نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تهران و دستیار پژوهشی آزمایشگاه پایش دیجیتال کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

هدف اصلی پژوهش، مطالعه تطبیقی وبگاه کتابخانه‌های دانشگاهی ایران و ایالت متحده آمریکا از منظرکسب بازدیدکاربران به واسطه‌ی رسانه های اجتماعی بوده است. تحقیق حاضر از حیث هدف، کاربردی محسوب می گردد و با رویکرد اکتشافی انجام شده است. جامعه پژوهش تعداد ۲۱ وبگاه کتابخانه مرکزی یا دیجیتالی دانشگاه‌های دولتی ایران وابسته به وزارت علوم واقع در شهرهای بزرگ ایران شامل تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و اهواز و ۱۶ وبگاه کتابخانه دانشگاهی واقع در ایالت متحده آمریکا بودند. مطالعه با روش پیمایشی توصیفی و به صورت مقطعی در بازه زمانی سه ماهه ی فوریه، مارس و آوریل سال ۲۰۱۹ میلادی با ابزار مشاهده مستقیم در پایگاه هوشمند تحلیل رفتارکاربران «سیمیلاروب»  انجام شد. یافته‌ها نشان داد در ایران میزان %19 و در ایالت متحده آمریکا میزان %100  از کل تعداد  وبگاه‌های کتابخانه‌های دانشگاهی، از طریق رسانه‌های اجتماعی، کاربران را جذب کرده بودند. میزان بازدیدکاربران(کلیک) به وسیله رسانه‌های اجتماعی از وبگاه کتابخانه‌های دانشگاهی در ایران حداکثر تا %30 از کل بازدیدها از وبگاه کتابخانه مشاهده شد که این رقم در مورد ایالت متحده آمریکا حداکثر تا %1  از کل بازدیدها بود( به استثنای وبگاه کتابخانه دانشگاهی ام آی تی که این رقم %11 مشاهده شد). به ترتیب اولویت، رسانه‌های اجتماعی «فیس بوک»، «یوتیوب»، «توییتر»، «ردیت»، «ریسرچ‌گیت» و «پینترست» به عنوان برترین رسانه‌هایی که وبگاه کتابخانه‌های دانشگاهی امریکا از طریق آنها، بازدید وبی، کسب می‌نمایند، شناسایی شدند. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Comparative Study of Academic Library Websites in Iran and United States from Standpoint Users Engagement Through Social Medias

نویسندگان [English]

  • Maryam Tavosi 1
  • Mohsen Haji Zeinolabedini 2

1 Master Student of Information Science and Knowledge, University of Tehran, and Research Assistant, Digital Monitoring Laboratory, Central Library, University of Tehran, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Information Science and Knowledge, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The present study offers a comparative analysis with exploration approach among university library websites in Iran and United States from standpoint user engagement via social medias. Descriptive survey method was used in this study. Websites composed of 21 academic university library websites in Iran and 16 academic university library websites in United states (37 websites) were investigated by direct observation using analytical database “similarweb“ during 3 months (February up to April 2019). Findings showed that in United States, 100% of the total university library websites attracted users through social media, compared to 19% in Iran. The number of users clicking or visiting the website of the university library via social media in Iran was 3% of the total number of users visiting the library's website. This figure in United States was up to 1% (Except for the MIT University libraries that the number was 11%). Facebook, YouTube, Twitter, Reddit, Researchgate and Pinterest were the top media that university library websites in United States had user engagement through them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic Libraries
  • Digital Libraries
  • Social Medias
  • Users Engagement
بیات، محمدکریم؛ اسفندیاری مقدم، علیرضا؛ علیپوری حافظی، حامد. (1397).کاربرد رسانه‌های اجتماعی در کتابخانه‌های دانشگاهی: فرا تحلیل مقالات بین‌المللی. فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین، 4 (14317-۳۶۵.
چراغی، نسرین؛ اسلام پناه، مریم. (1394). نقش شبکه اجتماعی یوتیوب و توییتر. نخستین همایش ملی علوم اسلامی، 12 شهریور 1394.
حقیقی، محمود. کتابخانه‌های دانشگاهی. دایره‌المعارف آنلاین کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران. بازیابی شده در ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ از http://portal.nlai.ir/daka/Wiki%20Pages/%D9%83%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87%20%D9%87%D8%A7%D9%8A%20%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87%D9%8A.aspx
زارعی، عاطفه؛ بیات، محمدکریم. (1394).کارایی رسانه‌های اجتماعی درکتابخانه‌های دانشگاهی: مطالعة موردی دانشگاه‌های دولتی تهران. فصلنامه تحلیلی پژوهشی کتاب مهر، 17، 98-121.
عرفان‌منش، محمدامین؛ حسینی، الهه؛ حبیبی، سحر. (1397). تحلیل توییت مقاله‌های علمی در توییتر. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازمان‌دهی اطلاعات،2۹(۳)،۹۳-۱۱۱.
علیپورحافظی، مهدی.(۱۳۹۰).کتابخانه‌های دیجیتال :مبادله اطلاعات: سازمان مطالعه و تدوین کتاب‌ها علوم انسانی(سمت)، چاپ اول .
ولی زاده، بهناز؛ رضایی شریف آبادی، سعید؛ دولانی، عباس. (1396). بررسی نقش شبکه اجتماعی موبایلی تلگرام در توسعه خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی(مطالعه موردی: مدیران و کتابداران کتابخانه مرکزی دانشگاه‌های وزارت علوم).کتابداری و اطلاع‌رسانی،20 (1)،21-51.
یعقوبی ملال،نیما؛ جمالی مهموئی، حمیدرضا؛ منصوریان، یزدان. (1395). تعامل‌ها و انگیزه‌های اطلاعاتی دانشمندان در شبکه حرفه‌ای ریسرچ‌گیت. پژوهش‌نامه علم‌سنجی، ۲(۱)،۴۳-۵۶.
 
