طاهره ابوالقاسم مسلمان؛ علیرضا آبیاتی؛ محمد اعظم پور افشار؛ الهام هوشمند
چکیده
هدف این پژوهش ترسیم نقشه موضوعی کووید19 در ایران در شبکه اجتماعی اینستاگرام است. این پژوهش کاربردی و از نوع علمسنجی است. جامعه پژوهش اطلاعات منتشر شده در بازه زمانی یک ماه مرداد 1399 در شبکه اجتماعی اینستاگرام با محوریت موضوعی ویروس کرونا بود که با استفاده از نرمافزار سئوتولز و افزونه فانتوم، دادههای مرتبط با نام کاربری، تعداد پستها، ...
بیشتر
هدف این پژوهش ترسیم نقشه موضوعی کووید19 در ایران در شبکه اجتماعی اینستاگرام است. این پژوهش کاربردی و از نوع علمسنجی است. جامعه پژوهش اطلاعات منتشر شده در بازه زمانی یک ماه مرداد 1399 در شبکه اجتماعی اینستاگرام با محوریت موضوعی ویروس کرونا بود که با استفاده از نرمافزار سئوتولز و افزونه فانتوم، دادههای مرتبط با نام کاربری، تعداد پستها، میانگین تعداد لایکها، هشتگهای مورد استفاده برای یک پست خاص استخراج شد. در گام بعدی با استفاده از شاخصهای مرکزیت شبکه و نرمافزار یوسینت، دادههای استخراج شده تحلیل شده و با نرمافزار وی.اُ.اس. ویور نقشه موضوعی ویروس کرونا ترسیم گردید. یافتهها حاکی از آن بود که هشتگهایی با موضوع علائم کرونا؛ بیماری کرونا، تجهیزات پزشکی، تغذیه در دوران کرونا، کادر درمان، درمان کرونا، استانهای درگیر بیماری و شکست کرونا جزء محبوبترین و پراستفاده-ترین هشتگها بودهاند. با توجه به سنجههای مرکزیت رتبه، بینابینی و نزدیکی، هشتگهای کرونا، کرونا در ایران، کرونا را شکست میدهیم، کرونا را جدی بگیریم، ماسک میزنیم و ماسک جزء پربحثترین و داغترین هشتگهای مورد استفاده بوده است. در پایان میتوان نتیجه گرفت برخلاف تأکید مردم بر اطلاعرسانی و بازنشر محتوا و اطلاعات مرتبط با کووید 19 با هدف پیشگیری و مراقبت، میزان ابتلا به بیماری افزایش یافته است؛ کاربران از اینستاگرام به عنوان یک مجرای اطلاعاتی استفاده کردهاند؛ و میزان مشارکت و فعالیت سازمانها و مراکز بهداشتی و درمانی و متخصصان در انتشار اطلاعات و اخبار ناچیز بوده است.