نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد فلسفه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری رشته مدرسی معارف گرایش قرآن و متون، دانشگاه قرآن و حدیث، قم، ایران

چکیده

سازماندهی دانش که برای دسترسی آسان، دقیق و سریع به محتوای دانش انجام می‏ پذیرد، با استفاده از فراداده ‎‏های برآمده از واژگان کنترل‌شده و استاندارد صورت می‏ گیرد. این فراداده‏ های استاندارد حاصل نظر جامعه علمی و متخصصان موضوعی آن علم است. بر پایه رهیافت سنتیِ سازماندهی و بازیابی دانش، میان اطلاعات و دانش و انسان دوگانگی وجود دارد و سازماندهی دانش به‌مثابه امری عینی و توصیف ‏های خنثی از یک جهانِ دانشِ از پیش موجود است. در نگاه سنتی، امر ادراک‌شده، آیینه تمام ‏نمای واقعیت است. این تصور از عینیت‏ گرایی و خنثی بودن، با ظهور اندیشه پست‏ مدرنیسم فرو نشست. در نگاه پست‏ مدرن، امر واقع، حقیقت و دانش به‌مثابه امر ساخته‌ و پرداخته شده در جامعه گفتاری خاص است؛ بنابراین نظریه پست‏ مدرن، سازماندهی اطلاعات به‌مثابه تعامل فعال انسان با مفاهیم و اطلاعات برای برساختن نظام‏ هایی از سازماندهی دانش است. ازاین‌روی، قوانین، دستورالعمل ‏ها و استانداردهای سازماندهی اطلاعات کمتری موردتوجه قرار می‏گیرد و آنچه مهم است پویایی برداشت‏ ها از متون و ازاین‌روی، پویایی ساختار محتوا و فرایند تفسیری در سازماندهی دانش است. در حوزه علوم اسلامی، این امر از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ زیرا متون اسلامی، مانند منابع علوم قرآن و علوم حدیث، مبنای احکام شرعی و مبانی اخلاقی و اعتقادی‏ اند و سازماندهی دقیق و درست این منابع، سبب بازیابی درست و درنتیجه احکام درست شرعی، اخلاقی و اعتقادی خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Retrieving of Islamic Resource on the Base of Understanding of Users: Postmodern View to Organization and Retrieving of Islamic Knowledge

نویسندگان [English]

  • Mostafa Alimoradi 1
  • Mahdi Amini Moghadam 2

1 Master of Philosophy, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

2 Head of Information Science and Librarianship Department. Qom. Iran

چکیده [English]

Knowledge organization, which provides easy, accurate and fast access to knowledge content, is carried out using metadata derived from standardized and controlled vocabulary. These standard metadata are the result of the scientific community and its subject matter experts. Based on the traditional approach of knowledge organization and retrieval, there is a duality between information and knowledge and human beings, and knowledge organization as objective and neutral descriptions of a already there universe of knowledge. This notion of objectivity and neutrality was falls with the rise of postmodernism. In the postmodern view, facts, truth and knowledge is regards as constructed in a particular discourse community. Postmodern theory, therefore, is the organization of information as the active interaction of human beings with concepts and information to construct systems of knowledge organization. Therefore, the rules, guidelines, and standards for organizing information are less interested, and what is important is the dynamic interpretation of the texts, and hence the dynamics of the content structure and the interpretive process in the knowledge organization. In the field of Islamic sciences, this is especially important because Islamic texts, such as the sources of the Qur'an and the hadith sciences, are the basis of religious law and the ethical and religious foundations, and the precise and accurate organization of these sources results in a proper retrieval and in the result, will be correct religious, ethical, and religious law.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information Retrieval
  • Islamic Sciences
  • Knowledge Organization
  • Modernism
  • Postmodernism
مکارم‏شیرازی، ناصر. (1380). تفسیر نمونه. تهران: دار الکتب الاسلامیه.
نشاط، نرگس. (1384). زبان و هرمنوتیک در فرایند مرجع. تحقیقات کتابداری و اطلاع‏رسانی دانشگاهی، 39(43)، 27-40.
Bliss, H. E. (1929). The Organization of Knowledge and the System of the Sciences. NEW YORK: HENRY HOLT AND COMPANY.
Broadfield, A. (1946). The Philosophy of Classification. London: Grafton & Co.
Davenport, T. H., & Prusak, L. (1998). Working knowledge: How organizations manage what they know. Harvard Business Press.
Fonseca, F. T., & Martin, J. E. (2005). Toward an alternative notion of information systems ontologies: Information engineering as a hermeneutic enterprise. Journal of the American Society for Information Science and Technology56(1), 46-57.
Hjørland, B. (2015). Classical databases and knowledge organization: A case for boolean retrieval and human decision‐making during searches. Journal of the Association for Information Science and Technology66(8), 1559-1575.
Hjorland, B. (1998). The classification of psychology: a case study in the classification of a knowledge field. Ko Knowledge Organization, 25(4), 162-201.
Introna, L. D. (1998). Language and social autopoiesis. Cybernetics & Human Knowing5(3), 3-17.
Latour, B. (1988). we have never been modern. Translated by Catherine Porter. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
Mazzocchi, F., & Bosch, M. (2008). Hermeneutic approaches in KO: an analysis of their possible value. Advances in Knowledge Organization11, 29-35.
Ranganathan, S. R. (1937). Prolegomena to library classification. Madras Library Association, Madras.
Richardson, E. C. (1930). Classification: Theoretical and Practical. New York: H.W. Wilson.
Ryle, G. (1949). The Concept of Mind. Chicago: University of Chicago Press.
Sayers, W. C. B. (1926). A manual of classification for librarians. London: Grafton.