زینب مندعلی زاده؛ صدف نقش جواهری
چکیده
هدف مقاله حاضر، تأثیر فراموشی سازمانی هدفمند بر ظرفیت جذب دانش با نقش میانجی سرمایه انسانی در وزارت ورزش و جوانان بود. روش تحقیق، توصیفی تحلیلی از نوع کاربردی بود. جامعه آماری، کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان (450 نفر) بود که 213 نفر بهعنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند. روش نمونهگیری، تصادفی ساده بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه ...
بیشتر
هدف مقاله حاضر، تأثیر فراموشی سازمانی هدفمند بر ظرفیت جذب دانش با نقش میانجی سرمایه انسانی در وزارت ورزش و جوانان بود. روش تحقیق، توصیفی تحلیلی از نوع کاربردی بود. جامعه آماری، کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان (450 نفر) بود که 213 نفر بهعنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند. روش نمونهگیری، تصادفی ساده بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه ظرفیت جذب دانش منبیوا و همکاران (2003) پرسشنامه فراموشی سازمانی هدفمند مشبکی و همکاران (2013) و پرسشنامه سرمایه انسانی پیکه و همکاران (2002) بود. روایی پرسشنامهها مجدداً مورد تأیید متخصصان قرار گرفت و ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامهها بالاتر از 7/0 بود. برای مدلسازی معادلات ساختاری از نرمافزار لیزرل نسخه 8/8 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که فراموش سازمانی هدفمند بر سرمایه انسانی و نیز ظرفیت جذب دانش تأثیر مثبت و معناداری دارد و سرمایه انسانی بر ظرفیت جذب دانش تأثیر معناداری دارد. علاوه بر این، فراموش سازمانی هدفمند بر ظرفیت جذب دانش با نقش میانجی سرمایه انسانی تأثیر معناداری دارد. جذب دانش، تحت تأثیر رهایی از دانش غیرمفید سازمانی و ایجاد تغییر و تحول بهواسطه افزایش تواناییها و مهارتهای فردی کارکنان صورت میپذیرد. در واقع بهمنظور جذب دانش جدید و بهکارگیری دانش جدید در زمینه ورزش و یا سازمانهای ورزشی، لازم است تغییر و تحولاتی در سازمان صورت گیرد که این مهم با کمک توانمندسازی کارکنان توسط فراموشی سازمانی هدفمند میتواند اتفاق بیافتد.