مقاله پژوهشی
1. بازشناسی روش و تحلیل نشانه شناسی در نظام‌های معنایی تحولات خانواده: فیلم جدایی نادر از سیمین

میلاد سعیدی؛ متین مرادی؛ معصومه اسمعیلی

دوره 8، شماره 26 ، بهار 1400، صفحه 1-27

http://dx.doi.org/10.22054/jks.2020.54262.1351

چکیده
  بازنمایی یکی از مفاهیم بنیادی در مطالعات رسانه‌ای و راه و روشی است که از آن طریق، رسانه‌ها حوادث و واقعیت‌ها را نشان می‌دهند. در این روش کلمات، تصاویر، موسیقی و دیگر عناصر فیلم به مثابه نشانه‌ای در نظر گرفته می‌شود که از طریق آن‌ها معانی احتمالی متفاوتی را خلق می‌کند. هدف: پژوهش حاضر با هدف،  تحلیل نشانه‌شناسی در نظام­های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
2. بررسی ارتباط سنجه‌های حاصل از میزان فعالیت نویسندگان پرتولید ایرانی حوزه مدیریت بازرگانی در شبکه‌های اجتماعی-علمی بر شاخص‌های علم‌سنجی پایگاه‌های اطلاعاتی

علی بیرانوند؛ محمد ابراهیم سمیع؛ ساره رحمانیان

دوره 8، شماره 26 ، بهار 1400، صفحه 29-50

http://dx.doi.org/10.22054/jks.2021.58283.1409

چکیده
  هدف. این پژوهش ضمن مطالعه میزان حضور و فعالیت نویسندگان پرتولید ایرانی حوزه مدیریت بازرگانی در شبکه­های اجتماعی ریسرچ­گیت و آکادمیا به بررسی ارتباط سنجه­های حاصل از شبکه­های اجتماعی مزبور با شاخص­های علم­سنجی پایگاه­های اسکوپوس و وب­اوساینس پرداخته­است. روش­پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به شیوه توصیفی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
3. بررسی جریان دانشی و محتوایی مقالات مجلۀ دانش حسابداری از ابتدای انتشار تا پایان سال 1398

مریم نوبخت؛ یونس نوبخت

دوره 8، شماره 26 ، بهار 1400، صفحه 51-73

http://dx.doi.org/10.22054/jks.2021.58108.1406

چکیده
  هدف: تحلیل محتوای مجلات از طریق شناسایی ویژگی­های اطلاعات ثبت ­شده در مقالات به مدیران مجلات در شناسایی نقاط قوت و ضعف مجله یاری می­رساند. هدف این پژوهش، بررسی جریان دانشی و محتوایی مقالات مجلۀ دانش حسابداری به ­عنوان یکی از معتبرترین نشریات علمی حوزۀ دانش حسابداری در ایران، از ابتدای انتشار تا پایان سال 1398 است. روش­: این مطالعه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
4. ارزیابی پیشینه‌‌های پژوهش پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد دانشکده‌ی علوم اجتماعی و تربیتی دانشگاه رازی براساس ساختار و محتوای مطلوب پیشینه‌نویسی درسال‌های 1398- 1393

ناهید شاه ویسی؛ غلامرضا حیدری؛ ,وکیل احمدی

دوره 8، شماره 26 ، بهار 1400، صفحه 75-95

http://dx.doi.org/10.22054/jks.2021.58049.1404

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر به تحلیل بخش پیشینه­ی پژوهش پایان­نامه­های کارشناسی ارشد پنج رشته­ی علم اطلاعات و دانش­شناسی، علوم اجتماعی، روان­شناسی، علوم سیاسی و مشاوره در سال­های 1393 تا 1398 دانشکده­ی علوم اجتماعی و تربیتی دانشگاه رازی پرداخته است. روش­شناسی: این پژوهش با روش تحلیل محتوای کمی از نوع کاربردی است، 140 عنوان پایان­نامه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
5. ادراک کاربران از کیفیت خدمات کتابخانه های عمومی با استفاده از مدل تحلیل شکاف(لایب کوال)

لیلا خلیلی؛ وحیده دلیلی؛ عزیز هدایتی

دوره 8، شماره 26 ، بهار 1400، صفحه 97-117

http://dx.doi.org/10.22054/jks.2021.57312.1396

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش بررسی کیفیت خدمات کتابخانه‌های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در شهر تبریز است. روش: این پژوهش کاربردی با رویکرد کمّی و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری اعضای کتابخانه‌های زیرمجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در تبریز به تعداد 37931 نفر و نمونه مورد مطالعه  380  نفر بود که به روش نمونه­گیری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
6. بررسی مهارت‌های نشر در مجلات علمی در دانشجویان دکتری دانشگاه اصفهان

رضا دهخدایی؛ علی منصوری؛ محمد امین عرفانمنش

دوره 8، شماره 26 ، بهار 1400، صفحه 119-142

http://dx.doi.org/10.22054/jks.2021.58336.1412

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر به دنبال بررسی و تعیین میزان آگاهی و مهارت دانشجویان دکتری در انتشار منابع خود در مجلات علمی و سنجش رابطه بین مهارت نشر در مجلات و متغیرهای رشته، جنسیت، سن و همچنین رابطه آن با تعداد مقالات منتشر شده در مجلات داخلی و بین‌المللی و در نهایت تأثیر شرکت در کارگاه های آموزشی مرتبط بر میزان این مهارت است. روش‌شناسی: پژوهش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
7. واکاوی مفهوم ارتباطات علمی غیررسمی در مکتب شیکاگو با تأکید بر کنش متقابل نمادین

فرشاد پرهام‌نیا

دوره 8، شماره 26 ، بهار 1400، صفحه 143-163

http://dx.doi.org/10.22054/jks.2020.50603.1295

چکیده
  مکتب شیکاگو تأکید زیادی بر ارتباطات فردی و بین فردی دارد. در این مکتب، ارتباطات بین افراد اساس زندگی انسان می‌داند که در روابط فردی و جمعی نقش اصلی را بازی می‌کند. اصلی‌ترین و مشهورترین نظریه این مکتب، نظریه کنش متقابل نمادین است. در این نظریه کنشگران برای رسیدن به درک و فهم مشترک فقط از طریق منطق، همکاری و به وسیله زبان و  نمادها ...  بیشتر