مقاله پژوهشی
راضیه نظری؛ محمد رضا فرهاد پور
چکیده
هدف این مقاله بررسی رابطه بین احساس تعلق سازمانی و گرایش به اشتراک دانش در بین کارکنان کتابخانههای عمومی با توجه به نقش تعدیلکننده تحصیلات است. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی با روش همبستگی انجام شد. جامعه پژوهش کارکنان کتابخانههای عمومی استان خوزستان بود که به صورت تصادفی ساده 215 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. دادهها با استفاده ...
بیشتر
هدف این مقاله بررسی رابطه بین احساس تعلق سازمانی و گرایش به اشتراک دانش در بین کارکنان کتابخانههای عمومی با توجه به نقش تعدیلکننده تحصیلات است. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی با روش همبستگی انجام شد. جامعه پژوهش کارکنان کتابخانههای عمومی استان خوزستان بود که به صورت تصادفی ساده 215 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه احساس تعلق سازمانی شافلی، بیکر و سالانووا (2003) و اشتراک دانش همتی (1389) گردآوری و تجزیه و تحلیل آن با استفاده از نسخه 21 بسته نرمافزاری در علوم اجتماعی انجام گرفت. یافتهها نشان داد که وضعیت مؤلفههای تعلق سازمانی (میانگین= 44/78) و اشتراک دانش (28/104= میانگین) بالاتر از حد متوسط است. همچنین، بین احساس تعلق سازمانی و گرایش کارکنان به اشتراک دانش رابطه معنیداری (001/0=sig و 816/0=r) وجود دارد و تحصیلات، رابطه بین احساس تعلق سازمانی و اشتراک دانش را تعدیل میکند. با توجه به یافته ها میتوان گفت که احساس تعلق سازمانی مؤلفهای مهم و زمینهساز گرایش به اشتراک دانش کارکنان است و سازمان میتواند با تقویت ابعاد سرزندگی، فداکاری و مجذوب شدن و شیفتگی سبب گرایش بیشتر کارکنان به اشتراک دانش را فراهم آورد.
مقاله پژوهشی
محمدحسن مرشدی تنکابنی
چکیده
هدف در این پژوهش، مطالعة رابطه مدیریت دانش با توسعه حرفه ای و عملکرد شغلی کارکنان بود. جامعة آماری شامل460 نفر از کارکنان دانشگاه ایلام بودند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 210 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی بود و داده های مورد نیاز به روش پیمایشی کتابخانه ای و میدانی(پرسشنامه) ...
بیشتر
هدف در این پژوهش، مطالعة رابطه مدیریت دانش با توسعه حرفه ای و عملکرد شغلی کارکنان بود. جامعة آماری شامل460 نفر از کارکنان دانشگاه ایلام بودند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 210 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی بود و داده های مورد نیاز به روش پیمایشی کتابخانه ای و میدانی(پرسشنامه) گردآوری شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل سه پرسشنامۀ مدیریت دانش، توسعه حرفه ای کارکنان و عملکرد شغلی بود. جهت تعیین روایی پرسشنامه ها، از روایی صوری و محتوایی استفاده شد و برای سنجش پایایی، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب محاسبه شده برای کل پرسشنامه 967/0 به دست آمد و مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل داده های به دست آمده نیز از نرم افزار آماری SPSS-22 به کار گرفته شد. یافته ها نشان داد که همبستگی مثبت و معنیداری بین مدیریت دانش و عملکرد شغلی (581/0r=) در سطح 99 درصد وجود دارد. همچنین بررسی ها نشان داد همبستگی مثبت و معنیداری بین مدیریت دانش و توسعه حرفهای کارکنان (560/0r=) در سطح 99 درصد وجود دارد. لذا مدیران باید تلاش نمایند کارکنان خود را از مزایای به کارگیری برنامه های مدیریت دانش برای عملکرد سازمانی و خود آنها آگاه کنند. تحقق این هدف، هم به عملکرد شغلی کمک خواهد کرد و هم بر توسعه حرفه ای کارکنان مؤثر خواهد بود.
