نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 مسئول دبیرخانه اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
2 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
چکیده
هدف پژوهش بررسی رابطه ی بین مهارت های چندزبانگی و رفتار اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی است. پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی است که از لحاظ شیوه ی انجام به روش توصیفی-تحلیلی و پیمایشی انجام شد. جامعه ی آماری تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی بود که در نیمسال دوم سال تحصیلی 1396-1395مشغول به تحصیل بودند. نمونه گیری به صورت نمونه گیری طبقه ای دو مرحله ای صورت گرفت. حجم نمونه با فرمول کوکران[1] 365 نفر برآورد شد. داده های مورد نیاز پژوهش با ابزار پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار اس.پی.اس.اس. [2] نسخه ی 23 انجام شد. یافته ها نشان داد بین مهارت های چندزبانگی و رفتار اطلاعاتی به طور کلی رابطه ی معنادار دیده نشد. از بین چهار متغیر سن، جنسیت، سطح تحصیلات و شاغل بودن، تنها دو متغیر سطح تحصیلات و شاغل بودن با رفتار اطلاعاتی دانشجویان رابطه ی معنادار و مثبت داشت. بین آشنایی با انواع زبان ها و رفتار اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی رابطه ی معنادار وجود نداشت. با بررسی تأثیر متغیر زبان بر رفتار اطلاعاتی دانشجویان، میتوان هم رفتار اطلاعاتی آنها را پیش بینی کرد و هم منابع اطلاعاتی بهتری(شامل تمام منابع و کانال های اطلاعاتی) که مورد نیاز آنهاست را تهیه کرد و از صرف هزینه برای منابع بدون استفاده جلوگیری خواهد شد. به نظر می رسد دانشجویان به قدرت مهم ابزار زبان در رفتارشان واقف نیستند، بنابراین لازم است هم دانشجویان و هم دانشگاه ها بیشتر به این مسئله اهمیت دهند. یکی از راهکارها برگزاری کلاس های آموزش و تقویت مهارت های زبان است که هم می تواند توسط دانشگاه ها برگزار شود و هم خود دانشجویان در محیط های خارج از دانشگاه، این دوره ها را بگذرانند.
[1] . Cochran
[2] - SPSS
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Studying the Relationship between Multilingual Skills and Information Behavior of Postgraduate Students of Razi University
نویسندگان [English]
- Soraya Sangeneh 1
- Amin Zare 2
- Mahmoud Moradi 2
1 Head of Non-book Resources Section of NLAI, Kermanshah, Iran
2 Assistant Professor, Department of Information Science and Razi University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]
The aim of this study is to survey the relationship between multilingual skills and information behavior of postgraduate students of Razi University. The research is an applied one that is conducted in a descriptive-analytical and survey method. The statistical population was all postgraduate students of Razi University who were studying in the second semester of the 2016-2017 academic year. Two-stage stratified sampling is used. The sample size was estimated by 365 Cochran's formula. The required data was collected using a researcher-made questionnaire. Data analysis was done by SPSS software Version 23. Findings showed no significant relationship between multilingual skills and information behavior in general. Four variables including age, gender, level of education, and employment were studied. Only level of education and employment had significant and positive relationship on students' information behavior. But there was no significant relationship between familiarity with different languages and information behavior of postgraduate students of Razi University. By examining the effect of language on students' information behavior, it is possible to predict their information behavior, provide better information resources that they need, and avoid spending money on unused resources. Students do not seem to be aware of the important power of language in their behavior, so it is necessary for students and universities to pay more attention to this issue. One of the solutions is to hold training classes and strengthen language skills, which can be held by universities and students themselves to take these courses outside the university.
کلیدواژهها [English]
- Multilanguage Skills
- Information Behavior
- Postegraduate Students
- Razi University