نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ایران

2 استادیار دانشگاه فرهنگیان، فارس، ایران

3 دبیر آموزش و پرورش، گله‌دار، فارس، ایران

10.22054/jks.2024.80325.1662

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تسهیم دانش و هوش سازمانی بر کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی در بین معلمان مدارس شهر گله‌دار انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف و ماهیت،کاربردی و از لحاظ گردآوری داده‌ها، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدل یابی معادلات ساختاری می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان شهر گله‌دار در سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 702 نفر بود. حجم نمونه با توجه به جامعه آماری و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب و جدول مورگان 248 نفر در نظر گرفته ‌شد. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های استاندارد تسهیم دانش وانگ و همکاران (2008)، هوش سازمانی آلبرخت (2002)، رفتار شهروندی سازمانی ارگان (1998) و کارآفرینی سازمانی مارگارت هیل (2003) استفاده شد. روایی پرسش‌نامه‌ها، با روش‌های روایی صوری و محتوایی مورد تایید قرار گرفت و ضریب پایایی نیز با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 83/0،75/0، 88/0 و 72/0 برآورد شد. نتایج نشان داد که تسهیم دانش (73/0=β)، هوش سازمانی (85/0=β) و رفتار شهروندی سازمانی (55/0=β) بر کار آفرینی سازمانی تاثیر مستقیم، مثبت و معنی‌داری دارند. همچنین تسهیم دانش (47/0=β) و هوش سازمانی (39/0=β) بر رفتار شهروندی سازمانی تاثیر مستقیم، مثبت و معنی‌داری دارند. تسهیم دانش و هوش سازمانی با میانجی‌گری رفتار شهروندی سازمانی تاثیر غیر‌مستقیم بر کارآفرینی سازمانی دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of Knowledge Sharing and Organizational Intelligence on Organizational Entrepreneurship with the Mediating Role of Organizational Citizenship Behavior (Case Study: Teachers of Galedar City Schools)

نویسندگان [English]

  • Mohammad Razzaghi 1
  • Mohsen Khoddami 2
  • Abdul Razzagh Asadi 3
  • Mohammad Asadi 3

1 Ph. D in Educational Administration, Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran.

2 Assistant Professor Farhangian University, Fars, Iran

3 Teacher of Education, Galedar, Fars, Iran

چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of investigating investigating the effect of knowledge sharing and organizational intelligence on organizational entrepreneurship with the mediating role of organizational citizenship behavior among school teachers in Galedar city. In terms of purpose and nature, the current research is applied, and in terms of data collection, it is descriptive of the type of correlation based on structural equation modeling. The statistical population of the research included all the teachers of Galhdar city in the academic year of 2022-2023, numbering 702 people. The size of the sample was considered to be 248 people according to the statistical population and using proportional stratified random sampling method and Morgan's table. To collect data, the standard questionnaires of knowledge sharing by Wang et al. (2008), Albrecht's organizational intelligence (2002), organizational citizenship behavior (1998) and Margaret Hill's organizational entrepreneurship (2003) were used. The validity of the questionnaires was confirmed by face and content validity methods and the reliability coefficient was estimated by Cronbach's alpha method 0.83, 0.75, 0.88 and 0.72 respectively. The results showed that knowledge sharing (β=0.73), organizational intelligence (β=0.85) and organizational citizenship behavior (β=0.55) have a direct, positive and significant impact on organizational entrepreneurship have. Also, knowledge sharing (β=0.47) and organizational intelligence (β=0.39) have a direct, positive and significant effect on organizational citizenship behavior. Sharing organizational knowledge and intelligence through the mediation of organizational citizenship behavior has an indirect effect on organizational entrepreneurship.

کلیدواژه‌ها [English]

  • knowledge Sharing
  • Organizational Iintelligence
  • Organizational Entrepreneurship
  • Organizational Citizenship Behavior