نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

چکیده

پژوهش حاضر بر آن است تا ضمن ارائه‏ ی الگوی مفهومی شایستگی‏ های مدیران کتابخانه ‏های دانشگاهی به ارزیابی شایستگی ‏های مدیران کتابخانه ‏های دانشگاهی شهرستان اهواز از دیدگاه کارکنان این کتابخانه ‏ها بپردازد. این پژوهش که به‌صورت پیمایشی انجام شده، به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی بود. جامعه ‏ی موردمطالعه شامل کلیه‏ ی کارکنان کتابخانه‏ های دانشگاهی شهرستان اهواز (91 نفر) بودند. درنهایت 68 پرسشنامه گردآوری و تحلیل شد (نرخ بازگشت 72/74 درصد). به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‏ ها از روش‏ های میانگین و انحراف معیار، آزمون رتبه‏ ای فریدمن و تی تک نمونه ‏ای استفاده شد. الگوی مفهومی شایستگی ‏های مدیران کتابخانه ‏های دانشگاهی در 7 دسته (فردی- رفتاری؛ اجتماعی- ارتباطی؛ اخلاقی- ارزشی؛ سازمانی- مدیریتی؛ بینشی- ادراکی؛ نوآورانه- کارآفرینانه و تخصصی) شناسایی شد. شایستگی‏ های مدیران کتابخانه ‏های دانشگاه‏ های شهرستان اهواز از دیدگاه کارکنان این کتابخانه‏ ها متوسط رو به بالا ارزیابی شده است. با توجه به تحولات صورت گرفته ناشی از رشد فناوری‏ های مختلف و حرکت بیش‏تر این کتابخانه‏ ها به سمت دیجیتالی و الکترونیکی شدن، کتابخانه ‏های دانشگاهی نیازمند مدیرانی هستند که علاوه بر دانش مدیریتی و تخصصی، از آخرین پیشرفت‏ های فناوری آگاهی یابند و مهارت‏ های سواد اطلاعاتی و سایر مهارت ‏های نوآورانه و فناورانه را فراگیرند. عمده ‏ترین مطالعات صورت گرفته برای مطالعه ‏ی مدیران کتابخانه ‏های دانشگاهی، به بررسی وضعیت عملکرد مدیریت این کتابخانه‏ ها از ابعاد محدودی پرداخته شده است. این در حالی است که در پژوهش حاضر به ارزیابی شایستگی‏ های مدیران کتابخانه‏ های دانشگاهی اهواز از ابعاد مختلف پرداخته شده است. نتایج حاصل از این ارزیابی ‏ها می‏تواند زمینه را برای برنامه ‏ریزی در جهت رفع نقاط ضعف مدیران فراهم کند. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Evaluating the Competencies of University Library Managers: A Case Study of University Library Managers of Ahvaz

نویسنده [English]

  • Farzaneh Ghanadinezhad

PhD Candidate of Knowledge and Information Science, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz. Iran

چکیده [English]

