانش انتظامی، 1 (4)، 145-143.
کوکبی آراسته مطلق، پریسا (1394). بررسی تصویر ذهنی سازمانی کاربران و کتابداران از کتابخانه‌های عمومی شهر تهران وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی.
کومار، کریشان. (1999). روش‌های پژوهش در کتابداری و اطلاع‌رسانی، ترجمه رهادوست و خسروی. (1374). تهران: کتابخانه ملی.