About Linkedin. (n.d.). Retrieved May 31, 2020, from https://about.linkedin.com
About soundcloud. (n.d.). Retrieved May 31, 2020, from https://soundcloud.com/pages/contact
Aldaihani, S. M., & Awadhi, S. A. (2015). Exploring academic libraries’ use of Twitter: a content analysis. The Electronic Library , 33 (6), 1002-1015.
All about pinterest. (n.d.).Retrieved 31 May ,2020,from  https://help.pinterest.com/en/guide/all-about-pinterest
Clement, J. (2020, April 24). Most popular social networks worldwide as of April 2020, ranked by number of active users. Retrieved May 31, 2020, from https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users
Clement, J. (2020, May 18). Social media - Statistics & Facts. Retrieved May 31, 2020, from https://www.statista.com/topics/1164/social-networks
Fortney, K., & Gonder, j. (2015, December 1). A social networking site is not an open access repository. Retrieved May 31, 2020, from https://osc.universityofcalifornia.edu/2015/12/a-social-networking-site-is-not-an-open-access-repository
Harrison, A., Burress, R., Velasquez, S., & Schreiner, L. (2017). Social Media Use in Academic Libraries: A Phenomenological Study. The Journal of Academic Librarianship , 43 (3), 249-256.
Help Center. (n.d.). Retrieved May 31, 2020, from Researchgate: https://explore.researchgate.net/display/support/Help+Center
Howard, H. A., Huber, S., Carter, L. V., & Moore, E. A. (2018). Academic Libraries on Social Media: Finding the Students and the Information They Want. Information Technology and Libraries , 37 (1), 8-18.
Igwe, P. J. (2017). Social Media Librarianship in Academic Libraries: Optimizing Trends for Real-Time User Engagement through Digital Billboards. Retrieved May 31, 2020, from webmagezine for information professionals: http://www.ariadne.ac.uk/issue/77/prince-jacon-igwe/
Instagram. (n.d.). Retrieved May 31, 2020, from https://about.instagram.com
Jabeen, S., & Ganaie, S. A. (2018). Exploring use of Web 2.0 tools in Academic Libraries. indianjournals: Information Management , 5 (2), 55-61.
Magoi, J. S., Idaya Aspura, M. Y., & Abrizah, A. (2017). Social media engagement in developing countries: Boon or bane for academic libraries? Information Development , 35 (3), 374-387.
Mahmood, K., & Richardson, J. V. (2011). Adoption of Web 2.0 in US academic libraries: a survey of ARL library websites. electronic library and information systems, 45(4), 365-375. , 45 (4), 365-375.
Nations, D. (2019, December 19). What is facebook. Retrieved May 31, 2020, from https://www.lifewire.com/what-is-facebook-3486391
Obar, J. A., & Wildman, S. (2015). Social media definition and the governance challenge: An introduction to the special issue. Telecommunications Policy , 39 (9), 745-750.
Peacemaker, B., Robinson, S. S., & Hurst, E. J. (2016). Connecting best practices in public relations to social media strategies for academic libraries. College & Undergraduate Libraries , 23 (1), 101-108.
Rosa, D., Cantrell, J., Carlson, M., Gallagher, P., Hawk, J., & Sturtz, C. (2010). Perceptions of Libraries. Retrieved May 31, 2020, from OCLC: https://www.oclc.org/content/dam/oclc/reports/2010perceptions/2010perceptions_all.pdf
Rosen. (2017, November 7). Tweeting Made Easier. Retrieved May 31, 2020, from https://blog.twitter.com/en_us/topics/product/2017/tweetingmadeeasier.html
Search Engine Optimization (SEO) Starter Guide. (n.d.). Retrieved May 31, 2020, from Google: https://support.google.com/webmasters/answer/7451184?hl=en
Sheikh, A., Ali, S. K., & Naseer, M. M. (2016). Use of social media tools by reputed University libraries of the world: A comparative study. Pakistan Library & Information Science Journal , 47 (2), 45-55.
Simple. Secure. Reliable messaging. (2020, May 31). Retrieved from Whatsapp: https://www.whatsapp.com
Telegram. (n.d.). Retrieved May 31, 2020, from https://telegram.org/faq#q-how-is-telegram-different-from-whatsapp
Verma, S., & Madhusudhan, M. (2018). A study of Researchgate profiles of the medical science department of University of Delhi:An Altmetric perspective. Challenges and pitfall of technology , 951-966.
Vyas, C. (2019). Evaluating state tourism websites using Search Engine Optimization tools. Tourism Management , 73 (Agust 2019), 64-70.
Winn, D., Revosecchi, M., Bjerki, J., & Groenendyk, M. (2017). A Report on the Social Media Usage and User Engagement of the “Big Four” Academic Libraries in Montréal. Journal of Academic Librarianship , 43 (4), 297-304.
Xie, S. (2020, May 20). Testing, testing...new conversation settings. Retrieved May 31, 2020, from https://blog.twitter.com/en_us/topics/product/2020/testing-new-conversation-settings.html