The purpose of this study was to present a conceptual model of competencies of university library managers to evaluate their competencies in Ahvaz from the perspective of staff of these libraries.This research was a survey, applied, purposeful, descriptive and analytical in nature. The study population consisted of all the staffs of the academic libraries of Ahvaz city (n = 91). Finally, the conceptual model of competencies of university library managers was identified in 7 categories (Individual- behavioral; Socio- communication; Moral- value; Organizational- managerial; Insight- Perceptual; Innovative- Entrepreneurial and Specialty). The competencies of university library managers of Ahvaz city have been evaluated from the perspective of the staff of these libraries to be on a medium to high level.The results of this study indicate that due to the evolutions caused by the development of different technologies and the further movement of these libraries towards digitalization and electronicization, academic libraries need managers who in addition to managerial and specialized knowledge, are familiar with the latest technological advances and learn information literacy skills and other innovative and technological skills. Innovation: Most of the studies that have been undertaken for the study of university library managers have examined the performance of these libraries in a limited dimension. However, the present study was conducted to evaluate the competencies of the managers of Ahvaz academic libraries from different dimensions. The results of these evaluations can provide the basis for planning to address the weaknesses of the managers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Evaluation
  • Manager Competency
  • Academic Library
  • Ahvaz
اسدی فرد، رؤیا. (1387). مدل شایستگی مدیران دولتی ایران (بر اساس صحیفه امام «ره») رویکرد استراتژی تئوری داده بنیاد. پایان‏نامه‏ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
الوانی، مهدی؛ محمدی، اصغر؛ فاتح، اردلان، امید. (1395). ﻃﺮﺍﺣﻰ و تدوین ﺍﻟﮕﻮی مناسب شایستگی‏های مدیران و ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﺎﻥ در سازمان ارتش ج.ا.ا با بهره‏گیری از دیدگاه امام خامنه‏ای (مدظله‌العالی). پژوهش‏های مدیریت منابع انسانی، 8 (1)، 1-30.
اندوه، یونس. (1394). طراحی مدل شایستگی مدیران صنعت بیمه در ایران. سومین کنفرانس سالانه مدیریت و اقتصاد کسب‌وکار. مؤسسه‏ی مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا. بازیابی در 26 مهرماه 1397 از https://www.civilica.com/Paper-MSECONF01-MSECONF01_293.html
پناهی، معصومه؛ پورکریمی، جواد؛ رمضان، مجید (1397). ارائه‏ی مدل شایستگی حرفه‏ای مدیران پژوهشی در سازمان‏های پژوهش‏محور. پژوهش‏های مدیریت منابع سازمانی، ۸ (۱)، ۲۳-۴۶.
رعنایی، حبیب الله؛ سلطانی، مریم؛ یزدانی، حمیدرضا. (1391). شناسایی و رتبه‏بندی ابعاد و مؤلفه‏های شایستگی مدیران: تحلیل محتوای مدل‏های شایستگی مدیران. مطالعات منابع انسانی، 1 (3)، 27 -50.
 رنجبر، منصور؛ خائف الهی، احمد؛ دانایی فرد، حسن؛ فانی، علی‌اصغر. (1392). ارزیابی الگوی شایستگی‏های مدیران بخش سلامت: رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری. مجله‏ی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ۲۳ (۱۰۹)، ۱۰۴-۱۱۳.
ریاحی نیا، نصرت؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم. (1391). ارزیابی عملکرد مدیران کتابخانه‏های مرکزی دانشگاه‏های دولتی شهر تهران. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 19 (10)، 1-18.
زارعی متین، حسن؛ رحمتی، محمدحسین؛ موسوی، محمد مهدی؛ ودادی، احمد. (1393). طراحی مدل شایستگی مدیران در سازمان‏های فرهنگی کشور. مدیریت سازمان‏های دولتی، 2(4)، 19-36.
زاهدی، شمس السادات؛ شیخ، ابراهیم. (1389). الگوی قابلیت‏های راهبردی مدیران میانی دولتی. مطالعات مدیریت راهبردی، 1 (1)، 95-139.
زاهدی، شمس‏السادات؛ شیخ، ابراهیم. (1389). الگوی قابلیت‏های راهبردی مدیران میانی دولتی، مطالعات مدیریت راهبردی، 1، 95-139.
