نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

10.22054/jks.2025.85685.1714

چکیده

هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر اجرای مدیریت دانش مشتری مبتنی بر هوش مصنوعی برجذب کاربران در کتابخانه‌های عمومی استان قم از طریق ارزیابی نقش تعاملات کاری، تجربه کاری کتابداران و فرآیند اطلاعات کاری است. در این راستا، شش فرضیه تدوین گردید که در آن تأثیر مستقیم مدیریت دانش مشتری مبتنی بر هوش مصنوعی بر سه بُعد تعاملات کاری، تجربه کاری و فرآیند اطلاعات بررسی شد؛ همچنین تأثیر این سه متغیر بر راندمان سازمانی که به‌عنوان نماینده‌ای از جذب و حفظ کاربران تلقی می‌شود، مورد آزمون قرار گرفت. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری داده‌ها، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری را کلیه کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان قم به تعداد 112 نفر تشکیل می‌دهند و نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی ساده و تعداد نمونه از فرمول کوکران محاسبه گردید. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه‌ اقتباس‌شده از تحقیق چاترجی و همکاران (2021) است. داده‌ها از طریق نرم‌افزار Smart PLS تحلیل و مدل معادلات ساختاری برای آزمون فرضیات استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که مدیریت دانش مشتری مبتنی بر هوش مصنوعی تأثیر معناداری بر تعاملات کاری، تجربه کاری و فرآیند اطلاعات کاری دارد. همچنین از میان متغیرهای میانجی، تنها تعاملات کاری تأثیر مثبت و معناداری بر راندمان سازمانی دارد. نتایج این تحقیق نشان‌دهنده اهمیت پیاده‌سازی هوش مصنوعی در نظام‌های مدیریت دانش برای ارتقای تعاملات کاری و درنهایت بهبود عملکرد سازمانی در کتابخانه‌های عمومی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Impact of AI-Based Customer Knowledge Management on User Attraction in Public Libraries

نویسندگان [English]

  • saeed ghaffari 1
  • masoud bakhtiari 2

1 Associate Professor and Member of the Academic Staff of the Department of Information Science and Epistemology, Payame Noor University, Tehran, Iran.

2 Assistant professor and Member of the Academic Staff of the Department of Accounting Science Payame Noor University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The primary objective of this study is to examine the impact of implementing AI-based customer knowledge management on user attraction in the public libraries of Qom Province by evaluating the roles of work interactions, librarians’ work experience, and information work processes. Six hypotheses were formulated, investigating the direct influence of AI-based customer knowledge management on three dimensions: work interactions, work experience, and information processes. Additionally, the effects of these three variables on organizational efficiency—considered a proxy for user attraction and retention—were tested. This research is applied in purpose and descriptive-survey in data collection method. The statistical population includes all librarians working in public libraries of Qom Province, totaling 112 individuals. Simple random sampling was used, and the sample size was calculated using Cochran’s formula. The data collection instrument was a questionnaire adapted from the study by Chatterjee et al. (2021). Data were analyzed using Smart PLS software, and structural equation modeling was employed to test the hypotheses. The study’s findings indicated that AI-based customer knowledge management has a significant effect on work interactions, work experience, and information work processes. Among the mediating variables, only work interactions had a positive and significant impact on organizational efficiency. The results highlight the importance of implementing artificial intelligence in knowledge management systems to enhance work interactions and ultimately improve organizational performance in public libraries.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Customer Knowledge Management
  • Artificial Intelligence
  • Public Library
  • Work Interactions
  • Organizational Efficiency