شبکههای معنایی
عبدالحمید قوچانی غروی؛ محسن ایمانی نائینی؛ علیرضا محمودنیا؛ حمیدرضا رضازاده بهادران
چکیده
هدف این پژوهش واکاوی انسانشناسی استاد مطهری و ترسیم شبکه معنایی الزامات تربیتی آن است. روش بهکاررفته در این پژوهش توصیفی-تحلیلی و استنباطی است که از طریق مراجعه مستقیم به آثار و اسناد دستاول به انجام رسیده است. این پژوهش نشان میدهد شهید مطهری در آثار خود ابتدا با بیان تمایزهای موجود میان انسان و سایر حیوانات، نتیجه میگیرد ...
بیشتر
هدف این پژوهش واکاوی انسانشناسی استاد مطهری و ترسیم شبکه معنایی الزامات تربیتی آن است. روش بهکاررفته در این پژوهش توصیفی-تحلیلی و استنباطی است که از طریق مراجعه مستقیم به آثار و اسناد دستاول به انجام رسیده است. این پژوهش نشان میدهد شهید مطهری در آثار خود ابتدا با بیان تمایزهای موجود میان انسان و سایر حیوانات، نتیجه میگیرد که امتیاز انسان بر حیوان در گرایشهای ویژه انسانی است که در سرشت و طبیعت انسان نهاده شده است. سپس در مرحله بعد با تمایز نهادن میان افراد نیک و بد تاریخ و نشان دادن علت امتیاز گروه اول بر گروه دوم، ملاک انسانیت انسان را ارزشهای انسانی معرفی میکند و درنهایت استدلال میکند که ارزشهای انسانی همان گرایشهای ویژه انسانی است که ریشه در سرشت و فطرت انسانی او دارد. این ارزشها که بهصورت بالقوه در نوع انسان هست همان استعدادهای ویژه انسان است که شهید مطهری آنها را فطریات انسان مینامد. شهید مطهری اعتقاد دارد در تربیت، شناخت انسان، استعدادهای انسان، شناخت دقایق ذهن و عواطف و مشاعر انسان و حتی ریشه ماوراءالطبیعه وجود انسان لازم و ضروری است.