نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، گرایش مدیریت اطلاعات، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
4 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی چالشها و راهکارهای جذب بزرگسالان نوسواد به کتابخانههای عمومی از دیدگاه کتابداران بود. این پژوهش کیفی از نوع مطالعه موردی اکتشافی بود. جامعه موردبررسی، کتابداران عمومی و نمونه موردمطالعه شامل 14 کتابدار شاغل در کتابخانههای عمومی شهرستان آذرشهر بود. دادهها به شیوه نمونهگیری هدفمند با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شده است. َجهت تجزیهوتحلیل دادهها از شیوه کدگذاری گلاسر و استراوس استفاده شده است. بر اساس یافتهها، مهمترین چالشها بر سر راه جذب نوسوادان به کتابخانههای عمومی، مواردی از قبیل چالشهای اجتماعی، چالشهای فردی، چالشهای مادی و فیزیکی، چالشهای انتشاراتی و چالشهای سازمانی میباشند. راهکارهای ارائه شده توسط شرکتکنندگان این پژوهش، جهت رفع چالشهای فوق نیز در چهار مقوله اصلی تبلیغات فرهنگی، ایجاد تسهیلات و امکانات در کتابخانهها برای نوسوادان، حمایتهای بیشتر کتابخانه از بخش نوسوادان و همکاری و هماهنگی سازمانها جهت حمایت از بخش نوسوادان کتابخانههای عمومی طبقه بندی شدهاند. بکار گیری راهکارهای پیشنهادشده در این پژوهش توسط کتابخانههای عمومی میتواند باعث جذب بیشتر بزرگسالان نوسواد به کتابخانههای عمومی شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Challenges and Approaches Towards Attracting New- literate Adults to the Public LibrariesCase Study of Azarshahr:
نویسندگان [English]
- Afsaneh Abbasi 1
- Faegheh Mohammadi 2
- Leila Khalili 3
- Torab Najjari 4
1 Master's Degree in Knowledge and Information Science , Information Management, Tabriz University, Tabriz, Iran
2 Assistant Professor, Knowledge and Information Science Department,, University of Tabriz, Tabriz, Iran
3 Assistant Professor, Knowledge and Information Science Department, , Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
4 Assistant Professor, Knowledge and Information Science Department,, University Of Tabriz. Tabriz. Iran
چکیده [English]
The purpose of this study is to identify challenges and providing approaches towards attracting new- literate adults to the public libraries from the librarians’ perspectives. The method is qualitative exploratory case study. The population is public librarians and the sample are 14 librarians employed in public libraries of the city of Azarshahr. Using purposive sampling data were gathered by semi-structured interviews and were analyzed using Glasser & Strauss’ Coding Technique. The participants of this research disclosed some major challenges towards attracting new literate adults to the public libraries including individual, social, physical, publishing and organizational challenges. Also The participants suggested some approaches to deal with the challenges such as cultural advertising, providing further support and facilities for the new literates by the public libraries and library cooperation with the other organizations. Applying the findings of this study would enable the public libraries to provide suitable services with the aim of attracting more new literate users to the public libraries.
کلیدواژهها [English]
- Public Libraries
- Education
- New-literates
- Challenges & Approaches
- Azarshahr-Public Libraries