نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای تخصصی مشاوره، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد گروه مشاوره خانواده، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 استاد، گروه مشاوره خانواده، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

بازنمایی یکی از مفاهیم بنیادی در مطالعات رسانه‌ای و راه و روشی است که از آن طریق، رسانه‌ها حوادث و واقعیت‌ها نشان داده می‌شود. در این روش کلمات، تصاویر، موسیقی و دیگر عناصر فیلم به مثابه نشانه‌ای در نظر گرفته شده است که از طریق آن‌ها معانی احتمالی متفاوتی خلق می‌گردد. پژوهش حاضر با هدف،  تحلیل نشانه‌شناسی در نظام­ های معنایی تحولات خانواده درصدد رمزگذاری مفاهیم معنادار بود. در این پژوهش از آنجا که با تصاویر متحرک، موسیقی و کلام به عنوان متن رسانه‌ای سروکار داشت، از روش کیفی با رویکرد نشانه‌شناسی برای بررسی نشانه­ های تصویری موجود در فیلم­ منتخب سینمایی استفاده شد. فیلم یک تحول بافتی عمیق در خانواده را مطرح ساخت. از نظر رمزگان فنی نیز مشخص شد که تمام عناصر طراحی فنی بیانگر دوگانه موجود بین زوجین بود که منجر به اختلاف شده و این اختلاف در سطوح و مناسک اجتماعی متقابل زوجین نیز در یخش رمزگان اجتماعی آشکار بود. در نتیجه مفهوم اصلی فیلم از انسان امروزی که گویی در بافت اجتماعی سرزمین‌اش، نه آن قدر نسبت به فرهنگ و گذشته خودش وابستگی و اعتقاد دارد و نه اطلاع و علم لازم نسبت به جهان مدرن و لوازم زندگی مدرن و پسامدرن را دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Recognition the Method and Analysis Semiotic in the Semantic System of Family Developments in the Film Nadre Separation from Simin

نویسندگان [English]

  • Milad Saeidi 1
  • Matin Moradi 2
  • Masoumeh Esmaeili 3

1 PhD Student in Counseling, Science and Research Branch of Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Master of Family Counseling, Allameh Tabatabai University, Tehran , Iran

3 Professor, Department of Family Counseling, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

چکیده [English]

