دوره 10 (1402)
دوره 9 (1401)
دوره 8 (1400)
دوره 6 (1398)
دوره 5 (1397)
دوره 4 (1396)
دوره 3 (1395)
دوره 2 (1394)
دوره 1 (1393)
مقاله پژوهشی
رابطه بین احساس تعلق سازمانی و گرایش کارکنان به اشتراک دانش در کتابخانه‌ها با نقش تعدیل‌کننده تحصیلات

راضیه نظری؛ محمد رضا فرهاد پور

دوره 7، شماره 24 ، مهر 1399، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22054/jks.2020.50634.1296

چکیده
  هدف این مقاله بررسی رابطه بین احساس تعلق سازمانی و گرایش به اشتراک‌ دانش در بین کارکنان کتابخانه‌های عمومی با توجه به نقش تعدیل­کننده تحصیلات است. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی با روش همبستگی انجام شد. جامعه پژوهش کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان بود که به صورت تصادفی ساده 215 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. داده­ها با استفاده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رابطه مدیریت دانش با توسعه حرفه‌ای و عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ایلام در سال 1398

محمدحسن مرشدی تنکابنی

دوره 7، شماره 24 ، مهر 1399، صفحه 25-41

https://doi.org/10.22054/jks.2020.51742.1319

چکیده
  هدف در این پژوهش، مطالعة رابطه مدیریت دانش با توسعه حرفه ­ای و عملکرد شغلی کارکنان بود. جامعة آماری شامل460 نفر از کارکنان دانشگاه ایلام بودند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 210 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی بود و داده­ های مورد نیاز به ­روش پیمایشی کتابخانه­ ای و میدانی(پرسشنامه) ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مطالعه تطبیقی وبگاه کتابخانه‌های دانشگاهی ایران و ایالت متحده آمریکا از منظرکسب بازدید وبی کاربران به واسطه رسانه‌های اجتماعی

مریم طاوسی؛ محسن حاجی زین العابدینی

دوره 7، شماره 24 ، مهر 1399، صفحه 43-73

https://doi.org/10.22054/jks.2020.50440.1292

چکیده
  هدف اصلی پژوهش، مطالعه تطبیقی وبگاه کتابخانه‌های دانشگاهی ایران و ایالت متحده آمریکا از منظرکسب بازدیدکاربران به واسطه‌ی رسانه های اجتماعی بوده است. تحقیق حاضر از حیث هدف، کاربردی محسوب می گردد و با رویکرد اکتشافی انجام شده است. جامعه پژوهش تعداد ۲۱ وبگاه کتابخانه مرکزی یا دیجیتالی دانشگاه‌های دولتی ایران وابسته به وزارت علوم ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی رابطه‌ی بین مهارت‌های چندزبانگی و رفتار اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی

ثریا زنگنه؛ امین زارع؛ محمود مرادی

دوره 7، شماره 24 ، مهر 1399، صفحه 75-109

https://doi.org/10.22054/jks.2020.54979.1364

چکیده
  هدف پژوهش بررسی رابطه ­ی بین مهارت­ های چندزبانگی و رفتار اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی است. پژوهش از نوع پژوهش ­های کاربردی است که از لحاظ شیوه­ ی انجام به روش توصیفی-تحلیلی و پیمایشی انجام شد. جامعه ­ی آماری تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی بود که در نیمسال دوم سال تحصیلی 1396-1395مشغول به تحصیل بودند. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
استانداردهای فراداده‌ای سازماندهی منابع اطلاعاتی در کتابخانه‌ دیجیتالی مروری نظامند

یعقوب نوروزی؛ نیره جعفری فر

دوره 7، شماره 24 ، مهر 1399، صفحه 111-137

https://doi.org/10.22054/jks.2020.50159.1281

چکیده
  مطالعه حاضر مروری نظام‌مند بر پژوهش‌های حوزه استانداردهای فراداده ­ای سازماندهی منابع در کتابخانه‌های دیجیتالی به‌منظور شناسایی استانداردهای مطرح در این حوزه است که در منابع مختلف مورد اقبال پژوهشگران قرار گرفته‌ است. روش پژوهش نظام‌مند برای مطالعه استفاده شد. برای انجام مطالعه با چند مرحله جست‌وجو در پایگاه‌های اطلاعاتی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارزیابی کتابخانه‌های دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی و موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان بر اساس معیارهای ارزیابی زی و چو

علی جلالی دیزجی؛ گلنسا گلینی مقدم؛ سکینه عزیزی

دوره 7، شماره 24 ، مهر 1399، صفحه 139-166

https://doi.org/10.22054/jks.2020.51037.1304

چکیده
  پژوهش حاضر، با هدف ارزیابی کتابخانه ­های دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی و مؤسسه فرهنگی و اطلاع ­رسانی تبیان بر مبنای معیارهای ارزیابی زی و چو(2013) انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و پیمایشی بوده، و ساختار کتابخانه دیجیتالی از ده بعد مورد بررسی قرار گرفته است. این معیارها به صورت پرسشنامه­ محقق‌ساخته بر اساس معیارهای ارزیابی زی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شکل‌گیری شورای عالی مدیریت دانش کشور در برقراری هماهنگی، انسجام و استانداردسازی در ایجاد نظام‌های دانش محور در دستگاه‌های اجرایی

مازیار امیرحسینی

دوره 7، شماره 24 ، مهر 1399، صفحه 167-205

https://doi.org/10.22054/jks.2020.53617.1337

چکیده
  اسناد بالادستی و استراتژیک کشور مانند سند چشم‌انداز بیست ساله بر ایجاد نظام‌های دانش‌محور و شکل‌گیری تعاملات در تبادل اطلاعات کاربردی، تأکید دارند. علاوه بر این، هر یک از دستگاه‌های اجرایی کشور به ایجاد و راهبری نظام‌های دانش‌بنیان و مدیریت دانش در حوزه مأموریت‌های خود موظف‌اند. تکالیف قانونی، عامل اصلی توجه هر یک از دستگاه‌ها ...  بیشتر