نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
2 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
3 دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
4 کارشناس ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
5 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
پژوهشهایی که پیرامون رهبری انجام میشوند، نقش رهبران در مدیریت دانش را علیرغم اهمیتی که برای سازمان دارند، چندان مورد توجه قرار نمیدهند. از سوی دیگر مدیریت دانش و اطلاعات نیز علیرغم اینکه کلید فعالیتهای رهبری هستند، چندان مورد توجه نظریههای رهبری نبودهاند. پژوهش توصیفی حاضر در صدد است تا از طریق بررسی ساختار عاملی پرسشنامه رهبری دانش ویتالا (2004)، به گسترش پیوند بین رهبری و مدیریت دانش کمک نماید. جامعه آماری شامل کارکنان دانشگاههای آزاد اسلامی واحد سنندج، دانشگاه کردستان و دانشگاه پیام نور سنندج بود (434 نفر). با درنظر گرفتن نسبت کارکنان در هر دانشگاه، نمونهای به حجم 204 نفر بهشیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه رهبری دانش ویتالا (2004) بود که روایی و پایایی آن تأیید شد. جهت تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون t تک نمونهای و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که ساختار عاملی پرسشنامه رهبری دانش ویتالا (2004) مشتمل بر چهار بعد جهتیابی یادگیری، ایجاد فضای حمایت از یادگیری، حمایت از فرایند یادگیری در سطح فردی و گروهی، و عمل در نقش الگو (الگو بودن)، با اندکی تغییرات در نحوه ارتباط شاخصها و ابعاد، پذیرفته میشود. یافتهها همچنین نشان داد که وضعیت رهبری دانش در دانشگاههای مورد مطالعه، بالاتر از متوسط بود. با توجه به نتایج بدست آمده بر مبنای یافتههای پژوهش، پرسشنامه رهبری دانش ویتالا (2004) در ایران قابل استفاده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Validity of the Knowledge Leadership Questionnaire (A Study at Universities of Sanandaj)
نویسندگان [English]
- Mozhgan Derakhshan 1
- Sirous Ghanbari 2
- Khalil Zandi 3
- Hatam Maleki 4
- Hamed Seif Panahi 5
1 Assistant Professor, Management of Department, Kerman Branch- Islamic Azad University, Kerman, Iran
2 Associate Professor, Educational Sciences, Bu-Ali Sina University,, Hamadan, Iran
3 Associate Professor, Educational Sciences, Bu-Ali Sina, Hamadan, Iran
4 M.A. in Human Resources Development and Training of Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
5 M.A. of Educational Management, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Purpose: Leadership theory and research has not addressed the role of leaders in knowledge management, despite its importance to organizations. Consequently, information and knowledge management as key leader functions have not been explored. This descriptive study has sought that help to expansion links between leadership and knowledge management through examine the factorial structure of the knowledge leadership questionnaire of Viitala (2004). Methodology: Statistical population included staff at Islamic Azad University Sanandaj branch, Kurdistan University and Payame Noor University of Sanandaj (434 people). According to the ratio of staff per university, a sample of 204 selected by classified random sampling. The data collection tool was knowledge Leadership Questionnaire (Viitala, 2004) that its validity and reliability confirmed. Data analyzed by exploratory factor analysis, one sample t-test and one way ANOVA. Findings: The results showed that the factorial structure of knowledge leadership questionnaire consisting of dimensions orienteering of learning, creating climate that supports learning, supporting individual and group level learning processes, Acting as a role model with some changes in the relationship between the indicators and dimensions. Results also showed that knowledge leadership in the universities studied, was higher than average, and there was no the difference between the universities in terms of the application of knowledge leadership. Conclusion: According to study findings, knowledge leadership questionnaire Viitala (2004) is used in Iran.
کلیدواژهها [English]
- Knowledge Leadership
- Knowledge Management
- Learning