مدیریت اطلاعات و دانش
زهره شرعی؛ مرضیه دهقانی زاده؛ محمد حسن زاده اودرجی
چکیده
هدف پژوهش حاضر کاوش انگیزه برای مشارکت در به اشتراکگذاری دانش درونسازمانی بود که بر اساس پارادایم تفسیری و با رویکرد کاربردی توسعهای بهصورت کیفی انجام شد و برای جمعآوری دادهها از مصاحبههای نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، اعضا هیئتعلمی دانشگاه پیامنور بودند که 16 نفر بهصورت هدفمند بر اساس معیارهایی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر کاوش انگیزه برای مشارکت در به اشتراکگذاری دانش درونسازمانی بود که بر اساس پارادایم تفسیری و با رویکرد کاربردی توسعهای بهصورت کیفی انجام شد و برای جمعآوری دادهها از مصاحبههای نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، اعضا هیئتعلمی دانشگاه پیامنور بودند که 16 نفر بهصورت هدفمند بر اساس معیارهایی انتخاب شدند. روایی و پایایی دادههای بهدستآمده از مصاحبهها با استفاده از معیارهای مقبولیت و قابلیت تایید و باز آزمون بررسی شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش دادهبنیاد و فرایند کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. کدگذاریها در هر سه مرحله تشریح و مدل انگیزه به اشتراکگذاری دانش درونسازمانی برای اعضا هیئتعلمی دانشگاه پیامنور بر اساس روش دادهبنیاد ترسیم شد. نتایج پژوهش نشان داد که چهار مقوله همراستایی استراتژیک اشتراک دانش؛ عوامل مدیریتی؛ عوامل فردی؛ و ایجاد محتوا عوامل تأثیرگذار در انگیزهی اشتراکگذاری دانش بوده؛ همچنین، محیط اشتراک؛ جنبههای آموزشی؛ ارزیابی؛ مسائل فنی؛ زیر ساخت؛ و مسائل اطلاعاتی؛ عوامل اصلی زمینهای هستند و دو مقوله عوامل شخصیتی اعضا و بی ثباتی فرهنگ سازمانی بهعنوان مقولههای مداخلهگر شناسایی شدند و راهبردهای این پژوهش شامی چهار عامل تحول؛ رشدگرایی؛ بافت سازمانی؛ و راهبردهای سازمانی میباشد و بخش آخر مدل پژوهش، شامل پویایی سازمانی؛ پیامدهای اجتماعی؛ توسعه عوامل ساختاری؛ و ایجاد سازمان یادگیرنده بهعنوان پیامدهای ارتقا انگیزهی اشتراکگذاری دانش در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه پیامنور شناسایی شدند.