بازیابی تعاملی
مهدی رحمانی؛ قاسم آزادی احمدآبادی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تدوین برنامه راهبردی برای کتابخانههای دانشگاهی ایران با الگوبرداری از کتابخانههای دانشگاهی دنیا بود. روش: روش پژوهش حاضر بهصورت آمیخته است و از روشهای کتابخانهای، دلفی و پیمایشی توصیفی استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل کتابخانه 25 دانشگاه برتر براساس ردهبندی تایمز بود. روش تجزیه و تحلیل دادهها از ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تدوین برنامه راهبردی برای کتابخانههای دانشگاهی ایران با الگوبرداری از کتابخانههای دانشگاهی دنیا بود. روش: روش پژوهش حاضر بهصورت آمیخته است و از روشهای کتابخانهای، دلفی و پیمایشی توصیفی استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل کتابخانه 25 دانشگاه برتر براساس ردهبندی تایمز بود. روش تجزیه و تحلیل دادهها از نوع توصیفی بود و برای اجرای پژوهش از روش تحلیل محتوای اسناد و تکنیک دلفی استفاده شد. با بررسی برنامه راهبردی کتابخانههای دانشگاهی دنیا با رویکرد اکتشافی، ساختار و محتوای این برنامهها استخراج شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که تمامی 25 کتابخانه مورد بررسی برنامه راهبردی مدون داشتند. اما برنامه راهبردی 4 کتابخانه دانشگاهی به روز نبود و 2 کتابخانه دانشگاهی نیز برنامه راهبردیشان بازه زمانی نداشت. تحلیل برنامه راهبردی کتابخانههای مورد بررسی نشان داد چارچوب ساختاری این برنامهها متشکل از 11 مؤلفه شامل معرفی، خلاصه، مأموریت، چشمانداز، ارزشهای اصلی، هدف، راهبرد، اقدامها، اولویتهای استراتژیک، ارزیابی و زمانبندی بود. نتیجهگیری: نتایج بررسیها نشان داد که همه کتابخانههای دانشگاهی برتر برنامه راهبردی داشتند و این نشان از اهمیت وجود برنامه راهبردی دارد. بنابراین دستاورد این پژوهش، ارائه چارچوبی برای برنامه راهبردی کتابخانههای دانشگاهی ایران بود.