نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه
2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
3 دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
4 دانشگاه پیام نور قم، قم، ایران
چکیده
هدف: این مطالعه با هدف مولفههای موثر بر بهبود کیفیت نظام خدمات اطلاع رسانی دانشجویی در میز خدمات اطلاع رسانی دانشگاههای دولتی کشور انجام گرفت.
روششناسی: مطالعه حاضر از نظر فلسفی مبتنی بر الگوواره عملگرایی عملگرایی است که با رویکردی جز به کل، مولفهها انتخاب شده و در نهایت با مقایسه آنها، موثرترینها انتخاب شدهاند. از نظر هدف یک پژوهش کاربردی-توسعهای است. در راستای دستیابی به هدف، از طرح پژوهش آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) استفاده شده است. جامعه مشارکتکنندگان در بخش کیفی، متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی و مدیران با سابقه دانشگاههای دولتی تهران بودهاند که به روش نمونهگیری نظری و هدفمند انتخاب شدند و با انجام 10 مصاحبه، اشباع نظری حاصل شد. جامعه آماری بخش کمی شامل دانشجویان دانشگاههای دولتی تهران است که با فرمول کوکران حجم نمونه 384 نفر برآورد گردید. با روش نمونهگیری تصادفی ساده حجم نمونه مورد نیاز تامین شد. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته استفاده شد. سازههای مدل آسیبشناسی میز خدمات با روش تحلیل کیفی مضمون در نرمافزار Maxqda 20 شناسایی شد و مدل نهایی با روش حداقل مربعات جزئی در نرمافزار Smart PLS 3 اعتبارسنجی گردید.
کلیدواژهها
- میز خدمات
- کیفیت خدمات دانشجویی
- آسیبشناسی میز خدمت
- نظام خدمات اطلاعرسانی دانشجویی
- دانشگاههای دولتی ایران
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Factors affecting the quality improvement of the student information service system at the information service desks of public universities in the country
نویسندگان [English]
- Gholamreza Jamei 1
- Mohammad Rahim Rasouli Azad, 2
- Zohreh Mirhosseini 3
- Saeid Ghaffari 4
1 University
2 Islamic Azad University – Roodehen Branch. Tehran. Iran
3 Islamic Azad University -Tehran North Branch. Tehran. Iran
4 Payam Noor University - Qom Branch. Qom. Iran
چکیده [English]
Objective: This study was conducted with the aim of identifying the effective components on improving the quality of the student information service system at the information service desks of public universities in the country.
Methodology: The present study is philosophically based on the pragmatism model, which selected the components with a partial approach and finally selected the most effective ones by comparing them. In terms of purpose, it is an applied-developmental research. In order to achieve the goal, a mixed exploratory research design (qualitative-quantitative) was used. The population of participants in the qualitative section were information science and knowledge specialists and experienced managers of public universities in Tehran, who were selected using theoretical and purposeful sampling methods, and theoretical saturation was achieved by conducting 10 interviews. The statistical population of the quantitative section includes students of public universities in Tehran, whose sample size was estimated to be 384 people using the Cochran formula. The required sample size was provided by simple random sampling. Semi-structured interviews and a researcher-made questionnaire were used to collect data. The service desk pathology model constructs were identified using qualitative content analysis in Maxqda 20 software, and the final model was validated using partial least squares in Smart PLS 3 software.
کلیدواژهها [English]
- Service desk
- quality of student services
- service desk pathology
- student information service system
- Iranian public universities