 
Representation is one of the basic concepts in media studies and the way in which the media presents events and facts. In this method, words, images, music and other elements of the film are considered as symbols. Through which it creates different possible meanings.  The aim of this study is to analyze the semiotics in the semantic systems of family changes in order to encode meaningful concepts. In this research, since it deals with moving images, music and words as media text, it has used a qualitative method with a semiotic approach to examine the visual cues in the selected film.  The film introduces a profound tissue transformation in the family. From the point of view of technical codes, it is clear that all elements of technical design represent the duality between couples that leads to differences, and this difference in levels and mutual social rituals of couples is also evident in the social codes.  As a result, the main concept of the film is about modern human, as if in the social context of his land, he is not so dependent and believes in his own culture and past, nor the necessary knowledge about the modern world and modern and postmodern life accessories has it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Semiotics
  • Family Developments
  • Separation Film of Nader from Simin
آلیس، آلبرت و دیگران .(1375). زوج درمانی. ترجمه جواد صالحی فدردی و امیر امین یزدی. تهران: میثاق.
براتی، طاهره .(1375). تأثیر تعارضات زناشویی بر روابط متقابل زن و شوهر. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن.
بصیریان جهرمی، حسین و  نحوی نظام آبادی، مرضیه .(1395). نشانه‌شناسی عناصر بازنمایی هوین آنلاین (مطالعه کاربران پرطرفدار ایرانی در اینستاگرام). رسانه، 27(4)، 5-28.
ترابی اقدم، محمود و فهیمی‌فر، علی‌اصغر. (1399). تحول برتری‌طلبی در بازنمایی روابط «سیاه» و «سفید» در هالیوود (مطالعه موردی فیلم‌های «تولد یک ملت»، «حدس بزن چه کسی برای شام می‌آید» و «هشت نفرت‌انگیز»). رسانه‌های دیداری و شنیداری، 14(1)، 89-114.
رضایی، محمد و کاظمی، عباس. (1387). بازنمایی اقلیت‌های قومی در سریال‌های تلویزیونی.  تحقیقات فرهنگی، 1(4)، 79-91.
سلطانی گرد فرامرزی، مهدی. (1385). نمایش جنسیت در سینمای ایران.  پژوهش زنان،  (14)، 92-61.
سودانی، منصور و شفیع آبادی، عبدالله. (1387). مقایسه اثربخشی زوج درمانی الیس به صورت انفرادی و توام در کاهش تعارضات زناشویی. دانش و پژوهش در روانشناسی، ش(37)، 1-20.
علاسوند، فریبا. (1390). زن در اسلام. قم: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.
فرحبخش، کیومرث. (1383). مقایسه میزان اثربخشی فنون زوج درمانی نظریه الیس، گلاسر و ترکیبی از آن دو در کاهش تعارض‌های زناشویی، پایان‌نامه دکترا، دانشگاه علامه طباطبایی.
فروزان، حامد و امینی، حجت الله. (1392). آسیب‌شناسی سبک زندگی در برنامه‌های تلویزیون و راهکارهای ارتقای آن در ایران امروز. فرهنگ مشاوره و روان درمانی. 4(13)، 195-232.
فوکو، میشل. (1387). نظم گفتار. ترجمه باقر پرهام. تهران: نشر آگه.
فیسک، جان. (1386). درآمدی بر مطالعات ارتباطی. ترجمه مهدی غبرایی. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.
کلانی طهرانی، الهه وآذری، غلامرضا. (1397). تحلیل نشانه‌شناسانه اخلاقیات در ارتباطات انسانی جدایی نادر از سیمین ساخته اصغر فرهادی. جامعه فرهنگ رسانه، 7(26)، 81-102.
گلمن، دانیل. (1380). هوش هیجانی. ترجمه نسرین پارسا. تهران: انتشارات رشد.
گیویان، عبدالله و سروری زرگر، محمد. (1388). بازنمایی ایران در سینمای هالیوود. تحقیقات فرهنگی، 2(8)، 147-  177.
محمدی، جمال؛ پاکدامن، یوسف و کریمی، مریم. (1393). تأملی جامعه شناختی بر وضعیت فعلی تعامل فرد و خانواده در جامعه ایران (تصویر فرد و جامعه در مجموعه شیدایی). پژوهش‌های ارتباطی، ش(79):  55-80.
مرادی، علیرضا؛ زمانی، طوبی و کاظمی، علی. (1391). سینما و تفاوت: بررسی نشانه‌شناختی فیلم «عروس آتش». مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 1(4)، 131-153.
مهدی زاده، محمد. (1387). رسانه‌ها و بازنمایی. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.
مهدیان، حفیظه. (1399). بررسی بازنمایی نظام ارتباطی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در فیلم محمد رسول الله. رسانه، 31(2)، 105-128.
میلنر، اندرو و براویت، جف. (1385). درآمدی بر نظریه فرهنگی معاصر. ترجمه جمال محمدی، تهران: ققنوس.
هاشمی‌زاده، رضا؛ دلاور، علی و مظفری، افسانه. (1396). هویت ایرانی و سینما؛ بازنمایی هویت ایرانی در فیلم «مادر»، فصلنامه مطالعات ملی. ش(69)، 85-102.
Amato, P. R., & Hohmann‐Marriott, B .(2007). A comparison of High‐and Low‐Distress Marriages That End in Divorce. Journal of Marriage and Family, 69(3), 621-638. ‏
Amiri, Amir., Bolkhari Ghahi, Hassan. (2013). Sociological Look at the Dialogue in Separation Film Directed by Asghar. Farhadi. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 4(10), 52-75.
Bookwala, J., Sobin, J., & Zdaniuk, B. (2005). Gender and Aggression in Marital Relationships: A life-span Perspective. Sex Roles, 52(11-12), 797-806. ‏
Branston, G., & Stafford, R. (2003). The media student's book. Psychology Press. ‏
Branston, G., & Stafford, R. (2010). The Media Student's Book. Routledge. ‏
Ellis, A., Sichel, J. L., Yeager, R. J., DiMattia, D. J., & DiGiuseppe, R. (1989). Rational-emotive couple’s Therapy. Pergamon Press. ‏
Goleman, D. (2006). Emotional Intelligence. Bantam. ‏
Greeff, A. P., Bruyne, Tanya De. (2000). Conflict Management Style and Marital Satisfaction. Journal of Sex & Marital Therapy, 26(4), 321-334.
Hall, S. (1997). The Work of Representation. Representation: Cultural Representations and Signifying Practices, 2, 13-74. ‏
