اقتصاد اطلاعات و دانش
احسان پروین؛ محسن نظرزاده زارع
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی چالشهای جهتدهی پژوهشهای دانشگاهی به سمت نقشآفرینی در حل مسائل و نیازهای کشور بود. برای دستیابی به این هدف، از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. جامعه هدف در پژوهش حاضر شامل 16 خبره دانشگاهی و پژوهشگاهی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع معیاری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی چالشهای جهتدهی پژوهشهای دانشگاهی به سمت نقشآفرینی در حل مسائل و نیازهای کشور بود. برای دستیابی به این هدف، از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. جامعه هدف در پژوهش حاضر شامل 16 خبره دانشگاهی و پژوهشگاهی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع معیاری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای تحلیل دادهها نیز از روش تحلیل محتوای استقرایی استفاده شد. برای بررسی اعتبار یافتههای حاصل از پژوهش از سه روش بازبینی توسط مشارکتکننده، بهمتنیدگی و بازبینی توسط همکار استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که چالشهای جهتدهی پژوهشهای دانشگاهی به سمت نقشآفرینی در حل مسائل و نیازهای کشور را میتوان در چهار مقوله اصلی و هشت مقوله فرعی شامل چالشهای نهادی (خلأ آییننامه ارتقاء در عدم اختصاص امتیاز ویژه به انجام پژوهشهای کاربردی و مسئله محور، نبود نظام نظارت و اعتبارسنجی مناسب)، چالشهای سازمانی (توزیع نامناسب نسبت اعضای هیئتعلمی به دانشجو، عدم اختصاص بودجه عملیاتی و مسئله محور در دانشگاهها، عدم توجه به مقوله مأموریت گرایی در جذب اساتید و دانشجویان)، چالشهای محیطی (کامل نبودن چرخه علم، فناوری و نوآوری، تقاضای کم از سوی نهادها و سازمانهای برای انجام پژوهشهای کاربردی) و چالشهای فردی (عدم توانایی و تمایل اندک اساتید در حل مسائل و مشکلات جامعه) طبقهبندی کرد.
شیرکوه محمدی؛ محسن نظرزاده زارع؛ کویستان محمدیان شریف
چکیده
امروزه تجاری شدن پژوهشهای دانشگاهی میتواند سهم بسیار زیادی در رشد اقتصادی کشورها ایفا نماید، لذا اغلب کشورها با تدوین سیاستهایی سعی در کمک به فرایند تجاریسازی تولیدات پژوهشی در نظام دانشگاهی خود، در راستای تسریع و تسهیل این مهم کردهاند؛ بنابراین، پژوهش حاضر بر آن بود تا با استفاده از رویکرد کیفی مبتنی بر روش نظریه ...
بیشتر
امروزه تجاری شدن پژوهشهای دانشگاهی میتواند سهم بسیار زیادی در رشد اقتصادی کشورها ایفا نماید، لذا اغلب کشورها با تدوین سیاستهایی سعی در کمک به فرایند تجاریسازی تولیدات پژوهشی در نظام دانشگاهی خود، در راستای تسریع و تسهیل این مهم کردهاند؛ بنابراین، پژوهش حاضر بر آن بود تا با استفاده از رویکرد کیفی مبتنی بر روش نظریه برخاسته از دادهها و از طریق مصاحبه با متخصصان حوزه تجاریسازی در آموزش عالی، ضمن شناسایی آسیبها و موانع بازدارنده سیاستگذاری تجاریسازی پژوهشها در نظام دانشگاهی ایران، رویکردی که در این سیاست بهکار گرفتهشده را شناسایی کند. براین اساس، پژوهشگران با تکیهبر طرح نوظهور بهعنوان یکی از طرحهای مورداستفاده در روش نظریه برخاسته از دادهها و با استفاده از روش نمونهگیری نظری و در نظر گرفتن اشباع نظری در دادهها، تعداد 9 نفر از صاحبنظران حوزه تجاریسازی را جهت مصاحبه بدون ساختار انتخاب نمودند. برای اعتبار یابی دادههای پژوهش، پژوهشگران از بازخورد مشارکتکننده استفاده کردند. یافتهها نشان از آن داشت که اجرای سیاستِ تجاریسازی پژوهش با آسیبها و بازدارندههایی از قبیل، فرهنگی، اقتصادی، رشته دانشگاهی، آموزشی، فرایندی، بافتاری و فردی مواجه است؛ بنابراین، با توجه به ماهیت و جنسِ موانعِ پیشِ روی، میتوان نتیجه گرفت که چرخه شوم فرم گرایی در سیاست تجاریسازی پژوهشهای دانشگاهی در ایران ریشه دوانده است.