مقاله پژوهشی
مریم طاوسی؛ محسن حاجی زین العابدینی
چکیده
هدف اصلی پژوهش، مطالعه تطبیقی وبگاه کتابخانههای دانشگاهی ایران و ایالت متحده آمریکا از منظرکسب بازدیدکاربران به واسطهی رسانه های اجتماعی بوده است. تحقیق حاضر از حیث هدف، کاربردی محسوب می گردد و با رویکرد اکتشافی انجام شده است. جامعه پژوهش تعداد ۲۱ وبگاه کتابخانه مرکزی یا دیجیتالی دانشگاههای دولتی ایران وابسته به وزارت علوم ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش، مطالعه تطبیقی وبگاه کتابخانههای دانشگاهی ایران و ایالت متحده آمریکا از منظرکسب بازدیدکاربران به واسطهی رسانه های اجتماعی بوده است. تحقیق حاضر از حیث هدف، کاربردی محسوب می گردد و با رویکرد اکتشافی انجام شده است. جامعه پژوهش تعداد ۲۱ وبگاه کتابخانه مرکزی یا دیجیتالی دانشگاههای دولتی ایران وابسته به وزارت علوم واقع در شهرهای بزرگ ایران شامل تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و اهواز و ۱۶ وبگاه کتابخانه دانشگاهی واقع در ایالت متحده آمریکا بودند. مطالعه با روش پیمایشی توصیفی و به صورت مقطعی در بازه زمانی سه ماهه ی فوریه، مارس و آوریل سال ۲۰۱۹ میلادی با ابزار مشاهده مستقیم در پایگاه هوشمند تحلیل رفتارکاربران «سیمیلاروب» انجام شد. یافتهها نشان داد در ایران میزان %19 و در ایالت متحده آمریکا میزان %100 از کل تعداد وبگاههای کتابخانههای دانشگاهی، از طریق رسانههای اجتماعی، کاربران را جذب کرده بودند. میزان بازدیدکاربران(کلیک) به وسیله رسانههای اجتماعی از وبگاه کتابخانههای دانشگاهی در ایران حداکثر تا %30 از کل بازدیدها از وبگاه کتابخانه مشاهده شد که این رقم در مورد ایالت متحده آمریکا حداکثر تا %1 از کل بازدیدها بود( به استثنای وبگاه کتابخانه دانشگاهی ام آی تی که این رقم %11 مشاهده شد). به ترتیب اولویت، رسانههای اجتماعی «فیس بوک»، «یوتیوب»، «توییتر»، «ردیت»، «ریسرچگیت» و «پینترست» به عنوان برترین رسانههایی که وبگاه کتابخانههای دانشگاهی امریکا از طریق آنها، بازدید وبی، کسب مینمایند، شناسایی شدند.
مقاله پژوهشی
ثریا زنگنه؛ امین زارع؛ محمود مرادی
چکیده
هدف پژوهش بررسی رابطه ی بین مهارت های چندزبانگی و رفتار اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی است. پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی است که از لحاظ شیوه ی انجام به روش توصیفی-تحلیلی و پیمایشی انجام شد. جامعه ی آماری تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی بود که در نیمسال دوم سال تحصیلی 1396-1395مشغول به تحصیل بودند. ...
