نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 مدرس گروه کامپیوتر، دانشگاه امام حسین (ع)، تهران، ایران
3 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
در اقتصاد، دانش بهعنوان مهمترین تولید محسوب میشود و از آن بهعنوان مهمترین مزیت رقابتی سازمانها نام برده میشود. همچنین اثربخشی سازمانی را میزان دستیابی به اهداف سازمانی میدانند. هدف: هدف از این پژوهش تعیین تأثیر مدیریت دانش و فرایندهای آن بر اثربخشی سازمانی است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی به روش پیمایشی بوده و جامعه آماری مدیران تمام شعب شرکتهای بیمه شهر اصفهان که بهصورت نمونهگیری سرشماری با حجم 72 نفر انتخاب شدند، بودند. برای جمعآوری داده از دو پرسشنامه با طیف لیکرت و برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که بین مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد و همچنین نتایج نشان داد که 857/0 درصد از پراکندگی اثربخشی سازمانی مربوط به فرایندهای مدیریت دانش است. نتایج آماری تأثیر تمام ابعاد مدیریت دانش بر اثربخشی سازمانی به جر کاربرد دانش را تأیید نمود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش نتیجه میگیریم که طراحی ساختار دانشمدار در سطوح شرکتهای بیمه در شهر اصفهان، در بهبود وضعیت اثربخشی این شرکتها مؤثر خواهد بود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Role of Knowledge Management Processes in Achieving the Insurance Companies Purposes in Isfahan
نویسندگان [English]
- Abolfazl Khosravi 1
- Gholamreza Amiri 2
- Mahdi Amiri 3
1 Assistant Professor, Department of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Lecturer of Computer Department, Imam Hossein University, Tehran, Iran
3 Master of Business Administration, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
In economy, knowledge is the most important producer and organization which is referred to as the most important competitive advantage. Also, organizational effectiveness is considered as the achievement of organizational goal. The aim of this study was to determine the effect of knowledge management and its processes on organizational effectiveness. The statistical population of the study was the managers of all branches of Isfahan Insurance Companies which were selected through the sampling with 72 individuals. Two questionnaires with Likert scale were used to collect data and Path analysis was used to analyze the data. The results indicated that there is a positive and significant relationship between knowledge management and organizational effectiveness. Moreover, the results showed %857 of organizational effectiveness variance is related to knowledge management processes. The statistical results confirm the effect of all aspects of knowledge management on organizational effectiveness except knowledge application. Based on the research findings, designing a knowledge structure in insurance companies in Isfahan will be effective in improving the effectiveness of these companies.
کلیدواژهها [English]
- Organizational Effectiveness
- Insurance Companies
- Knowledge Management Processes
- Knowledge Management