لیلا خلیلی؛ فائقه محمدی
چکیده
هدف این پژوهش مطالعه وابستگی دانشجویان به شبکههای اجتماعی با توجه به متغیرهای جمعیت شناختی بوده است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و با رویکرد کمی به روش پیمایشی انجام شد. ابزار اندازهگیری پژوهش، خرده مقیاس اعتیاد به شبکههای اجتماعی، از پرسشنامه ارسلان و کریک (2013) بود. جامعه آماری پژوهش، 4771 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ...
بیشتر
هدف این پژوهش مطالعه وابستگی دانشجویان به شبکههای اجتماعی با توجه به متغیرهای جمعیت شناختی بوده است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و با رویکرد کمی به روش پیمایشی انجام شد. ابزار اندازهگیری پژوهش، خرده مقیاس اعتیاد به شبکههای اجتماعی، از پرسشنامه ارسلان و کریک (2013) بود. جامعه آماری پژوهش، 4771 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و نمونه موردمطالعه 368 مورد بود که به روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. بر اساس آزمون پیرسون، رابطه بین وابستگی دانشجویان به شبکههای اجتماعی و میزان استفاده از اینترنت و شبکههای اجتماعی با اطمینان 99 درصد مثبت و معنادار بود. بر اساس آزمون تی مستقل تفاوت معناداری در میانگین وابستگی دانشجویان به شبکههای اجتماعی برحسب نوع اقامت آنان (زندگی با خانواده و خوابگاه) وجود داشت. بر اساس آزمون تحلیل واریانس وابستگی دانشجویان به شبکههای اجتماعی برحسب حوزه تحصیلی با اطمینان 95 درصد معنادار بود. وابستگی دانشجویان به شبکههای اجتماعی در حد متوسط بود. دانشجویانی که استفاده روزانه بیشتری از اینترنت و شبکههای اجتماعی داشتند، وابستگی بیشتری نیز به این شبکهها نشان دادند. وابستگی دانشجویان به شبکههای اجتماعی با سطوح پیشرفت تحصیلی متفاوت، تقریباً مشابه بود. وابستگی به شبکههای اجتماعی در میان دانشجویان ساکن در خوابگاه و دانشجویان حوزه علوم انسانی بیشتر بود.