نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران
2 دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تأثیر اکتساب دانش و جو سازمانی بر عملکرد شغلی کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان رشت انجام شد. پژوهش حاضر، کاربردی و شیوه انجام گرفتن آن همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان رشت به تعداد 102 نفر بودند که در سال 1398 در کتابخانه های شهرستان رشت مشغول به کار بودند. با استفاده از جدول مورگان تعداد 80 نفر از این کتابداران به روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان آزمودنی های این پژوهش انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پژوهش شامل پرسشنامه های محقق ساخته ی توصیف جو سازمانی، پرسشنامه اکتساب دانش و پرسشنامه عملکرد شغلی کارکنان بود که اعتبار آنها با استفاده از روش روایی محتوا و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. رابطه بین متغیرها با ضریب همبستگی پیرسون و پیش بینی عملکرد شغلی کتابداران از طریق اکتساب دانش و جو سازمانی با محاسبه رگرسیون اندازه گیری شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که همبستگی مثبت و معنی داری بین اکتساب دانش با عملکرد شغلی (29/0=r و 01/0>P) و همچنین بین جو سازمانی با عملکرد شغلی (30/0=r و 01/0>P) وجود دارد. نتایج حاصل از آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای اکتساب دانش و جو سازمانی 9 درصد از تغییرات عملکرد شغلی را تبیین می نمایند. با توجه به یافته های به دست آمده، طراحی و برگزاری برنامه ها و کارگاه های آموزش برای آگاه سازی کتابداران در جهت آموزش انواع دانش ها، به وجود آوردن محیط شغلی و کاری مطلوب و تأثیر آن بر عملکرد شغلی بسیار ضروری است تا از این طریق بتوان با ارتقا میزان دانش کتابداران کتابخانه ها، میزان عملکرد شغلی آنها را بهبود بخشید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Impact of Knowledge Acquisition and Organizational Behavior on Public Librarians’ Job Performance in Rasht
نویسندگان [English]
- Maryam Salami 1
- Mahnaz Mohseni Taromsari 2
1 Assistant Professor, Knowledge and Information Science Department,, Payame Noor University of Mashhad, Mashhad. Iran
2 PHD Student and Member of Faculty of Information Science and Knowledge, Payame Noor University. Mashhad. Iran
چکیده [English]
The purpose of this study was to investigate the effect of knowledge acquisition and organizational behavior on the job performance of public librarians in Rasht. The present study is practical and correlational. The statistical population included librarians of public libraries in Rasht who were working in 1398. Subjects of this study were 80 librarians from libraries who were selected using available sampling method. The research instruments consisted of researcher-made questionnaires of organizational behavior, knowledge acquisition questionnaire and employees' job performance questionnaire whose validity was confirmed through content validity method and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient. Pearson correlation coefficient was used to investigate the relationship between variables and regression method was used to predict the librarians' job performance through knowledge acquisition and organizational behavior. The results of data analysis showed that there is a significant and positive correlation between knowledge acquisition and job performance (r=0.29, P <0.01). There was also a significant and positive correlation between organizational behavior and job performance (r=0.30, P <0.01). The results of multiple regression analysis show that knowledge acquisition and organizational variables account for 9% of job performance changes. Given the findings, designing and holding librarians' training programs and workshops is essential to informthem about the training of all kinds of knowledge, as well as to create a favorable work and work environment and its impact on job performance. In this way, by improving the librarians' knowledge of libraries, their job performance will improve.
کلیدواژهها [English]
- Knowledge Acquisition
- Organizational Behavior
- Job Performance
- Library Librarians