نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران
2 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین توانایی اکتساب دانش کتابداران کتابخانههای دانشگاهی کرمانشاه و رشد و توسعهسازمانی آنها انجام شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تمامی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه که درمجموع 58 نفر بودند. با توجه به اینکه جامعه پژوهش محدود و در دسترس قرار داشتند از روش سرشماری جهت جمعآوری دادهها استفاده گردید که از این تعداد 55 پرسشنامه تکمیل و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد توسعهسازمانی و پرسشنامه محققساخته سنجش اکتساب دانش در طیف لیکرت پنج گزینهای استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که توانایی اکتساب دانش و مؤلفههای آن (استخراج دانش، تبدیل دانش و انتقال دانش) در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمانشاه در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد. بیشترین میانگین مربوط به مؤلفه توانایی استخراج دانش (68/3) و کمترین فراوانی، مربوط به توانایی انتقال دانش (25/3) بود. همچنین میانگین رشد و توسعهسازمانی و مؤلفههای آن (پاداش، روابط، ساختار، مدیریت، مکانیسمهای سودمند، نگرش نسبت به تغییر و هدف) در کتابخانههای دانشگاهی کرمانشاه در سطح مطلوب بود، در این بخش نیز بیشترین فراوانی مربوط به مؤلفهی روابط و کمترین فراوانی، مربوط به پاداش بود. یافتههای پژوهش نشان داد که سطح توانایی انتقال دانش در بین کتابداران نسبت به دیگر مؤلفههای اکتساب دانش آنها پایینتر است، نیاز به آموزش و فراهم کردن شرایطی برای بهبود این مهارت و روحیه اشتراک دانش در بین کتابداران ضروری به نظر میرسد، زیرا توانایی انتقال و اشتراک دانش که یکی از شاخصههای اصلی چرخه اکتساب دانش است، برای کتابداران بهعنوان اشاعه دهندگان اطلاعات امری اجتنابناپذیر و ضروری بود. لذا هراندازه کارکنان سازمان وظایف خود را بهتر بشناسند و مهارتهای لازم در خصوص حرفه خود را ارتقا ببخشند و درنتیجه عملکرد بهتری داشته باشند، در بهبود وضعیت، پیشرفت و توسعه سازمان خود، نقش مؤثرتری خواهند داشت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Relationship between Knowledge Acquisition and Organizational Development of Kermanshah َAcademic Libraries
نویسندگان [English]
- Maryam Salami 1
- Sara Bahrami nia 2
- Zahra Azizkhani 2
1 Assistant Professor, Information Science and Knowledge Dept, Payame Noor University of Mashhad, Mashhad, Iran
2 Ph.D Student of Knowledge and Information Science , Payam Noor University, Mashhad, Iran
چکیده [English]
Abstract
Objective: The aim of this study was to determine the relationship between the ability to acquire knowledge of librarians in Kermanshah Academic libraries and their organizational growth and development.
Methodology: The present study is a descriptive-correlational and has been conducted through a survey method. The statistical population of all librarians of Kermanshah Academic libraries was 58 people. Since the research community was limited and available, census method was used to collect data, then 55 questionnaires were completed and analyzed. A standard organizational development questionnaire and a researcher-made Knowledge Acquisition Knowledge Questionnaire were used for collecting data in five options based on Likert spectrum.
Findings: The findings showed that the ability to acquire knowledge and its components (knowledge extraction, knowledge conversion and transfer of knowledge) among librarians of Academic libraries of Kermanshah is relatively favorable. The highest mean belonged to “knowledge extraction ability” (3.68) and the least frequency were related to the “ability to transfer knowledge” (3.25). Also, the average growth and organizational development and its components (rewards, relationships, structure, management, beneficial mechanisms, attitude toward change and goal) in Kermanshah Academic libraries were at the optimal level. In this section, the most frequency was related to “relationship” component and the lowest one was on “reward” item.
Conclusion: The level of knowledge transfer ability among librarians was lower than other components of knowledge acquisition. The need to train and provide conditions for improving this skill and the spirit of knowledge sharing among librarians seems to be necessary. Because the ability to transfer and share knowledge, which is one of the main attributes of the knowledge acquisition cycle, is inevitable and necessary for librarians as disseminators of information. Therefore, the more employees improve their skills and thus have better performance, the most they will play effective role in improving the status, progress and development of their organization.
کلیدواژهها [English]
- Knowledge Acquisition
- Organizational Growth and Development
- Academic Libraries
- Librarians
- Kermanshah