بیشتر
هدف پژوهش بررسی رابطه ی بین مهارت های چندزبانگی و رفتار اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی است. پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی است که از لحاظ شیوه ی انجام به روش توصیفی-تحلیلی و پیمایشی انجام شد. جامعه ی آماری تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی بود که در نیمسال دوم سال تحصیلی 1396-1395مشغول به تحصیل بودند. نمونه گیری به صورت نمونه گیری طبقه ای دو مرحله ای صورت گرفت. حجم نمونه با فرمول کوکران[1] 365 نفر برآورد شد. داده های مورد نیاز پژوهش با ابزار پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار اس.پی.اس.اس. [2] نسخه ی 23 انجام شد. یافته ها نشان داد بین مهارت های چندزبانگی و رفتار اطلاعاتی به طور کلی رابطه ی معنادار دیده نشد. از بین چهار متغیر سن، جنسیت، سطح تحصیلات و شاغل بودن، تنها دو متغیر سطح تحصیلات و شاغل بودن با رفتار اطلاعاتی دانشجویان رابطه ی معنادار و مثبت داشت. بین آشنایی با انواع زبان ها و رفتار اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی رابطه ی معنادار وجود نداشت. با بررسی تأثیر متغیر زبان بر رفتار اطلاعاتی دانشجویان، میتوان هم رفتار اطلاعاتی آنها را پیش بینی کرد و هم منابع اطلاعاتی بهتری(شامل تمام منابع و کانال های اطلاعاتی) که مورد نیاز آنهاست را تهیه کرد و از صرف هزینه برای منابع بدون استفاده جلوگیری خواهد شد. به نظر می رسد دانشجویان به قدرت مهم ابزار زبان در رفتارشان واقف نیستند، بنابراین لازم است هم دانشجویان و هم دانشگاه ها بیشتر به این مسئله اهمیت دهند. یکی از راهکارها برگزاری کلاس های آموزش و تقویت مهارت های زبان است که هم می تواند توسط دانشگاه ها برگزار شود و هم خود دانشجویان در محیط های خارج از دانشگاه، این دوره ها را بگذرانند. [1] . Cochran[2] - SPSS
مقاله پژوهشی
یعقوب نوروزی؛ نیره جعفری فر
چکیده
مطالعه حاضر مروری نظاممند بر پژوهشهای حوزه استانداردهای فراداده ای سازماندهی منابع در کتابخانههای دیجیتالی بهمنظور شناسایی استانداردهای مطرح در این حوزه است که در منابع مختلف مورد اقبال پژوهشگران قرار گرفته است. روش پژوهش نظاممند برای مطالعه استفاده شد. برای انجام مطالعه با چند مرحله جستوجو در پایگاههای اطلاعاتی ...
بیشتر
مطالعه حاضر مروری نظاممند بر پژوهشهای حوزه استانداردهای فراداده ای سازماندهی منابع در کتابخانههای دیجیتالی بهمنظور شناسایی استانداردهای مطرح در این حوزه است که در منابع مختلف مورد اقبال پژوهشگران قرار گرفته است. روش پژوهش نظاممند برای مطالعه استفاده شد. برای انجام مطالعه با چند مرحله جستوجو در پایگاههای اطلاعاتی در نهایت42 منبع پژوهشی مورد مطالعه قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که کتابخانه های دیجیتالی در بخش سازماندهی منابع خود در هفت حوزه توصیف منابع، تعیین ساختار منابع، مدیریت منابع، ساماندهی محتوای منابع، تعیین قالب محلی در نظام مدیریتی پایگاه داده کتابخانه دیجیتالی، تعیین بستر معنایی و مبادله از استانداردهای فراداده ای و پروتکل ها استفاده میکنند. در هر حوزه عملکردی استانداردهای آن مشخص و معرفی گردید(در مجموع 50 استاندارد). در بین جامعه پژوهش MARC با سهم 5/60 %، DC با 7/44 % و MODS با سهم 1/42 % جز شناخته شده ترین استانداردهای فراداده ای سازماندهی در جامعه مورد بررسی بودند. در این میان Audio-MD، VIDEO –MD با سهم 3/5 درصدی کمترین میزان شناخت را داشتند. از نتایج حاصل میتوان نتیجه گرفت که میزان توجه به استانداردهای حوزه سازماندهی منابع چندرسانه ای و غیر متنی در متون علمی پایین است و میتواند موجب مهجور ماندن سازماندهی در این حوزه باشد.
