نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 تحلیلگر پژوهش و سیاست گذاری، کمسیون آموزش عالی شرق کانادا، کانادا

چکیده

پژوهش حاضر به دنبال بررسی و تعیین میزان آگاهی و مهارت دانشجویان دکتری در انتشار منابع خود در مجلات علمی و سنجش رابطه بین مهارت نشر در مجلات و متغیرهای رشته، جنسیت، سن و رابطه آن با تعداد مقالات منتشر شده در مجلات داخلی و بین‌المللی و در نهایت تأثیر شرکت در کارگاه های آموزشی مرتبط بر میزان این مهارت بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با روش کمی و پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان دکتری دانشگاه اصفهان به تعداد 2432 نفر و نمونه‌گیری از نوع تصادفی طبقه ­ای بود که حجم آن با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 332 نفر برآورد شد که در نهایت 302 نفر پاسخگو بودند. میزان مهارت دانشجویان در حد متوسط و در رشته­ های مختلف متفاوت بود. اما جنسیت و سن بر میزان آن تأثیری نداشت. میزان این مهارت با تعداد مقالات منتشره در مجلات داخلی و بین‌المللی همبستگی مثبتی داشت و شرکت در کارگاه­ های آموزشی مرتبط موجب افزایش میانگین امتیاز آن شد. از آنجا که مهارت دانشجویان در حد متوسط بود، این پژوهش می‌تواند آغازگر پژوهشی باشد که مشابه سواد اطلاعاتی، چارچوبی را تحت عنوان سواد نشر در مجلات علمی ایجاد نماید تا پژوهشگران مبتدی از آن بهره‌مند گردند. نتایج پژوهش بیانگر اکتسابی بودن این مهارت، ضرورت طرح‌ریزی دوره­های آموزشی مرتبط تأثیر نقش نویسنده در افزایش این مهارت، ضرورت اصلاح و توجه به آیین‌نامه­ ها و ضوابط پذیرش دانشجو و اهمیت برگزاری کارگاه­ های آموزشی مرتبط از جانب دانشگاه ­ها بود. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Evaluation of Publishing Skills in Scientific Journals in Doctoral Students of Isfahan University

نویسندگان [English]

  • Reza Dehkhodaei 1
  • Ali Mansouri 2
  • Amin Erfanmanesh 3

1 PhD student, Department of Information Science, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor in Knowledge and Information Science, Department of Knowledge and Information Science, University of Isfahan, Isfahan, Iran.

3 Research and Policy Analyst, Eastern Canada Higher Education Commission, Canada

چکیده [English]