صالحی صدقیانی، جمشید؛ قرائی پور، رضا. (1384). ارزیابی شایستگی‏های مدیران به روش بازخور 360 درجه. مطالعات مدیریت صنعتی، 3(9)، 73-91.
عابدیان اول، اکرم (1390). طراحی مدل شایستگی مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد. پایان‏نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد. مشهد.
عاشقی، حسن؛ قهرمانی، محمد؛ قورچیان، نادرقلی. (1396). شناسایی و تبیین ابعاد، مؤلفه‏ها و شاخص‏های توسعه‏ی شایستگی مدیران صنعت بانکداری. آموزش و توسعه‏ی منابع انسانی، 4 (14)، 57-76.
عربی، حسین. (1391). شناسایی و ارزیابی شایستگی‏های مدیران واحد آموزش شرکت‏های دولتی شهر مشهد بر اساس مدل بازخورد 360 درجه: مطالعه‏ی موردی. پایان‏نامه‏ی کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد. مشهد.
فرج پهلو، عبدالحسین؛ آخشیک، سمیه السادات. (1388). سنجش کیفیت عملکرد مدیریت کتابخانه‏های دانشگاه شهید چمران اهواز با استفاده از مدل EFQM. کتابداری و اطلاع‏رسانی، 19 (1)، 31-48.
فیروزآبادی، مهشید؛ فیاضی، مرجان؛ استیری، مهرداد. (1396). شناسایی ابعاد توسعه‏ی مدیران در شرکت‏های طراحی مهندسی: موردمطالعه شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایران‌خودرو (ساپکو). آموزش و توسعه منابع انسانی، 4 (13)، 73-94.
قرائی پور، رضا. (1382). ارزیابی شایستگی‏های مدیران شرکت ساپکو به روش بازخورد 360 درجه. پایان‏نامه‏ی کارشناسی ارشد. دانشگاه امام صادق (ع)، تهران.
محمدی‏نژاد، مریم. (1385). بررسی وضعیت مدیریت کتابخانه‏های مرکزی دانشگاه‏های دولتی شهر تهران. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازمان‌دهی اطلاعات، 17 (2)، 115-128.
نصیری پور، امیراشکان؛ محمدزاده خلیل، علی؛ مجتبی، حسینی؛ احمدی، زینب. (1393). ارزیابی شایستگی‏های مدیران ارشد و میانی بیمارستان بوعلی سینا خرمدره با استفاده از مدل 360 درجه. مطالعات کمی در مدیریت، 5 (4)، 161-176.
Abraham, S. E., Karns, L. A., Shaw, K., Mena, M. A. (2001). Managerial competencies and the managerial performance appraisal process. Journal of Management Development, 20 (10), 842-852.
Agut, S., Grau, R., Peiro, J. M. (2003). Competency needs among managers from Spanish hotels and restaurants and their training demands. International Journal of Hospitality Management, 22 (3), 281–295.
Allard, S. (2009) Library managers and information in World 2.0. Library Management, 30 (1). P. 57-68.
Barahmand, N., & Hayati, Z. (2013). Management Development in Iranian Academic Libraries: Performances and Obstacles. Information Science and Management, 3(2), 35-44.
Chong, E. (2008), Managerial competency appraisal: A cross-cultural study of American and East Asian managers. Journal of Business Research, 61 (3), 191–200.
Fang, C. H., Chang, S. T., Chen, G. L. (2010). Competency development among Taiwanese healthcare middle manager: A test of the AHP approach. African Journal of Business Management. 4 (13), 2845-2855.
Khoshouei, M.S., Oreyzi, H. R., Noori, A. (2013). The eight managerial competencies: Essential competencies for twenty first century managers. Iranian Journal of Management Studies (IJMS), 6 (2), 131-152.
Liikamaa, M (2015). Developing a project manager’s competencies: A collective view of the most important competencies. Procedia Manufacturing, 3, 681-687.
Mikusova, Copíkova (2016). What Business Owners Expect From a Crisis Manager? A Competency Model: Survey Results From Czech Businesses. Journal of Contingencies and Crisis Management. 24 (3), 162-180.
Sharma, Radha R. (2017). A Competency Model for Management Education for Sustainability. The Journal of Business Perspective. 21 (2), 1-6.
Umbreit, W. T. (1992). In search of hospitality curriculum relevance for the 1990s. Hospitality and Tourism Educator, 5 (1), 71-74.
 Vacola, M., Soderquist, K., Prastacos, G. (2007). Competency management in support of organizational change. International Journal of Manpower, 28 (34), 260-275.
Viitala, R. (2005). Perceived development needs of managers compared to an integrated management competency model. Journal of Workplace Learning, 17 (7), 436-451.