نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
2 استاد دانشگاه تربیت مدرس
3 استادیار دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
این پژوهش به بررسی چالشها و موانع ارزشآفرینی از دانش در آموزش عالی ایران میپردازد. موانع مورد بررسی شامل فردی، سازمانی، ساختاری، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فناورانه هستند. هدف نهایی، شناسایی و رتبهبندی این موانع است.
این پژوهش با رویکرد آمیخته اکتشافی و در چارچوب پارادایمهای تفسیرگرایی و اثباتگرایی انجام شده است. در مرحله اول، موانع با روش تحلیل مضمون شناسایی شدند و سپس با فرایند تحلیل سلسلهمراتبی رتبهبندی گردیدند. جامعه پژوهش شامل دانشجویان و اساتید آموزش عالی ایران است که از میان آنها 40 نفر بهصورت هدفمند انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبههای عمیق جمعآوری و در مرحله رتبهبندی با پرسشنامه مقایسه زوجی تحلیل شدند.
یافتهها نشان میدهد موانع زیرساختی (0.21) بیشترین تأثیر را دارند. پس از آن، موانع سازمانی (0.175)، فناورانه (0.145)، فردی (0.12)، اقتصادی (0.095)، سیاسی (0.085)، اجتماعی (0.08) و مدیریتی (0.05) قرار دارند. این موانع شامل ضعف ارتباط دانشگاه و صنعت، کمبود منابع مالی، نبود سیاستهای حمایتی، و تبعیضهای اجتماعی و جنسیتی است. تقویت همکاری دانشگاه و صنعت، بهبود زیرساختهای آموزشی و پژوهشی، و توجه به نیازهای جامعه، میتواند ارزشآفرینی از دانش را در ایران ارتقا دهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identification and Ranking of Barriers to Value Creation from Knowledge in Higher Education in Iran with a Mixed-Methods Approach
نویسندگان [English]
- HamidReza Mahmoodi 1
- Mohammad Hassanzadeh 2
- Atefeh Sharif 3
1 Tarbiat Modares University
2 Professor at Tarbiat Modares University
3 **Assistant Professor at Tarbiat Modares University**
چکیده [English]
This study identifies and analyzes barriers to knowledge value creation in Iran’s higher education system. Given its critical role in economic, social, and cultural development, the research examines individual, organizational, structural, economic, social, political, and technological barriers. The ultimate goal is to enhance knowledge value creation in universities. This research follows interpretivism and positivism paradigms using an exploratory mixed-methods approach. First, thematic analysis identified barriers, which were then ranked using the Analytic Hierarchy Process (AHP). The study's population includes students and faculty members in Iran’s higher education system, with a purposeful sample of 40 participants. Data were collected through in-depth interviews, and a hierarchical questionnaire facilitated pairwise comparisons of barriers. Infrastructural barriers (0.21) have the highest impact, followed by organizational (0.175), technological (0.145), individual (0.12), economic (0.095), political (0.085), social (0.08), and managerial (0.05) barriers. Key obstacles include weak university-industry collaboration, insufficient funding, lack of supportive policies, social inequalities, and gender and racial discrimination. Addressing these barriers is crucial for improving knowledge value creation in higher education. Enhancing university-industry collaboration, strengthening educational and research infrastructures, and aligning academic efforts with societal needs can significantly boost the higher education system’s role in Iran’s economic and social progress.
کلیدواژهها [English]
- Value
- Value Creation
- Knowledge
- Higher Education
- Iran