نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مسئول دبیرخانه اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، کرمانشاه، ایران

2 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

چکیده

هدف پژوهش بررسی رابطه ­ی بین مهارت­ های چندزبانگی و رفتار اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی است. پژوهش از نوع پژوهش ­های کاربردی است که از لحاظ شیوه­ ی انجام به روش توصیفی-تحلیلی و پیمایشی انجام شد. جامعه ­ی آماری تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی بود که در نیمسال دوم سال تحصیلی 1396-1395مشغول به تحصیل بودند. نمونه­ گیری به صورت نمونه ­گیری طبقه­ ای دو مرحله ­ای صورت گرفت. حجم نمونه با فرمول کوکران[1] 365 نفر برآورد شد. داده­ های مورد نیاز پژوهش با ابزار پرسشنامه محقق ­ساخته گردآوری شد. تجزیه و تحلیل داده­ ها با نرم افزار اس.پی.اس.اس. [2] نسخه ­ی 23 انجام شد. یافته ­ها نشان داد بین مهارت­ های چندزبانگی و رفتار اطلاعاتی به طور کلی رابطه­ ی معنادار دیده نشد. از بین چهار متغیر سن، جنسیت، سطح تحصیلات و شاغل بودن، تنها دو متغیر سطح تحصیلات و شاغل بودن با رفتار اطلاعاتی دانشجویان رابطه­ ی معنادار و مثبت داشت. بین آشنایی با انواع زبان ­ها و رفتار اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی رابطه­ ی معنادار وجود نداشت.  با بررسی تأثیر  متغیر زبان بر رفتار اطلاعاتی دانشجویان، می­توان هم رفتار اطلاعاتی آنها را پیش­ بینی کرد و هم منابع اطلاعاتی بهتری(شامل تمام منابع و کانال­ های اطلاعاتی) که مورد نیاز آنهاست را تهیه کرد و از صرف هزینه برای منابع بدون استفاده جلوگیری خواهد شد. به نظر می رسد دانشجویان به قدرت مهم ابزار زبان در رفتارشان واقف نیستند، بنابراین لازم است هم دانشجویان و هم دانشگاه­ ها بیشتر به این مسئله اهمیت دهند. یکی از راهکارها برگزاری کلاس­ های آموزش و تقویت مهارت ­های زبان است که هم می­ تواند توسط دانشگاه­ ها برگزار شود و هم خود دانشجویان در محیط­ های خارج از دانشگاه، این دوره­ ها را بگذرانند.
 
[1] . Cochran
[2] - SPSS

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Studying the Relationship between Multilingual Skills and Information Behavior of Postgraduate Students of Razi University

نویسندگان [English]

  • Soraya Sangeneh 1
  • Amin Zare 2
  • Mahmoud Moradi 2

1 Head of Non-book Resources Section of NLAI, Kermanshah, Iran

2 Assistant Professor, Department of Information Science and Razi University, Kermanshah, Iran

چکیده [English]

