نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت عناصر معماری مرجع مدیریت دانش در مرکز تحقیقات، تحول و برنامه‌ریزی بانک صادرات ایران بود. روش: پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی بوده است. جامعه آماری این پژوهش مرکز تحقیقات، تحول و برنامه‌ریزی بانک صادرات ایران بوده و ابزار گردآوری داده‏ها، پرسشنامه ‌محقق‌ساخته بوده است. یافته­ها: یافته­ها نشان داد از میان 3 عنصر معماری مرجع مدیریت دانش، کمترین میزان توجه به عنصر مدیریت دانش (میانگین=64/2) و سپس عنصر کسب‌وکار دانش (میانگین=88/2) و میزان توجه سازمان به عنصر فناوری اطلاعات (میانگین=05/3) در حد متوسط شد. در بین مؤلفه‌های عنصر مدیریت دانش کمترین توجه به ترتیب به مؤلفه‌های استخراج دانش فرآیندها و شناسایی دانش بوده و بیشترین توجه به ترتیب به مؤلفه­های ذخیره و پردازش دانش و ساختار دانش سازمانی بوده است. میزان توجه به عناصر فناوری اطلاعات در حد متوسط بود. در عنصر کسب‌وکار دانش، دانش به‌عنوان یک منبع راهبردی شناخته شد. میزان پیاده‌سازی عناصر مدیریت دانش (میانگین=56/2)، عناصر کسب‌وکار دانش (میانگین=79/2) و عناصر فناوری اطلاعات (میانگین= 74/2) نشان از وضعیت نامطلوب مرکز تحقیقات، تحول و برنامه‌ریزی بانک صادرات ایران داشت. اصالت/ ارزش: بیشتر ‌پژوهش‌های انجام گرفته در حوزه مدیریت دانش سازمانی در مراکز و سازمان‌های آموزشی و در محیط‌های صنعتی صورت گرفته است، بنابراین بررسی و اعتبارسنجی معماری مدیریت دانش در سازمان‌های مالی ضروری بود و نتایج این ‌پژوهش می­تواند در پیاده‌سازی نظام مدیریت دانش و بهبود عملکرد دانش در مؤسسات مالی مفید باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Study of Reference Architecture Elements for Knowledge Management in Financial Institutions (A case Study: Saderat Bank of Iran Research, Evolution and Planning Center)

نویسنده [English]

  • Hurie Sadighi

M.A. in Knowledge and Information Science , Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research was to investigate the reference architecture elements for knowledge management in financial institutions. This research is both qualitative and quantitative using the survey method. Interview and questionnaire were used for data collection. The sampling method in this research is census. Descriptive and analytical statistical methods were used to answer the study questions and test the hypotheses. The findings indicate that among the three elements of knowledge management reference architecture, the lowest amount of attention was given to Knowledge Management followed by the knowledge business while the amount of attention to the information technology was moderate. The lowest amount of attention was given to knowledge extraction and knowledge identification processes among knowledge management elements and the highest amount of attention is in knowledge storage and Knowledge of organizational structure. Considering the elements of information technology, the amount of attention (both in the enabling and facilitator Technology) is the moderate. The knowledge business element was recognized as a strategic resource. Also, the comparison of views on the elements of knowledge management reference architecture indicate that employees devoted the least amount of attention while the managers paid the most amount of attention. The amount of implementing each element of knowledge management architecture in the center, the knowledge business element, the IT and the knowledge management have an unfavorable condition.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Financial Institutions
  • Saderat Bank Iran of Research
  • Evolution and Planning Center
  • Knowledge Management Architecture
  • Knowledge Management Element
  • Information Technology Element
  • Knowledge Business Element
ابطحی، حسین و صلواتی، عادل. (1385) مدیریت دانش در سازمان. چاپ اول. تهران: پیوند نو.
نصیری یار، مجتبی. (1389) ارائه چارچوبی جهت معماری دانش بر اساس چارچوب زکمن در سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.
References
Akhgar, B., Hassazadeh, M., Yates, S., & Wilson, R. (2011). Reference Architecture for Knowledge Management Strategy (KMS) Deployment. In Proceedings of the International Conference on Information and Knowledge Engineering (IKE) (p. 1). The Steering Committee of The World Congress in Computer Science, Computer Engineering and Applied Computing (WorldComp).‏
Connelly, C. E., & Kevin Kelloway, E. (2003). Predictors of employees’ perceptions of knowledge sharing cultures. Leadership & Organization Development Journal24(5), 294-301.‏
Hassanzadeh, M., Akhgar, B., & Yates, S. (2011, July). Knowledge management infrastructure for governmental ubiquitous services. In Proceedings of the 6th international conference on Ubiquitous and Collaborative Computing (pp. 112-121). BCS Learning & Development Ltd..‏
Hedlund, G. (1994). A model of knowledge management and the N‐form corporation. Strategic management journal15(S2), 73-90.‏
Jafari, M., Akhavan, P., & Nouranipour, E. (2009). Developing an architecture model for enterprise knowledge: an empirical study based on the Zachman framework in Iran. Management Decision47(5), 730-759.‏
King, W. R., Chung, T. R., Haney, M. H. (2008). Kowledge Management and Organizational Learning. Katz Graduate School of business, University of Pittsburg. PP: 167-172.
Sharma, S. K., Gupta, J. N., & Wickramasinghe, N. (2005). A framework for building a learning organisation in the 21st century. International Journal of Innovation and Learning2(3), 261-273.‏
Wickramasinghe, N. (2003). Do we practise what we preach? Are knowledge management systems in practice truly reflective of knowledge management systems in theory?. Business Process Management Journal9(3), 295-316.‏