نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3 دانشیار، گروه مشاوره شغلی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
4 کارشناسی ارشد صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد، شرکت پالایش نفت اصفهان (مشاور صنعتی)، اصفهان، ایران
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه عوامل جمعیت شناختی و میزان پیاده سازی مدیریت دانش از دیدگاه کارکنان شرکت پالایش نفت اصفهان انجام شد. روش: تحقیق حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی - توصیفی و جامعه پژوهش 2454 تو و با استفاده از فرمول نمونه گیری کوهن 368 تو کارکنان شرکت پالایش نفت اصفهان است. تمام کارکنان این شرکت بود. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول نمونه گیری کوهن استفاده شد. روش نمونه گیری، تصادفی طبقه ای و ابزارگردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته، با مقیاس پنج درجه ای لیکرت بود که پایایی آن بر حسب ضریب آلفای کرونباخ مقدار 0.94 بدست آمد. برای تحلیل پاسخنامه های دریافتی، در سطح آمار توصیفی از فراوانی و میانگین و در سطح آمار استنباطی از آزمون های t دو نمونه ای، آزمون آنوا و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد پالایش نفت اصفهان بین عوامل جمعیت شناختی بررسی شده فقط بین جنسیت و میزان پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت رابطه معنی دار وجود داشت. نتیجه گیری: نتایج نشان داد کارکنان زن و مرد در مورد میزان پیاده سازی زیرساخت های سازمانی و فناوری مدیریت دانش در شرکت پالایش نفت اصفهان دیدگاه های متفاوتی دارند، و کارکنان زن نسبت به میزان پیاده سازی زیرساخت های سازمانی و فناوری مدیریت دانش خوش بین ترند و نگرش بهتری دارند در نتیجه برای پیاده سازی گسترده ی مدیریت دانش در سازمان، باید به ویژگی های جمعیت شناختی آزاد توجه داشت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Relationship between demographic factors The extent of knowledge management's implementation as viewed by the employees of Isfahan's oil refining company
نویسندگان [English]
- Sepideh Dadakhah 1
- Asefeh Asemi 2
- Mohammadreza Abedi 3
- Fereshteh Mashhadi 4
1 M.Sc in Knowledge and Information Sciences, , University of Isfahan,, Isfahan,, Iran
2 Assistant Professor,, Department of Knowledge and Information Sciences, , University of Isfahan, Isfahan, Iran
3 Associate Professor,, Department of Counseling,, Isfahan University, Isfahan, Iran
4 M.Sc in Industries, Islamic Azad University Najafabad Branch, Industrial Consultant Isfahan Oil Refining Company,, Isfahan, Iran
چکیده [English]
Purpose: The study aimed to examine the relationship between demographic factors and The extent of knowledge management's implementation as viewed by the employees of Isfahan's oil refining company.. Methodology: A survey-descriptive method was applied in this research and the The community being surveyed includes all employees of Isfahan Oil Refining Company. To determine the sample size, it was used the formula of sampling Cohen was used. Sampling method is random stratified sampling and the tool for collecting the research data was researcher-made questionnaires with the Likert scale. In this research to determine questionnaires reliability, it was used cronbach's Alpha coefficient (0.94) Was used.The analysis was performed on the received questionnaires. It used descriptive statistics i.e. frequency and mean; and in inferential statistics Two sample t-test, One-way ANOVA, and Pearson correlation coefficientWere used. Findings: The findings of the study indicated that the relationship between demographic factors and the extent of knowledge management's implementation as viewed by the employees of Isfahan's oil refining company, only in terms of gender there was a significant relationship. Conclusions: The results showed male and female employees have different perspectives about organizational and Infrastructure of technology, implementation of knowledge management in Isfahan Oil Refining Company and female employees in relation to organizational and technology infrastructure, implementation knowledge management are more optimistic and have a better attitude So in order to implement knowledge management on a large scale within an organization , liberal demographic attributes should be taken into consideration.
کلیدواژهها [English]
- Demographic factors
- Knowledge Management
- Isfahan Oil Refining Company