This study seeks to determine the level of knowledge and skills of PhD students in publishing their resources in scholarly journals and assess the relationship between publishing skills in journals and variables of field, gender, age and its relationship with the number of articles published in national and international journals. Finally, the impact of participating in related workshops is on the level of this skill. Methodology is an applied type with a quantitative and survey method. The statistical population includes all PhD students at the University of Isfahan in the number of 2432 people. The sampling was stratified random, the volume of which was estimated to be 332 using Krejcie and Morgan table, The skills rate of students was moderate and varied in different fields. But gender and age had no effect on its rate. The level of literacy was also positively correlated with the number of articles published in internal and international journals, and participation in related workshop increased its average score. Since the students' skills were moderate, this research could be the beginning of a study that, like information literacy, creates a framework called publishing literacy in scholarly journals for novice researchers to benefit from. The results indicated the acquisition of this skill, the need to plan related training courses, the impact of the author's role in increasing this skill, the need to modify and pay attention to regulations and criteria for student admission, and the importance of holding related training workshops by universities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Publication Skills in Scholarly Journals
  • Peer Reviw
  • Predatory Journals
  • Open Access Journals
  • Evaluation of Scholarly Journals
برهمند، نیلوفر. (1386). مجلات الکترونیکی و ارتباطات علمی. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 18(4)، 201-212. 
بهرامی، مسعود. (1393). مروری نقادانه بر مقالات تحقیقاتی کیفی در مرحله داوری مجلات: یک مطالعه کیفی توصیفی اکتشافی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14(5)، 411-422. 
بهمن آبادی، سمیه،کلاته جعفر آبادی، طاهره و شعبانی ورکی، بختیار. (1393). رعایت اخلاق پژوهش در رساله­های دکتری مورد مطالعه: گروه علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد طی سال‌های 1386تا 1390. راهبرد فرهنگ، 25، 1-24.
بیدختی، حسین و ریاحی نیا، نصرت. (1393). نقش روند داوری بر بهبود کیفیت نگارش مقالات منتشرشده در مجله علمی- پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 21(3)، 1-10.
پورحسین، راضیه. (1396). وضعیت انتشار مقاله‌های نویسندگان ایرانی در مجله‌های علمی نامتعبر در سال 2014. پایان‌نامه منتشر نشده کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی تهران. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی.
جمالی مهموئی، حمیدرضا و جوانفر، سارا. (1393). انتشار مقاله های ایرانی در نشریات نامعتبر(blacklist): انگیزه‌ها و رویکرد نویسندگان. رهیافت، 24(56)، 61 – 71.
جمالی مهموئی، حمیدرضا، جشیره نژادی، فرنگیس و علیمحمدی، داریوش. (1396). میزان مشارکت دانشگاهیان ایران در مجله­های ناشران متقلب در سال 2015. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 28(3)، 81-92.
حریری، نجلا. (1391). دشواری­های داوری مقالات مجلات علمی. کتاب ماه کلیات، 177، 12 – 13.
خسروان، شهلا، منصوریان، محمدرضا، محمدپور، علی، خزائلی، پیام و عجم خامس فدافن، سمانه. (1394). وضعیت رعایت اخلاق در پژوهش‌های دانشجویی، عوامل مرتبط و راهکارهای اصلاح آن از دیدگاه دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال 1392. آموزش پرستاری، 4(4)، 63-71.
خلیلی، لیلا، هدایتی خوشمهر، عزیز، رسول ‌زاده ‌اقدم، صمد و شیبانی، بهناز. (1396). رابطه سواد اطلاعاتی و انگیزش یادگیری دانشجویان. تعامل انسان و اطلاعات، 4(2)، 108-120.
دادخواه، مهدی و لگزیان، محمد. (1396). پاسخ به یک فرضیه آزمون نشده: ناآگاهی محققان دلیل گرایش به مجلات نامعتبر. مجله طب اورژانس ایران، 4(2)، 74 – 78.
صالحی، کیوان و  رحیمی، حسین. (1385). تبیین فرایند ارزیابی مجلات در مؤسسه اطلاعات علمی(آی. اس. آی.). مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 66، 141 – 160.
صراف‌زاده، مریم. (1396). نشریات جعلی را بشناسیم. فصلنامه علوم. فنون مدیریت اطلاعات، 3، 1 – 14.
فرجی‌پور لاکه، اعظم. (1393). شناسایی ویژگی‌های مشترک مجله‌های نامعتبر و تحلیل وضعیت انتشار مقالات ایرانی در آن‌ها. پایان نامه منتشر نشده کارشناسی ارشد. دانشگاه خوارزمی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی.
فؤادالدینی، محسن. (1392). اهمیت شیوه داوری مقالات در مجلات علمی. مراقبت­های نوین، فصلنامه علمی پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 10(4)، 227 – 230.