The aim of this study is to survey the relationship between multilingual skills and information behavior of postgraduate students of Razi University. The research is an applied one that is conducted in a descriptive-analytical and survey method. The statistical population was all postgraduate students of Razi University who were studying in the second semester of the 2016-2017 academic year. Two-stage stratified sampling is used. The sample size was estimated by 365 Cochran's formula. The required data was collected using a researcher-made questionnaire. Data analysis was done by SPSS software Version 23. Findings showed no significant relationship between multilingual skills and information behavior in general. Four variables including age, gender, level of education, and employment were studied. Only level of education and employment had significant and positive relationship on students' information behavior. But there was no significant relationship between familiarity with different languages and information behavior of postgraduate students of Razi University. By examining the effect of language on students' information behavior, it is possible to predict their information behavior, provide better information resources that they need, and avoid spending money on unused resources. Students do not seem to be aware of the important power of language in their behavior, so it is necessary for students and universities to pay more attention to this issue. One of the solutions is to hold training classes and strengthen language skills, which can be held by universities and students themselves to take these courses outside the university.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Multilanguage Skills
  • Information Behavior
  • Postegraduate Students
  • Razi University
احمدپور، ناصر. (1372). بررسی تأثیر دوزبانگی در جریان یادگیری دانش­آموزان پایه اول استان لرستان. پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران، دانشکده علوم تربیتی.
احمدخانی، محمدرضا؛ نجفیان، آرزو؛ کمری، محمدرضا. (1392). بررسی تطبیقی جایگاه و کاربرد زبان­های فارسی و کردی در افراد دوزبانه در شهرستان شیروان چرداول. جستارهای زبانی، 10(5)، 43-63.
ادهمی، اعظم. (1383). اطلاع­یابی و رفتار اطلاع­یابی چیست؟. فصلنامه­ی اطلاع‌رسانی، 19   (3و4).
اربابی، سارا؛ شریفی، شهلا؛ مشهدی، علی. (1392). تأثیر دوزبانگی بر شناخت: مطالعه­ی دوزبانه­های آذری – فارسی. پژوهش­های زبان­شناختی در زبان­های خارجی، 3 (1)،1-18.
اصنافی، امیررضا؛ سهیلی، مهدی؛ عبدالمجید، امیرحسین. (1387). بررسی رفتار اطلاع­یابی کتابداران کتابخانه­های تخصصی شهرستان اهواز در استفاده از شبکه اینترنت. فصلنامه کتاب، (73)، 25-38.
افشارزنجانی، ابراهیم. (1366). روش­های کسب اطلاعات تخصصی توسط اعضای هیأت علمی مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران.
ایمانی، محمود. (1383). بررسی جایگاه و کاربرد زبان­های فارسی و ترکی در شهر قم. پایان‌نامه­ی کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور واحد مرکز، گروه زبا­­ن­شناسی، تهران.
بیگدلی، زاهد؛ شاهینی، شبنم، طاهرزاده موسویان، صدیقه. (1395). تحلیلی بر برخی از نظریه­های علوم اجتماعی و انسانی بر رفتار اطلاعاتی. علوم و فنون مدیریت اطلاعات،1(3)، 9-32.
پراید، ج. ب. (1373). جامعه­شناسی یادگیری و تدریس زبان(ترجمه­ی سید اکبر میر حسنی). تهران: امیرکبیر.
تقی­زاده، صدیقه. (1351). بررسی تأثیر دوزبانی بودن در هوش. گزارش پژوهشی دوره­ی کارشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی،گروه روان­شناسی.
توکلی، مهین. (1380). دوزبانگی و تأثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان ابتدایی. رشد آموزش ابتدایی، (42)، 54-59.
