نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی و رییس گروه خدمات ویژه سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران
2 دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، معاون اداره کل فراهم آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، تهران، ایران
چکیده
پایش دیدگاه مراجعان درباره خدمات کتابخانه ملی ایران و استفاده از آن در برنامهریزی خدمات، هدف این پژوهش بود روش آن، کیفی بوده و از گروه کانونی و طوفان فکری و تصمیمگیری گروهی برای جمعآوری داده استفاده شد. گروههای کانونی با مشارکت 29 نفر از اعضا (در دو گروه 11 و 18 نفر) تا اشباع دادهها ادامه داشت. نرمافزار مکس کیودا برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها نشان داد عوامل خدماترسانی اداره کل اطلاعرسانی کتابخانه ملی ایران از دیدگاه مراجعان در 4 درونمایه قرار داشت. تحلیل کیفی دادههای مراجعهکنندگان منجر به استخراج 546 کد اولیه شد که به گزارش عوامل خدماترسانی پرداخته بودند. بازبینی متعدد و ادغام کدها بر اساس تشابه در طی چندین مرحله، در نهایت 14 زیردرونمایه حاصل گردید. یافتههای این پژوهش بیانگر وجود برخی مشکلات در میزهای خدمت کتابخانه ملی بود. با استناد به پیشنهادهای مشارکتکنندگان این پژوهش و به واسطه تجربه زیسته نویسندگان در میزهای خدمت، پیشنهاداتی به تفکیک مباحث مطرح شده ارائه گردید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
User Involvement in Library Service Planning: A Case Study of the National Library of Iran, 2018
نویسندگان [English]
- Azam Najafqolinejad 1
- Farnaz Mohammadi 2
1 PhD. Knowledge and Information Science, Assistant Professor, National library and archives of I.R. Iran, Head of the Special Services Group of the National Archives and Library of Iran, Tehran, Iran
2 PhD. Student of Knowledge and information science, Deputy Director General of procurement of the National Library of Iran, Tehran, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study is to monitor the views of users about the services of the National Library of Iran and use them in service planning. The method of this research is qualitative and focus group and brainstorming and group decision making were used to collect data. Focus groups continued until data saturation with the participation of 29 members (in two groups of 11 and 18). Maxqda software was used for data analysis.The results showed that the service factors of the Information department of the National Library of Iran from the perspective of users fall into 4 themes. Qualitative analysis of the data collected from users led to the extraction of 546 initial codes that reported service factors. Multiple revisions and code integration based on similarity over several stages resulted in 14 sub-themes. The findings of this study indicated some problems in the service desks of the National Library from the perspective of users and 4 main themes of librarians, clients, services and service desks were studied separately in its sub-themes. Based on the suggestions of the participants of this research and due to the lived experience of the authors in the service desks, suggestions were presented separately for the topics discussed.
کلیدواژهها [English]
- User-oriented
- Information Services
- National Library of Iran
- Service Planning