نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس/ کتابدار نهاد کتابخانه های عمومی کشور، تهران، ایران
2 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
هدف این پژوهش تعیین تأثیر مثبت اندیشی بر افزایش مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای عمومی سطح شهرستان تبریز بوده است. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش پیمایشی بوده است. جامعهی موردمطالعه کتابداران کتابخانههای عمومی سطح شهرستان تبریز بودند که با توجه به تعداد نسبتاً کم جامعهی آماری، نمونهگیری از طریق روش سرشماری انجام شد و پرسشنامه (5 گزینهای بر اساس طیف لیکرت) بین تمامی کتابداران توزیع شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی محقق ساخته است که ضریب پایایی آن نیز 91% برآورد شد که نشانگر پایایی مناسب پرسشنامه است، پرسشنامهی توزیعشده شامل دو بخش مهارتهای ارتباطی و مثبت اندیشی بود که این دو بخش نیز به گویههایی تقسیم شدهاند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که میزان نمود اثرات مثبت اندیشی بر روی مهارتهای غیرکلامی بیشتر از سایر مهارتهاست همچنین میزان مثبت اندیشی در بین کتابداران نسبتاً خوب قلمداد شده است. نتایج کلی پژوهش نشان داد که میزان مثبت اندیشی در بین کتابداران زن و محدودهی سنی زیر 35 سال و با میزان تحصیلات کارشناسی به بالا بیشتر از سایر گروهها است همچنین هرچقدر میزان مثبت اندیشی بالا باشد بیشتر در رفتارهای ارتباطی بهخصوص غیرکلامی کتابداران متجلی میگردد. در پایان پژوهش نیز پیشنهادهایی جهت برگزاری دورههای مثبت اندیشی و مهارتهای ارتباطی برای کتابداران ارائه شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
PPositive Thinking Impact on Increasing Communication Skills of Public Library Librarians in Tabriz
نویسندگان [English]
- leyla Zadvali Khajeh 1
- Fatemeh Zandian 2
1 Master of Information Management at Tarbiat Modares University / Librarian of the Public Library of Iran, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Knowledge and Information Science Dept, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study was to investigate the effect of positive thinking on increasing the communication skills of librarians in general libraries of Tabriz city. This research is an applied research method and is a survey method. The population of this study is librarians of general libraries located in Tabriz city. According to the relatively small number of statistical population, sampling was done by census method and a questionnaire (5 options based on Likert scale) was distributed among all librarians. The data collection tool was a researcher-made questionnaire with a reliability coefficient of 91% which is an indicator of the reliability of the questionnaire. The distributed questionnaire consists of two parts of communication skills and positive thinking, SPSS software was used to analyze the data.The results of the research showed that the amount of positive thinking effects on non-verbal skills is higher than other skills, and the level of positive thinking among librarians is relatively good.The overall results of the research indicate that the level of positive thinking between female librarians and those under the age of 35 years and with the level of undergraduate education is higher than other groups.Also, the higher the level of positive thinking, the more intense non-verbal communication librarians It turns out.At the end of the research, there are suggestions for holding positive thinking courses and communication skills for librarians.
کلیدواژهها [English]
- Positive Thinking
- Communication Skills
- Librarians
- Public Libraries
- Tabriz City