نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور قم، قم، ایران
2 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور قم، قم، ایران
چکیده
هدف پژوهش بررسی وضعیت ارتباطات در کتابخانههای عمومی جهت جذب کودکان و نوجوانان در استان آذربایجان غربی بوده است. روش پژوهش، پیمایشی - توصیفی و از نوع همبستگی و ازنظر هدف نیز جزء پژوهشهای کاربردی بود. جامعه آماری شامل 13000 نفر اعضای فعال کودک و نوجوان کتابخانههای عمومی استان آذربایجان غربی بود. دادههای موردنیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. در نمونهگیری بر اساس درجهبندی کتابخانهها، 9 کتابخانهی عمومی در سطح استان انتخاب شد و سپس به روش تصادفی طبقهای، تعداد 250 پرسشنامه بین اعضای فعال کودک و نوجوان کتابخانههای عمومی موردمطالعه در استان آذربایجان غربی توزیع و درنهایت 234 پرسشنامه جمعآوری گردید. پرسشنامه شامل دو بخش 1- پرسشنامه 7 عاملی کیفیت خدمات کتابخانهای (نیروی انسانی، فنّاوری، فضا و تجهیزات، مجموعه، برنامهریزی، ارتباطات و برنامهها، خدمات) 2- پرسشنامه رضایت کاربران کودک و نوجوان از خدمات کتابخانه است. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری spss-16، تحلیل شد و از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t و تحلیل واریانس استفاده گردید. نتایج حاصل بیانگر این بود که بین کیفیت وضعیت خدمات (وضعیت ارتباطات) در کتابخانههای عمومی موردمطالعه استان آذربایجان غربی با میزان رضایت اعضای کودک و نوجوان این کتابخانهها همبستگی معناداری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد از دیدگاه پاسخگویان در سطح نسبتاً متوسطی، ارتباطات در این کتابخانهها جهت جذب آنها وجود دارد. نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت توجه بیشتر به ارتباطات در کتابخانههای عمومی تأکید میکند. ارتباطات یکی از عوامل تأثیرگذار بر میزان رضایت و جذب کودکان و نوجوانان به کتابخانههای عمومی تعیین شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Study of the Relationship between Quality of Services and Satisfaction of Children and Teenagers Users of Public Libraries of West Azarbaijan
نویسندگان [English]
- Saeid Ghaffari 1
- Elham Ghorbannezhad 2
1 Assistant Professor, Knowledge and Information Science Dept, Payam Noor University, Qom Branch. Qom. Iran
2 Master of Knowledge and Information Science , Payam Noor Qom University, Qom, Iran
چکیده [English]
Abstract
Purpose: To investigate the status of communication in public libraries to attract children and adolescents in West Azarbaijan province.
Method: The method is survey-descriptive and correlational and in terms of the purpose of the applied research part. The statistical population includes 13,000 active members of children and adolescents of public libraries of West Azarbaijan province. Data were collected using a researcher-made questionnaire. In the sample, based on the rating of libraries, 9 public libraries were selected at the provincial level. Then, by random sampling, 250 questionnaires were distributed among active member and finally 234 The questionnaire was collected. The questionnaire consists of two sections: 1- The questionnaire of 7 factors of library service quality (human resources, technology, space and equipment, collection, planning, communication and programs, services). 2- Child and child user satisfaction questionnaire from library service.
Results: Data were analyzed using SPSS-16 software and Pearson correlation coefficient, t-test and ANOVA were used. The results indicate that there is a significant correlation between the quality of service status in the public libraries and the satisfaction of the child and adolescent members of these libraries. Also, the results of the research showed that, from the viewpoint of respondents at a relatively moderate level, the connections in these libraries are available to attract them.
Originality / Value: The results of this study emphasize the importance of more attention to communication in public libraries.
Keywords: Public Libraries, Communication, Satisfaction, Children and Adolescents, West Azarbaijan
کلیدواژهها [English]
- Public Libraries
- Communication
- Satisfaction
- Children and Adolescents
- West Azarbaijan