ارزیابی نظام‌های بازیابی اطلاعات و دانش
ارزیابی و رتبه‌بندی مجلات علمی روان‌شناسی با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده‌‌ها (DEA)

مریم کرمی؛ گلنسا گلینی مقدم؛ فرهاد هادی نژاد

دوره 10، شماره 37 ، دی 1402، ، صفحه 31-66

https://doi.org/10.22054/jks.2023.74247.1586

چکیده
  پژوهش حاضر، با هدف ارزیابی و رتبه‌بندی مجلات علمی روان‌شناسی با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده‌‌ها (DEA) انجام‌شده است. پژوهش حاضر رویکردی کمّی دارد و از نوع پژوهش‌­های کاربردی است. روش پژوهش، علم‌­سنجی و کتاب­‌سنجی با استفاده از فنون تحقیق در عملیات است. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل پوششی داده‌­ها، مدل اندرسون-پیترسون، ...  بیشتر

مدیریت دانش
ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت دانش در صنعت توسعه نرم‌افزار با استفاده از روش فراترکیب

مصطفی پهلوان زاده؛ نجلا حریری؛ داریوش مطلبی؛ فهیمه باب الحوائجی

دوره 10، شماره 36 ، مهر 1402، ، صفحه 49-84

https://doi.org/10.22054/jks.2023.71395.1552

چکیده
  صنعت نرم‌افزار نمودی از مهارت‌های نرم و تفکر انتزاعی انسانی. این پژوهش به‌منظور ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت دانش به‌عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های بهبوددهنده عملکرد در شرکت‌های نرم‌افزاری، بر مبنای رویکرد فراترکیب شده انجام‌شده است. این پژوهش کاربردی و با روش اسنادی و فراترکیب انجام‌شده است. برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات ...  بیشتر

وضعیت تولیدات علمی حوزۀ بازیابی اطلاعات در پایگاه استنادی وب علوم

نجمه سیددخت؛ فاطمه امامی رودی

دوره 8، شماره 27 ، تیر 1400، ، صفحه 109-130

https://doi.org/10.22054/jks.2020.50022.1368

چکیده
  هدف پژوهش حاضر ارزیابی میزان رشد، کاهش یا ثبات تولیدات علمی حوزۀ بازیابی اطلاعات در پایگاه استنادی وب علوم در بازۀ زمانی 2010 تا 2017 بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و با استفاده از شاخص ­های علم سنجی به ارزیابی تولیدات علمی حوزۀ بازیابی اطلاعات پرداخته است. جامعۀ آماری شامل کلیه رکوردهای مربوط به پایگاه استنادی وب علوم بود. یافته­ ...  بیشتر

ارزیابی بلوغ مدیریت دانش با استفاده از مدل سازمان بهره‌وری آسیایی (مطالعه موردی: شهرداری تهران)

محمدرضا سرمدی؛ فاطمه عفتی

دوره 6، شماره 21 ، دی 1398، ، صفحه 1-23

https://doi.org/10.22054/jks.2020.48833.1261

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، ارزیابی سطح بلوغ و میزان آمادگی شهرداری تهران جهت استقرار مدیریت دانش و نیز بررسی وضعیت فرایندهای چرخه دانشی بر اساس مدل بهره‏ وری آسیایی بوده است. روش پژوهش، پیمایشی و نوع آن کاربردی بوده است. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد سازمان بهره ‏وری آسیایی و نیز سؤالات تکمیلی استفاده شد. پایایی پرسشنامه از طریق ...  بیشتر

ارزیابی شایستگی‏ های مدیران کتابخانه‏ های دانشگاهی (مطالعه‏ ی موردی: کتابخانه‏ های دانشگاه ‏های شهرستان اهواز)

فرزانه قنادی نژاد

دوره 6، شماره 21 ، دی 1398، ، صفحه 91-112

https://doi.org/10.22054/jks.2020.50197.1279

چکیده
  پژوهش حاضر بر آن است تا ضمن ارائه‏ ی الگوی مفهومی شایستگی‏ های مدیران کتابخانه ‏های دانشگاهی به ارزیابی شایستگی ‏های مدیران کتابخانه ‏های دانشگاهی شهرستان اهواز از دیدگاه کارکنان این کتابخانه ‏ها بپردازد. این پژوهش که به‌صورت پیمایشی انجام شده، به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی بود. جامعه ‏ی ...  بیشتر

ارزیابی جنبه‌های فنی کتابخانه‌ دیجیتالی انستیتو پاستور ایران با استفاده از ابزار دیجی کوآل از دیدگاه کاربران

فرزانه میرزایی؛ منصور ترکیان تبار

دوره 3، شماره 9 ، بهمن 1395، ، صفحه 101-120

https://doi.org/10.22054/jks.2017.18211.1116

چکیده
  این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت تعامل کاربر و سیستم در کتابخانه‌ دیجیتال انستیتو پاستورایران با استفاده از ابزار دیجی کوآل به انجام رسیده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی است و به لحاظ گردآوری داده ها توصیفی -پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل جامعه آماری پژوهش شامل را اعضاء هیات علمی انستیتو پاستور تشکیل می دهند که تعداد ...  بیشتر

تحلیل الگوی مرجع دلوس و چار چوب پنج اس. در سازماندهی منابع علمی و ارزیابی کتابخانه های دیجیتالی

میترا صمیعی

دوره 3، شماره 6 ، فروردین 1395، ، صفحه 80-100

https://doi.org/10.22054/jks.2016.4294

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تحلیل مفهومی الگوی  مرجع دلوس و چارچوب پنج اس و شناسایی روابط بنیادین بین مفاهیم و شاخص های این الگو و چارچوب در سازماندهی و ارزیابی کتابخانه های دیجیتالی انجام شده است. روش پژوهش حاضر تحلیل مفهومی الگوی مرجع دلوس و چارچوب پنج اس در سازماندهی و ارزیابی کتابخانه های دیجیتالی بوده است. تمرکزالگوی مرجع دلوس بر شناسایی ...  بیشتر