داوری اردکانی، نگار. (1388). برنامه­ریزی زبان­آموزی و مسئله­ی چندزبانگی. پژوهش­نامه، (35)، 11-38.
دهقان، حسین. (1381). هویت قومی و وفاق ملی. رشد آموزش علوم اجتماعی، (20و21)،36-41.
دیانی، محمدحسین. (1365). روش­های کسب و اشاعه اطلاعات علمی توسط اعضای هیأت علمی دانشکده کشاورزی، دانشگاه شهید چمران. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه کتابداری، طرح تحقیقاتی، شماره42.
دیلمقانی، میترا. (1375). بررسی رفتار اطلاع­یابی اعضای هیأت علمی رشته مهندسی مکانیک در پنج دانشگاه شهر تهران، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
دیناروند، جعفر. (1373). بررسی و مقایسه­ی میزان پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دوزبانه با دانش­آموزان عادی شهر شوش دانیال. پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده­ی علوم تربیتی.
ذاکرشهرک، مینا. (1387). فرایند جستجو: رفتار اطلاع­یابی کاربران و نظام­های بازیابی اطلاعات. ماهنامه اطلاع­یابی و اطلاع­رسانی، (15)، 50-60.
رداد، ایرج. (1388). رفتار اطلاع­یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در استفاده از وب. کتابداری و اطلاع­رسانی،12(47)،141- 168.
رومی، حجت. (1391). رابطه بین چندزبانگی و هوش چندگانه زبان آموزان ایرانی. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه ارومیه.گروه ادبیات انگلیسی.
زارع، امین. (1391). بررسی نیازها و رفتار اطلاعاتی روزمره­ی دو قوم عرب و بختیاری. رساله­ی دکتری. دانشگاه شهید چمران، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی.
فیشر، کرن ای.؛ اردلز، ساندا؛ کچنی، لین مک(ویراستاران). (2008). نظریه­های رفتار اطلاعاتی.(ویراسته زاهد بیگدلی)، مترجمان فیروزه زارع فراشبندی] ...ودیگران[.تهران: کتابدار.
قاضی دزفولی، ثمانه­السادات. (1388). مقایسة فرایند جستجوی اطلاعات از اینترنت توسط دانشجویان فنی مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی دزفول با فرایند جستجوی اطلاعات کارول کولثاو. پایان­نامة کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اهواز.
کریستال، دیوید. (1941). تحول زبان (ترجمه­ی لیلا صالح نژاد). تهران: آراد کتاب: کهکشان دانش.
کریمی­پور، امیر؛ الیاسی، محمود. (1391). بررسی پاره­ای از مشکلات زبانی دانش­آموزان دوزبانه­ی کردی زبان- فارسی زبان شهر ایلام و ارائه­ی برخی رویکردهای اصلاحی، مجله­ی زبان‌شناسی و گویش­های خراسانی دانشگاه فردوسی مشهد، 4(2).
گنجی، شهلا؛ دیانی، محمدحسین؛ فروغی، فیض­اله. (1387). بررسی نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاع­یابی اعضای هیأت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 12(4)، 73-96.
محمدزاده، اعظم. (1365). میزان مطالب اندوخته شده بر حسب زبان و ماهیت مطالب ارائه شده. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده علوم تربیتی.
محمدی آسیابادی، علی. (1388). زیبایی­شناسی رمزگردانی. فنون ادبی،1(1)،81-96.
مختاری و ملایی. (1392). موانع زبا­­­ن­شناختی پدیده­ی دوزبانگی در رفتار اطلاعاتی دانشجویان دوزبانه­ی ترکمن- فارس. تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی،47(1)، 85-96.
مدنی، خدیجه؛ علیادونیقی،  بابک. (1386). رفتار اطلاع­یابی اعضای هیأت علمی و نقش کتابخانه های دانشگاه در رفع نیازهای اطلاعاتی آنان. فصلنامه نوآوری­های مدیریت آموزشی، 2(4)، 84-98.
معروفی، یحیی؛ محمدی­نیا، اسماعیل. (1392). دوزبانگی و رابطه­ی آن با مهارت‌های تفکر انتقادی. فصلنامه­ی نوآوری­های آموزشی،12(45)،45-60.
نجاریان، بهمن؛ مکوندی، بهنام. (1376). مروری بر پیامدهای دوزبانگی. تعلیم و تربیت، (52)،47-58.
نصیری­الموتی، سارا. (1388). بررسی جایگاه و کاربرد فارسی و گیلکی در تنکابن. پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور واحد مرکز، گروه زبان­شناسی، تهران.
نورمحمدی، حمزه علی. (1380). بررسی رفتار اطلاع­یابی اعضای هیأت علمی دانشگاه شاهد در کسب اطلاعات، 9(36)، 149-154.
نوشین­فرد، فاطمه. (1384). بررسی عوامل مرتبط با رفتار اطلاع­یابی اعضای هیأت علمی. فصلنامه­ی کتاب،63 (پاییز)، 39-52.