Hall, S. (1997). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices (Ed.).Vol. 2. Sage. ‏
‏Hosseinzadeh, Abolhassan., Fayyaz, Ebrahim., Naderi, Ahmad. (2018). The Analysis of the Discourse of Iranian Humanist Realism Cinema: The Case of Asghar Farhadi’s works. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, (3),10-24.
Lowaymi Mutlaq, K., Hematian, B. (2012). Nader and Simin—A Separation: A Deconstructive Reading. Journal of Research in Applied Linguistics, 3(1), 130-141.
Milner, A., & Browitt, J. (2013). Contemporary Cultural Theory: An Introduction. Routledge. ‏
Peterson, A. V. (2000). Choice Theory and Reality Therapy. TCa Journal, 28(1), 41-49. ‏
Troxel, W. M. (2006). Marital Quality, Communal Strength, and Physical Health (Doctoral Dissertation, University of Pittsburgh). ‏
Young, M. E., & Long, L. L. (1998). Counseling and Therapy for Couples. Thomson Brooks/Cole Publishing Co.
‏Zabihi, R., Ghadiri, M., Eslami Rasekh, A. (2015). A Separation, an Ideological Rift in the Iranian Society and Culture: Media, Discourse and Ideology. International Journal of Society, Culture & Language, 3(1), 105-119.
Alasvand, Fariba. (2011). Women in Islam. Qom: Office of Women's Studies and Research. [In Persian].
Alice, Albert et al. (1996). Couples therapy Translated by Javad Salehi Faderdi and Amir Amin Yazdi. Tehran: Misagh Publication. [In Persian]
Barati, Tahereh. (1996). The effect of marital conflicts on mutual relations between husband and wife. Master's thesis, Islamic Azad University, Roudhen. [In Persian].
Basirian Jahormi, Hossein; Nahvi Nezamabadi, Marzieh. (2015). Semiotics of elements of Hovin online representation (study of popular Iranian users on Instagram). Media Quarterly, 27(4), 5-28. [In Persian].
Farahbakhsh, Kiyoumars. (2013). Comparison of the effectiveness of couple therapy techniques of Ellis theory, Glaser theory and a combination of the two in reducing marital conflicts, Doctoral dissertation, Allameh Tabataba’i University. [In Persian].
Fisk, John. (2007). An introduction to communication studies. Translated by Mehdi Ghabraei. Tehran: Media Studies and Research Center. [In Persian].
Forouzan, Hamed; Amini; Hojjatullah. (2013). Pathology of lifestyle in TV programs and ways to improve it in today's Iran. The culture of counseling and psychotherapy. Q4 Sh(13): 195-232. [In Persian].
Foucault, Michel. (2008). Speech order Translated by Bagher Parham. Tehran: Nash Agh. [In Persian].
Givian, Abdullah, Sarvari Zargar, Mohammad. (2009). Representation of Iran in Hollywood cinema. Cultural Research Quarterly, second period, No. 8: 177-147. [In Persian].
Golman, Daniel. (2001). Emotional Intelligence. Translated by Nasrin Parsa. Tehran: Rushd Publications. [In Persian].
Hashemizadeh, Reza; Delavar, Ali; Mozafari, Afsaneh. (2016). Iranian identity and cinema; Representation of Iranian identity in the movie "Mother", National Studies Quarterly. Sh(69): 85-102. [In Persian].
Kalani Tehrani, Elaheh; Azari, Gholamreza. (2017). Semiotic analysis of ethics in human communication, Nader's separation from Simin by Asghar Farhadi. Media Culture Society, 7(26): 81-102. [In Persian].
Mahdian, Hafizeh. (2019). Investigating the representation of the communication system of the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, in the film Muhammad, the Messenger of God. Media Quarterly, 31 (2): 105-128. [In Persian].
Mehdizadeh, Mohammad. (2008). Media and representation. Tehran: Media Studies and Research Center. [In Persian].
Milner, Andrew; Brawitt, Jeff. (2015). An introduction to contemporary cultural theory. Translated by Jamal Mohammadi, Tehran: Phoenix. [In Persian].
Mohammadi, Jamal, Pakdaman, Youssef; Karimi, Maryam. (2013). A sociological reflection on the current state of interaction between the individual and the family in Iranian society (the image of the individual and the society in the mania collection). Communication Research Quarterly, vol. (79): 55-80. [In Persian].
Moradi, Alireza; Zamani, Touba; and Kazemi, Ali. (2012). Cinema and difference: a semiotic analysis of the movie "Bride of Fire". Social Studies and Research in Iran, Volume 1(4), 131-153. [In Persian].
Rezaei, Mohammad; Kazemi, Abbas. (2008). Representation of ethnic minorities in television series. Cultural Research Quarterly, 1(4), 79-91. [In Persian].
Saeidi, Milad; Dehdesht, Kosar. (2018): Semiotic analysis and comparison of the family structure in Iranian cinema of the 70s and 90s with a case study of the film Laila and Ice Age. Counseling Research, Vol. (72): 161-183. [In Persian].
Soltanigard Faramarzi, Mehdi. (2015). Representation of gender in Iranian cinema. Women's Research, (14): 61-92. [In Persian].
Soudani, Mansour; Shafeiabadi, Abdullah. (2008). Comparing the effectiveness of Ellis couple therapy individually and together in reducing marital conflicts. Knowledge and Research in Psychology, Volume (37): 1-20. [In Persian].
Torabi Aghdam, Mahmoud; Fahimifar, Ali Asghar. (2019). The evolution of supremacy in the representation of "black" and "white" relations in Hollywood (case study of the films "The Birth of a Nation", "Guess Who's Coming to Dinner" and "The Hateful Eight"). Visual and Audio Media Quarterly, 14(1): 114-89. [In Persian].