مقاله پژوهشی
علی جلالی دیزجی؛ گلنسا گلینی مقدم؛ سکینه عزیزی
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف ارزیابی کتابخانه های دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی و مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان بر مبنای معیارهای ارزیابی زی و چو(2013) انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و پیمایشی بوده، و ساختار کتابخانه دیجیتالی از ده بعد مورد بررسی قرار گرفته است. این معیارها به صورت پرسشنامه محققساخته بر اساس معیارهای ارزیابی زی ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف ارزیابی کتابخانه های دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی و مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان بر مبنای معیارهای ارزیابی زی و چو(2013) انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و پیمایشی بوده، و ساختار کتابخانه دیجیتالی از ده بعد مورد بررسی قرار گرفته است. این معیارها به صورت پرسشنامه محققساخته بر اساس معیارهای ارزیابی زی و چو، در طیف لیکرت تنظیم گردیده است. برای گردآوری داده ها، پرسشنامه ها در دو کتابخانه و در دو گروه کاربران و کارکنان توزیع و در مجموع 63 پرسشنامه برگشت داده شدند. همچنین، تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss انجام گردید. یافته های آمار توصیفی نشان داد که دو کتابخانه دیجیتالی در ابعاد تعامل کاربر و بافت/زمینه در وضعیت متوسط بوده و در ابعاد دیگر در وضعیت خوب قرار دارند. بر اساس یافته های آمار استنباطی، از دیدگاه کاربران و کارکنان، در ابعاد مجموعه، طراحی رابط، بافت، حفاظت و مدیریت تفاوت معناداری وجود ندارد. اما، در ابعاد سازماندهی اطلاعات و خدمات(سطح 01/0)، ابعاد فناوری و تأثیر بر کاربر(سطح 02/0) از نظر کاربران و در بعد تعامل کاربر(سطح 02/0) از نظر کارکنان، تفاوت معناداری میان دو نظام اطلاعاتی به نفع کتابخانه دیجیتال دانشگاه علامه وجود دارد. نتایج نشان میدهد با وجود تفاوت در نوع این دو کتابخانه، تفاوت چندانی در میان ابعاد مورد بررسی(به غیر مورد ذکر شده در یافته ها) بین آنها وجود ندارد، اما در برخی ابعاد، تفاوتی کمی بین نظرات پاسخدهندگان با برتری نسبی و جزئی کتابخانه دیجیتال دانشگاه علامه مشاهده میشود.
مقاله پژوهشی
مازیار امیرحسینی
چکیده
اسناد بالادستی و استراتژیک کشور مانند سند چشمانداز بیست ساله بر ایجاد نظامهای دانشمحور و شکلگیری تعاملات در تبادل اطلاعات کاربردی، تأکید دارند. علاوه بر این، هر یک از دستگاههای اجرایی کشور به ایجاد و راهبری نظامهای دانشبنیان و مدیریت دانش در حوزه مأموریتهای خود موظفاند. تکالیف قانونی، عامل اصلی توجه هر یک از دستگاهها ...
بیشتر
اسناد بالادستی و استراتژیک کشور مانند سند چشمانداز بیست ساله بر ایجاد نظامهای دانشمحور و شکلگیری تعاملات در تبادل اطلاعات کاربردی، تأکید دارند. علاوه بر این، هر یک از دستگاههای اجرایی کشور به ایجاد و راهبری نظامهای دانشبنیان و مدیریت دانش در حوزه مأموریتهای خود موظفاند. تکالیف قانونی، عامل اصلی توجه هر یک از دستگاهها و سازمانهای دولتی به ایجاد نظامهای مبتنی بر دانش یا دانشبنیان شده است. از طرف دیگر، وجود چنین درخواستهای کلانی در ایجاد نظامهای دانش محور، موجب شکلگیری پیمانکارانی شده است که چه به شکل حقیقی یا حقوقی و یا چه دولتی و غیر دولتی در این زمینه فعالیت خود را آغاز کردهاند. فضای کنونی در جذب و مصرف اعتبارات با توجه به تکالیف قانونی، عامل تسریع در فرایند سفارش نظامهای دانش محور و شکلگیری صورت ظاهری از مدیریت دانش در دستگاههای مختلف، شده است. ایجاد غیرصحیح، نامتوازن و غیرمنسجم و نیز بعضاً فارغ از استانداردهای مدیریت دانش و عدم توجه کافی به مقتضیات بومی و ملی کشور در دستگاههای گوناگون در ایجاد نظامهای دانش محور، چالشهایی را پدید آورده است که در قالب دو مقوله اجرایی و کلان میتوان به آنها پرداخت. نهایتاً، در راستای عبور از چالشهای موجود، شکلگیری شورای عالی مدیریت دانش کشور در راستای تدوین سند ملی ایجاد و راهبری نظام مدیریت دانش پیشنهاد شده است.