وبلاگ تیم ترویج زبانشناسی. (1396). تنوع زبانی در گینه نو. بازیابی در تاریخ 7/5/1396 از http://linguists2b.mihanblog.com/post/1195
یاری زنگنه، مرضیه. (1384). بررسی نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاع­یابی اعضای هیأت علمی دانشگاه خلیج فارس، اطلاع­شناسی، (9و10)، 137-156.
الیاسی، محمود. (1391). دوزبانگی، نگاهی به آموزش دو زبانه­ها در ایران. پژوهش­نامه­ی زبان­شناختی زبان فارسی،1(1)،17-27.
یمین فیروز، موسی؛ داورپناه، محمدرضا. (1384). نیاز اطلاعاتی، رفتار و الگوی اطلاع­یابی. فصلنامه کتاب، (63)،123-132.
Baker, C. (1988). Key Issues in Bilingualism and Bilingual Education.Clevedon: Multilingual Matters.
Baker, C. (2006). Foundations of Bilingual Education and Bilingualism, 4th ed.Clevedon: Multilingual Matters. 
Bialystok, E. (2004). “The Impact of Bilingualism on Language and Literacy Development”.In T.K.  Bhati and W. Ritchie (Eds.). The Handbook of Bilingualism. Oxford: Blackwell Publishing. (pp.   577-601)
Bichteler, Julie; Ward, Dederick. (1989). Information seeking behavior of Geoscient .special library.80(3),169-178. Access link  https://www.questia.com/read/1G1-7767259/information-seeking-behavior-of-geoscientists
Brown ,Cecelia M. (1999). Information seeking behavior of scientists in the electronic information age: Astronomers, chemists, mathematicians, and physicists. The Journal of the Association for Information Science and Technology (JASIST), 50(10),929-943.
Hopf, suzanne c. ;McLeod,sharynne;McDonagh,sara H.(2016). Fiji School students Multilingual language Choices When Talking With Frinds.Frindship and peer Culture inMultilingual Settings,55-88.
Ling, Chenjun ; Steichen, Ben & Figueira, Silvia (2019): Multilingual News–An Investigation of Consumption, Querying, and Search Result Selection Behaviors, International Journal of Human–Computer Interaction, 36(6), 516-535. To link to this article: https://doi.org/10.1080/10447318.2019.1662636
Nzomo, Peggy I. (2015). Multilingual Information Access: Practices and Perceptions of Bi/ multilingual Academic Users. doctoral dissertation. The University of Western Ontario. Retrieved 2020, August 15,  from https://ir.lib.uwo.ca/etd/2812
Otwinowska, Agnieszka. (2014). Does multilingualism influence plurilingual awareness of Polish teachers of English?, International Journal of Multilingualism, 11)1(, 97-119,
Reneker, Marine,H. (1993 A Qualitative Study of Information Seeking among Members of an Academic Community: Methodological Issues and Problems. library Quorterly, 63(4), 487-507.Retrieved 2017,may12, from https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/602623
Scotton, Carol Myers.(2006). Multiple Voices: An Introduction to Bilingualism. Hong Kong: blackwell publishing. Access link https://vulms.vu.edu.pk/Courses/ENG512/Downloads/[Carol_Myers-Scotton]_Multiple_Voices_An_Introduc(BookFi).pdf
Strasser,Theresa c. (1978).The information needs of practicing physicians in north eastern new York state. Bulletin of medical library association,66(2),200-209
UNESCO(2003). Educationin a multilingual world. Retrieved 2020,october 14, from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000129728
Voight, Melvin. J.(1959). The Research and his Sources of Scientific information. libri, 9(3), 177-193.
Yin Hong, wan.(2011).  A Descriptive User Study OF Bilingual Information Seekers Searching For Online Information To Complete Four Tasks.  doctoral dissertation. University of Pittsburgh. Access link http://d-scholarship.pitt.edu/10815/4/wanyinhong__etd_1214.pdf