اقتصاد اطلاعات و دانش
احسان پروین؛ محسن نظرزاده زارع
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی چالشهای جهتدهی پژوهشهای دانشگاهی به سمت نقشآفرینی در حل مسائل و نیازهای کشور بود. برای دستیابی به این هدف، از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. جامعه هدف در پژوهش حاضر شامل 16 خبره دانشگاهی و پژوهشگاهی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع معیاری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی چالشهای جهتدهی پژوهشهای دانشگاهی به سمت نقشآفرینی در حل مسائل و نیازهای کشور بود. برای دستیابی به این هدف، از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. جامعه هدف در پژوهش حاضر شامل 16 خبره دانشگاهی و پژوهشگاهی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع معیاری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای تحلیل دادهها نیز از روش تحلیل محتوای استقرایی استفاده شد. برای بررسی اعتبار یافتههای حاصل از پژوهش از سه روش بازبینی توسط مشارکتکننده، بهمتنیدگی و بازبینی توسط همکار استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که چالشهای جهتدهی پژوهشهای دانشگاهی به سمت نقشآفرینی در حل مسائل و نیازهای کشور را میتوان در چهار مقوله اصلی و هشت مقوله فرعی شامل چالشهای نهادی (خلأ آییننامه ارتقاء در عدم اختصاص امتیاز ویژه به انجام پژوهشهای کاربردی و مسئله محور، نبود نظام نظارت و اعتبارسنجی مناسب)، چالشهای سازمانی (توزیع نامناسب نسبت اعضای هیئتعلمی به دانشجو، عدم اختصاص بودجه عملیاتی و مسئله محور در دانشگاهها، عدم توجه به مقوله مأموریت گرایی در جذب اساتید و دانشجویان)، چالشهای محیطی (کامل نبودن چرخه علم، فناوری و نوآوری، تقاضای کم از سوی نهادها و سازمانهای برای انجام پژوهشهای کاربردی) و چالشهای فردی (عدم توانایی و تمایل اندک اساتید در حل مسائل و مشکلات جامعه) طبقهبندی کرد.