نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، مسئول کتابخانه عمومی محسنی هادیشهر، اداره کل استان مازندران، نهاد کتابخانه های عمومی کشور،هادیشهر، ایران
2 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بابل، بابل، ایران
3 دانشجوی دکترای کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانه های عمومی استان مازندران، با استفاده از بازخورد 360 درجه بود. پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی-تحلیلی بوده است. ابزار پژوهش پرسشنامه پیشساخته مدل 360 درجه است که روایی آن قبلا اخذ شده و پایایی آن براساس آلفای کرونباخ در تمامی موارد بزرگتر از 75/0 است. جامعه آماری پژوهش شامل جامعه اول95 نفر کتابدار، جامعه دوم95 نفر همکار و جامعه سوم 32 نفر مدیر کتابخانه است که با توجه به محدود بودن از نمونه گیری به روش سرشماری استفاده شد، جامعه چهارم هم شامل 95 نفر مراجعهکننده است که به روش نمونهگیری اتفاقی انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزار SPSS 22 و PLS و آمار توصیفی و آزمونهای کلموگروف-اسمیرنوف، آنالیز واریانس و دانکن استفاده شد. یافتهها نشان دادوضعیت عملکرد کتابداران به طور کلی ( 35/4 ) و وضعیت عملکرد آنها در هر کدام از شاخص های مهارت اخلاقی –ارزشی (44/4)، مهارت عملکردی(32/4) و مهارت فرآیندی(33/4)بالاتر از سطح متوسط بوده؛ همچنین بین نتایج ارزیابی 4 گروه بهطور کلی و درتمامی شاخص ها بجز شاخص اخلاقی-ارزشی(097/0) تفاوت معناداری وجود داشت، مقایسه نمرات عملکرد کتابدارن هم نشان ازوجود تفاوت معنادار در نمرات این شاخصها در بین 32 کتابخانه دارد. نتایج نشان دادارزیابی کارمندان و کارکنان سازمانها از عوامل اصلی رشد مجموعه یک سازمان به شمار می رود. بنابراین ارزیابی کتابداران و شناخت آنها از خود به ارتقای کتابخانهها خواهد انجامید. ارزیابی کارکنان و تجزیه و تحلیل آنها به روش 360 درجه یا ارزیابی گروهی میتواند روشی نو و تعیینکننده برای مجموعه مورد بررسی باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Appraisal of Librarians Performance in Public Libraries in Mazandaran Using 360-Degree Feedback and Providing a Model
نویسندگان [English]
- Seyed Saeed Mousavifar 1
- Safiyeh Tahmasebi Limooni 2
- Azra Daei 3
1 * M.A., Knowledge and Information Science, Mohseni Public Library Officer, Hadishahr, Organization of National Public Libraries Institutions, Hadishahr, Iran
2 Assistant Professor, Knowledge and Information Science, Islamic Azad University of Babol, Babol, Iran
3 Ph.D. Student, Medical Library and Information Science, Center for Information Technology Research in Health Affairs, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
چکیده [English]
This research aimed to appraise librarians’ performance in public libraries in mazandaran using 360-degree feedback. To do the research, survey-analysis methodology was applied. The data was collected by pre-prepared questionnaires. The validity and reliability of questionnaires was at a high level, Cronbach's alpha in all questionnaires was higher than 0.75. Statistical population consisted of 95 librarians, 32 superiors, 95 colleagues and 95 users and census method was used. Each librarian was assessed by one supervisor, all colleagues, one user and a self-assessment questionnaire was filled by each librarian. This research used SPSS 22 and PLS and the Kolmogorov-Smirnov and ANOVA test were used for data analysis. Librarians’ performance in total (4.35) and status of their performance in moral - value skills (4.44), functional skills (4.32) and process skills (4.33) were higher than average level. There was no significant difference between the results of four groups in the moral - value index (0.097) but there was a significant difference between the results of four groups in functional skills, process skills, and the total assessment of librarian’s level was lower than 0.05. Comparison of librarians’ performance scores in each library showed the significant level for 3 indexes and the total score of performance evaluation were lower than 0.05 that showed significant difference was observed in these indexes among the 32 libraries. Employees and staff assessment are the main factors in the growth of an organization. Evaluation
کلیدواژهها [English]
- librarians
- Mazandaran
- performance appraisal
- public libraries
- 360 degree feedback