نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکترای اقتصاد، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
2 دانشیار، گروه اقتصاد، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده
هدف این مقاله بررسی عوامل مؤثر بر استفاده از اینترنت در میان دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاههای غرب و شمالغرب ایران (ارومیه، کردستان، رازی کرمانشاه و بوعلی همدان) است. نمونه مورد بررسی 609 دانشجو در این دو مقطع تحصیلی بود که دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شده است. ضمناً از همه گروههای تحصیلات تکمیلی شامل گروه علوم انسانی، گروه علوم پایه، گروه فنی و مهندسی و گروه کشاورزی در نمونهگیری استفاده شده است. در این پژوهش از روشهای رگرسیون خطی، رگرسیون لاجیت و روش پروبیت با استفاده از نرم-افزار SPSS، برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شده است. در ضمن ضریب آلفای کرونباخ که پایایی پرسشنامه را ارزیابی میکند، در این تحقیق 87/. بود که نشان از پایایی قابل قبولی برای این پرسشنامه دارد. نتایج این پژوهش بیانگر تأثیر منفی دانشگاه بر استفاده از اینترنت و تأثیر مثبت گروه تحصیلی، ترم تحصیلی، وضعیت اشتغال و منابع اطلاعاتی بر استفاده از اینترنت است. همچنین آزمون هاسمر- لمشو تأییدکننده مدل ارائه شده است. در نهایت پیشنهاد میگردد مدیریت دانشگاهها، سیاستها و خط مشیهای روشن و عملی را جهت دسترسی و استفاده از اینترنت فراهم نموده و پایگاههای اطلاعاتی تخصصی طراحی و در جهت عملیاتی شدن آن تلاش نماید تا زمینههای توسعه علمی و از آن طریق توسعه اقتصادی و غیره فراهم گردد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Effective Factors on The Internet Usage of Post Graduate and PhD Students in Western Universities of The Country (Uremia University, Kurdistan University, Razi University of Kermanshah, Bu Ali University of Hamedan)
نویسندگان [English]
- Salah Salimian 1
- Kiumars Shahbazi 2
1 PhD in Economics, Urmia University, Urmia, Iran
2 Associate Professor, Department of Economics, Urmia University, Urmia, Iran
چکیده [English]
The aim of this paper is to investigate the effective factors on internet use in postgraduate and PhD students in universities of west and northwest of Iran (Uremia, Kurdistan, Razi University of Kermanshah and Bu Ali University of Hamedan). The studied sample includes 609 students in these two educational levels and data has been collected using questionnaire. In addition, all graduate groups including the Department of Humanities, the Department of Basic Sciences, the Department of Engineering, and the Department of Agriculture have been used in sampling. In this study, linear regression, Logit regression and Probit method with SPSS software from analytics have been used. In addition, the Cronbach's alpha coefficient, which evaluates the reliability of the questionnaire, is 0.87 which indicates an acceptable reliability for this questionnaire. The results of this study indicate negative impact of university on internet use and positive effect of educational group, semester, employment status and information sources in the use of internet. Moreover, Hosmer- Lemeshow test confirms the presented model. Finally, it is suggested that university administrations provide clear and practical policies for accessing and using the internet, and designing specialized databases designed to operationalize them so that the fields scientific development, through which economic development and so on.
کلیدواژهها [English]
- Internet
- Logit
- Probit
- Hosmer-Lemeshow