نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانش آموخته دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، قزوین، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تحلیل ادراک کارکنان از اثربخشی دوره‌های آموزشی ضمن خدمت در شرکت آب منطقه‌ای استان مازندران صورت گرفته است. به‌منظور سنجش اثربخشی دوره‌های آموزشی در شرکت مورد مطالعه از الگوی چهار سطحی کرک‌پاتریک استفاده شده و پرسش‌های پژوهش بر مبنای همین الگو، تبیین گردیده است. ابزار گردآوری داده‌ها در پژوهش حاضر شامل انجام مصاحبه با برخی از مدیران و کارشناسان شرکت و سپس تدوین پرسشنامه محقق ساخته بوده است. جهت تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری و معادلات ساختاری استفاده گردیده است. نتایج پژوهش نشان داد که ادراک کارکنان از اثربخشی دوره‌های آموزشی در سه بعد واکنش(45/3)، یادگیری(38/3) و رفتار(25/3) در شرکت مورد مطالعه، امتیازی بیش از حد متوسط داشته، و در بعد نتایج میانگین محاسبه شده کمتر از حد متوسط(75/2) بوده است. به عبارتی دیگر، می‌توان اذعان داشت که ادراک کارکنان از اثربخشی دوره‌های آموزش برگزار شده به‌طور معنی‌دار از میانگین بالاتر بوده است، ولی یافته‌های مربوط به نتایج از سوی مدیران، اثربخشی مناسبی را نشان نداده است.     

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Measure The Effectiveness On-the-Job Training Courses (Case Study: Mazandaran Regional Water Company)

نویسنده [English]

  • Hamed Mohammadi

Ph.D. of Public Administration, Islamic Azad University, Qazvin Branch, Qazvin, Iran

چکیده [English]

