ابراهیم آریانی قیزقاپان؛ عادل زاهدبابلان؛ علی خالق خواه
چکیده
پژوهش حاضر به منظور پیش بینی کارآفرینی سازمانی بر اساس مؤلفههای رهبری توزیع شده انجام گرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی _ همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کارکنان مشغول به خدمت صنایع دفاع در سال 1395 با حجم 600 نفر تشکیل میداد. روش نمونهگیری از نوع تصادفی ساده بود. حجم نمونه با توجّه به مدل کرجسی _ مورگان، 234 نفر در نظر گرفته شد. جهت ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور پیش بینی کارآفرینی سازمانی بر اساس مؤلفههای رهبری توزیع شده انجام گرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی _ همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کارکنان مشغول به خدمت صنایع دفاع در سال 1395 با حجم 600 نفر تشکیل میداد. روش نمونهگیری از نوع تصادفی ساده بود. حجم نمونه با توجّه به مدل کرجسی _ مورگان، 234 نفر در نظر گرفته شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامهی رهبری توزیعشده (DLI) (با پایایی 96/0 = α) در قالب هفت مؤلفهی فرهنگ سازمانی، تصمیم گیری مشارکتی، توسعه حرفهای، ماموریت، چشم انداز و اهداف، اعتماد، حمایت همه جانبه، رفتارهای رهبری و پرسشنامهی کارآفرینی سازمانی (DERDC) (با پایایی 88/0 = α) استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با نرم افزار spss.v.22 و روش رگرسیون تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد مؤلفههای رهبری توزیع شده به گونه معنیداری توان تبیین 56/0=R2درصد مؤلفه کارآفرینی سازمانی را دارا هستند (75/0= R، 96/63= (225، 4)F و 01/0 > P) و سهم تصمیم گیری مشارکتی (251/0 = )، اعتماد (242/0 = )، فرهنگ سازمانی (226/0 = ) و مؤلفه مأموریت، چشم انداز و اهداف (132/0= ) در سطح اطمینان 95 درصد معنیدار است و سهم بقیه مؤلفههای ارائه شده معنیدار نیست. بنابراین ضروریست تلاش در جهت القا و توسعه توانمندیهای کارآفرینی کارکنان از طریق سبکهای رهبری مناسب بهعنوان یک الویت جدی در دستور کار سیاستگذاران و برنامهریزان و مدیران عالی سازمانها قرار گیرد.
ابراهیم آریانی قیزقاپان؛ عادل زاهدبابلان؛ مهدی معینی کیا
چکیده
این پژوهش بهمنظور بررسی نقش نظام اطلاعات مدیریت در حرفه گرایی و انگیزش شغلی کارکنان اداره آموزشوپرورش انجام گرفت. روش پژوهش ازنظر راهبرد اصلی: کمی؛ ازنظر هدف: کاربردی؛ ازنظر راهکار اجرایی: میدانی؛ ازنظر شیوه تحلیلی: توصیفی _ مقایسهای بود. جامعهی آماری این پژوهش را کارکنان اداره آموزشوپرورش شهرستان شاهیندژ در سال تحصیلی ...
بیشتر
این پژوهش بهمنظور بررسی نقش نظام اطلاعات مدیریت در حرفه گرایی و انگیزش شغلی کارکنان اداره آموزشوپرورش انجام گرفت. روش پژوهش ازنظر راهبرد اصلی: کمی؛ ازنظر هدف: کاربردی؛ ازنظر راهکار اجرایی: میدانی؛ ازنظر شیوه تحلیلی: توصیفی _ مقایسهای بود. جامعهی آماری این پژوهش را کارکنان اداره آموزشوپرورش شهرستان شاهیندژ در سال تحصیلی 1395-1394 تشکیل داده است. روش نمونهگیری از نوع تصادفی ساده بود. حجم نمونه با توجّه به مدل کرجسی _ مورگان، با در نظر گرفتن خطای 05/0 = α، 120 نفر در نظر گرفته شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامهی نظام اطلاعات مدیریت (با پایایی 89/0 = α)، پرسشنامهی حرفه گرایی (با پایایی 93/0 = α) و پرسشنامهی انگیزش شغلی لوداهل کیچنر (با پایایی 92/0 = α) استفاده شد. دادههای جمعآوریشده با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس چند متغیره تجزیهوتحلیل گردید. نتایج نشان داد که تأثیر تعامل بین جنسیت و کاربست نظام اطلاعات مدیریت بر حرفه گرایی (54/1= (114/1)F، 05/0<12/0=p) و انگیزش نسبت به شغل (73/0= (114/1)F، 05/0<73/0=p) کارکنان معنیدار نیست؛ اما تأثیر جداگانهی کاربست نظام اطلاعات مدیریت بر حرفه گرایی (90/3= (114/1)F، 01/0>00/0=p) و انگیزش شغلی (06/4= (114/1)F، 01/0>00/0=p) کارکنان معنیدار است؛ بنابراین کاربست نظام اطلاعات مدیریت بهعنوان یک شاخص مهم در سازمان، جهت توسعه تواناییهای کارکنان پیشنهاد میشود.