طاهره ابوالقاسم مسلمان
چکیده
این مقاله تأثیر کتابخانهها و خدمات کتابخانهای بر بحرانهای اقتصادی در دوران همهگیری ویروس کرونا و دوران پساکرونا را با یکدیگر مقایسه کرده و به بحرانهای اخیر پاسخ میدهد. در نهایت نویسنده تغییر پارادایم در نقش کتابخانههای عمومی را پیشنهاد میکند.این مقاله تأثیر کتابخانهها و خدمات کتابخانهای بر بحرانهای اقتصادی در ...
بیشتر
این مقاله تأثیر کتابخانهها و خدمات کتابخانهای بر بحرانهای اقتصادی در دوران همهگیری ویروس کرونا و دوران پساکرونا را با یکدیگر مقایسه کرده و به بحرانهای اخیر پاسخ میدهد. در نهایت نویسنده تغییر پارادایم در نقش کتابخانههای عمومی را پیشنهاد میکند.این مقاله تأثیر کتابخانهها و خدمات کتابخانهای بر بحرانهای اقتصادی در دوران همهگیری ویروس کرونا و دوران پساکرونا را با یکدیگر مقایسه کرده و به بحرانهای اخیر پاسخ میدهد. در نهایت نویسنده تغییر پارادایم در نقش کتابخانههای عمومی را پیشنهاد میکند.این مقاله تأثیر کتابخانهها و خدمات کتابخانهای بر بحرانهای اقتصادی در دوران همهگیری ویروس کرونا و دوران پساکرونا را با یکدیگر مقایسه کرده و به بحرانهای اخیر پاسخ میدهد. در نهایت نویسنده تغییر پارادایم در نقش کتابخانههای عمومی را پیشنهاد میکند.این مقاله تأثیر کتابخانهها و خدمات کتابخانهای بر بحرانهای اقتصادی در دوران همهگیری ویروس کرونا و دوران پساکرونا را با یکدیگر مقایسه کرده و به بحرانهای اخیر پاسخ میدهد. در نهایت نویسنده تغییر پارادایم در نقش کتابخانههای عمومی را پیشنهاد میکند.
طاهره ابوالقاسم مسلمان؛ علیرضا آبیاتی؛ محمد اعظم پور افشار؛ الهام هوشمند
چکیده
هدف این پژوهش ترسیم نقشه موضوعی کووید 19 در ایران در شبکه اجتماعی اینستاگرام است. این پژوهش کاربردی و از نوع علمسنجی است. برای ترسیم نقشه از سنجههای تحلیل شبکهها اجتماعی مرکزیت، بینابینی، رتبه و روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه پژوهش اطلاعات منتشرشده در بازه زمانی یک ماه مرداد 1399 در شبکه اجتماعی اینستاگرام با محوریت ...
بیشتر
هدف این پژوهش ترسیم نقشه موضوعی کووید 19 در ایران در شبکه اجتماعی اینستاگرام است. این پژوهش کاربردی و از نوع علمسنجی است. برای ترسیم نقشه از سنجههای تحلیل شبکهها اجتماعی مرکزیت، بینابینی، رتبه و روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه پژوهش اطلاعات منتشرشده در بازه زمانی یک ماه مرداد 1399 در شبکه اجتماعی اینستاگرام با محوریت موضوعی ویروس کرونا بود که با استفاده از نرمافزار سئوتولز و افزونه فانتوم، دادههای مرتبط با نام کاربری، تعداد پستها، میانگین تعداد لایکها، هشتگهای مورداستفاده برای یک پست خاص استخراج شد. سپس با استفاده از روش مشاهده مستقیم از میان یکمیلیون پست بازیابی شده، هزار پست مرتبط انتخاب و دستهبندی شد. در گام بعدی با استفاده از شاخصهای مرکزیت شبکه و نرمافزار یوسینت، دادههای استخراجشده تحلیلشده و با نرمافزار وی.اُ. اس. ویور نقشه موضوعی ویروس کرونا ترسیم گردید. یافتهها حاکی از آن بود که هشتگهایی با موضوع علائم کرونا؛ بیماری کرونا، تجهیزات پزشکی، تغذیه در دوران کرونا، کادر درمان، درمان کرونا، استانهای درگیر بیماری و شکست کرونا جزء محبوبترین و پراستفادهترین هشتگها بودهاند. با توجه به سنجههای مرکزیت رتبه، بینابینی و نزدیکی، هشتگهای کرونا، کرونا در ایران، کرونا را شکست میدهیم، کرونا را جدی بگیریم، ماسک میزنیم و ماسک جزء پربحثترین و داغترین هشتگهای مورداستفاده بوده است. در پایان میتوان نتیجه گرفت برخلاف تأکید مردم بر اطلاعرسانی و بازنشر محتوا و اطلاعات مرتبط با کووید 19 باهدف پیشگیری و مراقبت، میزان ابتلا به بیماری افزایش یافته است؛ کاربران از اینستاگرام بهعنوان یک مجرای اطلاعاتی استفاده کردهاند؛ و میزان مشارکت و فعالیت سازمانها و مراکز بهداشتی و درمانی و متخصصان در انتشار اطلاعات و اخبار ناچیز بوده است.