The purpose of this study was to Employee perception analysis of the effectiveness of on-the-job training courses in Mazandaran Regional Water Company. To assess the educational courses’ effectiveness at the study company, Kirkpatrick's four-level model has been applied and the study questions have been formulated based on the very model. The tool to collect data has been interviewing some company managers and employees and the researcher built questionnaire which has been developed. The results show that Employee perceptions of the effectiveness of training courses in the three dimensions of reaction(3.45), learning(3.38) and behavior(3.25) in the company under study have a higher than average score, and then the calculated average results(2.75) are below average. In other words, it can be acknowledged that Employee perceptions of the effectiveness of the training courses were significantly higher than the average, but the findings regarding the results from the managers did not show a good effect.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Effectiveness
  • Kirkpatrick's Model
  • Structural Model
  • Training
  • On-the-Job Training
آهنچیان، محمدرضا و ظهورپرونده، وجیه .(1389). راهکارهای ارتقاء اثربخشی دوره‌های آموزشی در سازمان‌ها.  اندیشه‌های نوین تربیتی، 6(1)، 95-126.
اسکندریان، غلامرضا و گودرزی، زهرا. (1395). سنجش میزان اثربخشی دوره‌های آموزشی ضمن خدمت با استفاده از مدل کرک پاتریک. آموزش در علوم انسانی، 2، 1-29.
بزازجزایری، سیداحمد. (1384). بررسی و ارزیابی اثربخشی دوره‌های آموزشی برگزار شده در شرکت ملی فولاد ایران، سومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، تهران: دانشگاه صنعتی شریف.
پورصادق، ناصر. (1384). رویکردهای ارزشیابی اثربخشی آموزشی. ماهنامه تدبیر، 160، 54-57.
صادقی، محمدابراهیم؛ عرفانیان خانزاده، حمید و وهابزاده، حسین. (1397). سنجش و ارزشیابی اثربخشی دوره‌های آموزشی تخصصی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بر اساس الگوی کرک پاتریک. آموزش مهندسی ایران، 20(79)، 43-62.
عیدی، اکبر؛ علی‌پور، محمدرضا و عبدالهی، جواد. (1387). سنجش اثربخشی دوره‌های آموزشی، ماهنامه تدبیر، 200.
فرنیا، محمدعلی؛ ملکی‌آوارسین، صادق و فرشباف‌جور، وحیده. (1392). ارزیابی اثربخشی دوره‌های آموزشی برگزار شده برای شرکت‌های تعاونی استان آذربایجان شرقی. آموزش و ارزشیابی، 21(6)، 27-43.
قهرمانی، محمد. (1387). ارزیابی اثربخشی دوره‌های آموزشی شرکت برق منطقه‌ای باختر از دیدگاه دانش‌آموختگان و مدیران مستقیم آنان و ارائه راهکارهای اصلاحی. مدیریت و برنامه‌ریزی در نظام‌های آموزشی، 1(1)، 35-46. 
Al Qudah, N.F., Yang, Y., Adeel Anjum, M. (2018). Transformational Training Programs and Quality Orientation of Employees: Does Employees’ Loyalty Matter. Sustainability, 10, 1-13.
Alias, S.A., Azman Ong, M.H., Abdul Rahim, A.R. (2017). The Role of Training Design Factors in Influencing Training Effectiveness among Public Service Employees. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 9(5), 898 – 913.
Al - Mughairi, A.M. (2018). The evaluation of training and development of employees: The case of a national oil and gas industry. A Thesis Submitted for the Degree of Doctor of Philosophy, Brunel Business School Brunel University, July 2018.
Chang, Y.H.E. (2010). An empirical study of Kirkpatrick's evaluation model in the hospitality industry. Doctoral Dissertation, Florida international university.
Chen, H.C., Holton, E.F., Bates, R. (2005). Development and validation of the learning transfer system inventory in Taiwan. Human Resource Development Quarterly, 16(1), 55-84.
Dansoon, W. (2012). Training in the workplace students. Martins Press, INC.
Decenzo, D.A., Robbins, S. (1988). Personnel /Human Resource Management. Third Edition, Prentice Hall.
Diamantidis, A.D., Chatzoglou, P. (2012). Evaluation of Formal Training Programmes in Greek Organizations. European Journal of Trainning and Development, 36(9), 888-910.
Hung, T. (2010). An empirical study of the training evaluation decision-making model to measure training outcome. Social Behavior and Personality: An international journal, 38, 87-102.
Ivancevich, J.M., Konopaske, R. (2012). Human Resource Management. Prentice Hall: London, UK.
Kirk Patrick, D. (2005). Transferring Learning to Behavior, San Francisco. Berrett- Koehler Publishers.  
Kirk Patrick, D. (2006). Evaluating Training Programs: The Four Levels. San Francisco: Berrett- Koehler Publishers.  
Landa, E. (2018). Influence of Training on Employees Performance in Public Institution in Tanzania. International Journal of Human Resource Studies, 8(2), 324-336. 
Motlokoa, M.E., Sekantsi, L.P., Monyoloc, R.P. (2018). The Impact of Training on Employees’ Performance: The Case of Banking Sector in Lesotho. International Journal of Human Resource Studies, 8(2), 16-30.
Mullins, L. (2010). Management and Organisational Behaviour. Prentice Hall: London, UK.
Noe, R.A. (2012). Employee Training and Development. McGraw-Hill, Irwin.
Omar, M., Gerein, N., Tarin, E., Butcher, C., Pearson, S., Heidari, G. (2009). Training Evaluation: a case study of training Iranian health managers. Human Resource for Health, 7(1), 1-14. 
Rao, S., Rao, V.S.P. (1996). Personnel/Human Resource Management. Delhi Konark Publishers.
Robinson, D.G., Robinson, J.C. (2005). Moving from traning to performance: A Practical guidebook: American Society for training & Development (ASTD) and Berrett- San Francisco, Kohler Publisfers.
Rowold, J. (2008). Multiple effects of human resource development interventions. Journal of European Industrial Training, 32(1), 32-44.
Senge, P.M. (1990). The Fifth Discipline: The Art and Practice of the Learning Organization, New York London Toronto Sydney Auckland.
Shoniregun, Ch.A., Ganegray, S. (2013). Is e-learning really the Future or a risk?. http://www.acm.org/ubiquity/views/c-shonirgun_3
Singh, R., Mohanty, M. (2012). Impact of training practices on employee productivity: A comparative study. Intersci Manag Review, 2, 87–92.
Stewart, G.L., Brown, K.G. (2009). Human resource management: Linking strategy to practice. United States of America. John Wiley & sons.
Tripathi, J.P., Bansal, A. (2017). A Literature Review on Various Models for Evaluating Training Program. IOSR Journal of Business and Management, 19(11), 14-22.
Vidal-Salazar, M.D., Hurtado-Torres, N.E., MatíasReche, F. (2012). Training as a generator of employee capabilities. The International Journal of Human Resource Management, 23(13), 2680-2697.
Willcocks, S.G. (2001). Adopting multi- Perspective approach to the study of public sector managerial effectiveness. The International Journal of public sector management, 15(4), 262-280.
Yaqoot, E.S.I., Mohd. Noor, W.S.W., Mohd Isa, M.F. (2017). Factors Influencing Training Effectiveness: Evidence from Public Sector in Bahrain, Economica, 13(1), 13-21.
Yigit, N. (2008). A Study on Evaluation of Effectiveness of an In-service Training (INSET) Course about the use of Instructional Technologies and Material Development. World applied Sciences Journal, 4(1), 69-75.
Ahanchian, Mohammadreza and Zohorparandeh, Vajiheh. (2009). "Methods to improve the effectiveness of training courses in organizations", New Educational Thoughts Quarterly, 6(1), 126-95. [In Persian].
Bezazjazayeri, Seyed Ahmad. (2004). "Review and evaluation of the effectiveness of the training courses held in the National Steel Company of Iran", the third international management conference, Tehran: Sharif University of Technology. [In Persian].
Eidi, Akbar; Alipour, Mohammad Reza and Abdulahi, Javad. (2007). Measuring the effectiveness of training courses, Tadbir Monthly Journal, 200. [In Persian].
Eskandrian, Gholamreza; Goudarzi, Zahra. (2015). "Measuring the effectiveness of in-service training courses using the Kirkpatrick model", Humanities Education Quarterly, 2, 1-29. [In Persian].
Farnia, Mohammad Ali; Melkiavarsin, Sadegh and Farshbafjor, Vahidah .(2012). "Evaluation of the effectiveness of training courses held for the cooperative companies of East Azarbaijan province", Education and Evaluation Quarterly, 21(6), 27-43. [In Persian].
Ghahremani, Mohammad. (1387). "Evaluating the effectiveness of the training courses of the Bakhtar Regional Electric Company from the perspective of the graduates and their direct managers and providing corrective solutions, Bi-Quarterly Journals of Management and Planning in Educational Systems, 1(1), 35-46. [In Persian].
Poursadegh, Nasser. (2004). "Evaluation approaches of educational effectiveness", Tadbir Monthly Journal, 160, 57-54. [In Persian].
Sadeghi, Mohammad Ibrahim; Erfanian Khanzadeh, Hamid and Vahabzadeh, Hossein. (2017). "Measurement and evaluation of the effectiveness of the specialized training courses of the Islamic Republic of Iran railways based on the Kirkpatrick model", Iranian Engineering Education Quarterly, 20(79), 62-43. [In Persian].