نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
2 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
3 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
چکیده
هدف: هدف این پژوهش تعیین میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی کتابداران کتابخانههای عمومی استان تهران و ارائه راهکارهایی جهت بهبود وضعیت آنها بوده است. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی و از نوع کاربردی بود. جامعه آماری را کتابداران کتابخانههای عمومی استان تهران تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی منظم 150 تن از کتابداران استان تهران بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادههای پژوهش حاضر، پرسشنامه محقق ساختهای بود که بر اساس مؤلفههای اعلامشده یونسکو طراحی شده است. یافتهها: یافتهها نشان داد مؤلفه تعامل و استفاده اخلاقی از محتوای رسانهای و اطلاعاتی با میانگین 7/22 و مؤلفه خلق دانش با میانگین 2/13 به ترتیب بیشترین و کمترین میانگین را در میان مؤلفههای سواد رسانهای و اطلاعاتی کتابداران داشتهاند. میانگین تمامی مؤلفهها در وضعیت مطلوبی قرار دارند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی کتابداران کتابخانههای عمومی استان تهران بالاتر از میانگین حد متوسط است؛ بنابراین راهکارهای پیشنهادی همچون برگزاری پیوستهی دورههای آموزش ضمن خدمت و ایجاد شبکههای اجتماعی بهمنظور روزآمد کردن سواد کتابداران و تعامل بین آنها و کاربران کتابخانه جهت اشتراکگذاری و خلق دانش میتواند به افزایش سطح سواد رسانهای و اطلاعاتی کتابداران کمک کند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Information and Media literacy of Librarians Tehran Public Libraries and Providing Solutions to Improve Their Literacyy
نویسندگان [English]
- Saeed Rezaiishsrif Abadi 1
- Roya Baradar 2
- Samaneh Abolghasem 3
1 Professor, Department of Knowledge and Information Science , Al-Zahra University , Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science , Al-Zahra University , Tehran, Iran
3 Master's Degree in Knowledge and Information Science , Al-Zahra University , Tehran, Iran
چکیده [English]
Objective: The aim of this study was to determine the media and information literacy of librarian in Tehran’s public libraries.
Methodology: The method of this study is a descriptive- analytical approach that describes the status of media and information literacy librarians. In the first stage, selected 150 librarians that work at the public library in Tehran. The data collection tool is a questionnaire that designed based on the components and indicators announced by UNESCO for media and information literacy. In next step calculated validity (formal logic) and reliability was calculated based on Cronbach’s Alpha. Finally analyzed data by One-sample T test in SPSS software.
Findings: Findings showed that the components of interaction and ethical use of media and information with mean of 22/7 and knowledge creation component with mean of 13/2, respectively had the highest and lowest mean among media and information components of librarians. The average components of the need for media and information content, the location and access to the content of the media and information resources, the evaluation of media content and information sources, the organization of information, the creation of knowledge and interaction, and the ethical use of media content and information sources are above the average and are in good condition.
Conclusion: findings show that librarians of the public libraries of Tehran have the skills and competence to promote media literacy and information among library members. Organizing in-service training courses, getting acquainted with media and information content providers, familiarizing with valid sources and media, evaluating resources and content, sharing and creating methods of knowledge and developing ethical guidelines to help raise the level of media literacy and information of librarians.
کلیدواژهها [English]
- Inf: Media and information literacy
- Librarians
- public library
- Tehran (province)