نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و کارمند دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
چکیده
مدیریت دانش یکی از مهمترین عوامل موفقیت شرکتها در شرایط رقابتی و عصر اطلاعات است. اهمیت این موضوع به حدی است که امروزه شماری از سازمانها، دانش خود را اندازه گیری میکنند و به منزله سرمایه فکری سازمان و نیز شاخصی برای درجه بندی شرکتها در گزارشهای خود منعکس میکنند. در همین راستا، موضوع نوآوری به عنوان یکی از اجزای ضروری شرکتهایی که خواهان حفظ مزیت رقابتی بلند مدت هستند، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر مؤلفههای مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی در دانشگاه سمنان میباشد. روش: جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه مدیران و کارکنان دانشگاه سمنان بوده است و با توجه به فرمول کوکران در تعیین حجم جوامع آماری محدود تعداد نمونه آماری برابر 271 نفر تعیین گردید و در بازه زمانی نیمه نخست سال 1395 اقدام به جمع آوری نظرات این افراد گردیده است. نتایج بدست آمده بیانگر تأثیر معنادار هر چهار مؤلفه مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی بود. همچنین با توجه به نتایج باید بیان نمود خلق دانش بیشترین تأثیر و تسهیم دانش کمترین تأثیر را بر نوآوری سازمانی داشته اند. در انتها نیز نکاتی جهت بهبود وضعیت هر یک از مؤلفهها و نوآوری سازمانی ارائه گردیده است، که میتوان به ایجاد شرایط کاری کاربر پسند، تشویق افراد به استفاده از دانش و تبیین و ترویج اعتماد در سازمان و تبدیل آن به فرهنگ غالب در بین کارکنان و مدیران اشاره نمود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Knowledge Management Components on Organizational Innovation among the Employees of Semnan University
نویسندگان [English]
- Abbas Ali Rastgar 1
- Amin Hemmati 2
1 Associate Professor of Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences, University of Semnan, Semnan, Iran
2 Master of Business Administration, Semnan University, Semnan, Iran
چکیده [English]
Knowledge management is one of the most important factors for company success in competitive conditions and information age. The importance of this issue to the extent that today many organizations measure their knowledge and it’s like intellectual capital, Also as well as an indicator of the company's ratings reflect in their reports. Knowledge management is refers to this statement that investments in science leading to best and most profit. On the other hand due to global trends and increasing environmental changes, Organizations have a number of difficulties in the survival and growth of own. In this regard, Innovation as one of the essential components of a company that wants to maintain long term competitive advantage is further considered. Tin the half period 1395 to collect opinions of the people. The obtained results represent a significant impact all four components of the knowledge management on organizational innovation. Also, the results should be expressed knowledge creation is the most effective and sharing of knowledge have the least impact on organizational innovation. At the end of research we present some suggestion that can be useful in Improve the status of each component of knowledge management and organizational innovation. Which can be refer to create user-friendly working conditions, encouraging people to use the knowledge to explain and promote trust in the organization and turn it into the dominant culture among employees and managers?
کلیدواژهها [English]
- Knowledge Management Component
- Organizational Innovation
- Structural Equation Modeling