نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
چکیده
هدف از طبقهبندی یا ردهبندی، مجزا ساختن دانشها از یکدیگر نیست بلکه در عین تشخیص آنها، نشان دادن روابط و همبستگی دانشها با یکدیگر و روشن نمودن وحدت علوم بوده است. روش پژوهش بکار گرفته شده در این پژوهش روش تحلیل محتوا بود. ابزار گردآوری دادهها، پژوهشهای پیشین بود که در موضوع درخت دانش دکارت انجام شده است. نظرات دکارت و انتقاداتی که توسط پژوهشهای قبل شده موردمطالعه و دلایل اضمحلال آن به بحث گذاشته شد. نتایج این پژوهش نشان داد که دلایل اضمحلال طبقهبندی دکارت عبارتاند از: وحدتگرایی و در برنگرفتن جامع علوم اعم از علوم کمی و رفتاری و علوم انسانی، عدم توجه به علوم انسانی بهطورکلی، در نظر نگرفتن ارتباط بین همه علوم و همچنین ارتباط علوم با نیازهای انسان، طبقهبندی دانش بهجای طبقهبندی علم، علم ازنظر معناشناسی عامتر از دانش است، قرار دادن علومی که امروز مستقل هستند بهعنوان زیرمجموعه ریاضی و متافیزیک، در طبقهبندی دکارت فقط سلسلهمراتب در نظر گرفته شده و رابطهها و بینرشتهای بودن علوم لحاظ نشده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Knowledge Tree Descartes' Classification and the Causes of its Disappearance
نویسندگان [English]
- Mahdieyh Khazanehha 1
- Mozhdeh Salajegheh 2
1 Ph.D Student of Knowledge and Information Science , Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2 Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science , Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran
چکیده [English]
The purpose of categorization or classification is not to separate knowledge from one another, but at the same time recognize them, show the relationships and correlations of knowledge with each other and clarify the unity of science. The used research method is content analysis method. The data collection tool is a priori information resource that has been dealt with in the Descartes Knowledge tree. Descartes' comments and criticisms that were studied by previous studies and the reasons for its disappearance were discussed. The results of this study showed that the reasons for deconcentration of Descartes' classification are unity and the absence of a comprehensive knowledge of both quantitative and behavioral sciences and humanities, the lack of attention to the humanities in general, the lack of consideration of the relation between all sciences as well as the relation among sciences with human needs, the classification of knowledge Instead of classifying science, science is more generally than the knowledge semantically, putting science that is independent today as a subset of mathematics and metaphysics, is considered Descartes' classification only as a hierarchy and the relationships among different sceinces and the interdisciplinary nature of sciences are not included.
کلیدواژهها [English]
- Knowledge Tree
- Knowledge Classification
- Descartes Classification