قادری، مصطفی، سلیمی، مریم، و بلند همتان، کیوان. (1394). آگاهی و توجه اساتید و دانشجویان نسبت به استانداردهای اخلاق در پژوهش. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 10(4)، 1-13.
کاظمی، علینقی، نوریان، عباسعلی، موسوی نسب، نورالدین، اسکندری، مونا و غفاری، مریم. (1392). میزان شناخت اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان از مجلات الکترونیکی رایگان. مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی، 6(12)، 62-68.
محمدی، مسعود. (1396). فرآیند داوری مقالات در نشریات علوم پزشکی: معضل یا فرصت(نامه به سردبیر). مجله طب نظامی، 19(4)، 315-316.
مقیسه، زهره و شکرزاده، نگین. (1398). شاخص‌های علم‌سنجی گمراه‌کننده و استفاده مجله‌های ایرانی از آن‌ها. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 30 (4)،  8-23.
منصوری، علی، پشوتنی زاده، میترا، کرمی، نورالله. (1388). بررسی انگیزه‌‌های انتشار آثار علمی توسط کتابداران. فصلنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی. 12(2)، 57-74.
میرزایی، سیدآیت اله، ابویی اردکان، محمد، قاراخانی، معصومه و شیخ شعاعی، فاطمه. (1385). همترازخوانی در مجلات علمی(مطالعه موردی مجله جامعه‌شناسی ایران). مجله جامعه‌شناسی ایران، 7(4)، 147-179.
نادری بنی، مهدی. (1394). آموزش جامع فرایند مقاله‌نویسی: از نگارش تا نشر مقاله. تهران: آذرین مهر.
نوروزی، علیرضا. (1385). مجله‌های دسترسی آزاد و نقش آن‌ها در گسترش دانش و پیشرفت علمی ایران. رهیافت، 16(38)، 15- 21.
Armstrong, J. S. (1997). Peer Review for Journals: Evidence on Quality Control, Fairness, and Innovation. Science and Engineering Ethics, 3, 63–84.
Bahmanabadi, S; Javidi Kalate Ja’farabadi, T; Sha’bani Varaki, B. (2014). The Degree of Observation of Ethical Standards in Research: A Case Study of PhD Theses of Faculty of Humanities of Ferdowsi University, Mashad, 2007-2012. Culture Strategy, 7(25), 129-152. (in persian)
Bahrami M. (2014). A Critical Review of Qualitative Articles in Journals’ Review Process: a Descriptive Exploratory Study. Iranian Journal of Medical Education, 14 (5), 411-422. (in persian)
Bidokhti, H; and Riahi Nia, N. (2014). The Role of Arbitration Process on Improving the Quality of Writing of Articles in Birjand University of Medical Sciences. Journal of Birjand University of Medical Sciences, 21 (3), 1-10. (in persian)
Björk B-C .(2012). The Hybrid Model for Open Access Publication of Scholarly Articles – a Failed Experiment? JASIST. 63,1496–504.
Brahmand, N. (2007). Electronic Journals and Scientific Communications. National Library and Information Organization Studies, 18 (4), 201-212.
Cenyu Shen; & Bo-Christer Björk .(2015). Predatory’ Open Access: a Llongitudinal Study of Article Volumes and Market Characteristics. BMC Medicine.
Dadkhah, M; and Legzian, M. (2017). Responding to an Untested Hypothesis: Researchers' Ignorance of the Reason for Tendency to Invalid Journals. Iranian Journal of Emergency Medicine, 4(2), 74 - 78.(in persian)
 Danevska, L; Spiroski, M, Donev, D; Pop-Jordanova, N; & Polenakovic, M. (2016). How to Recognize and Avoid Potential, Possible, or Probable Predatory Open-access Publishers, Standalone, and Hijacked Journals. prilozi, 37(2-3), 5-13.
Erfanmanesh, M; & Pourhossein, R .(2017). Publishing in Predatory Open Access Journals: A Case of Iran. Pub Res Q, 33, 433 – 444.
Farajipour, A. (2015). Identifying Common characteristics of Low Quality Journals and Analysis of Iranian Articles Published in Those Journals. Unpublished Masters Thesis. Kharazmi University. Faculty of Psychology and Educational Sciences. Department of Information Science and Knowledge. (in persian)
Fouad al-Dini, M. (2013). The importance of Judging Articles in Scientific Journals. New Care, Journal of School of Nursing and Midwifery, Birjand University of Medical Sciences, 10 (4), 227 - 230.
Ghaderi, M; Salimi, M; and Bolandhematan, K .(2016). Awareness & Consideration Faculty Members and Post-Graduate Students to Ethical Standards in Research. Ethics in science and Technology, 10 (4) ,85-7. (in persian)
Hariri, N. (2012). Difficulties in Judging Articles in Scientific Journals. Book of the Month of Generalities, 177, 12 - 13.
Hemmat, M; Wongwises, S; Asadi, A; & Akbari, M. (2014).  Fake Journals: Their Features and Some Viable Ways to Distinguishing Them. Sci Eng Ethics, 1 – 4.
Jamali, H; Javanfar, S.(2014). Publication of Iranian Articles in Blacklist Journals; Authors’ Approach and Motivations. Rahyaft, 24(56), 61-71. (in persian)
Jamali, H; Jashireh Nejadi, F; And Alim Mohammadi, D(2017). The Rate of Participation of Iranian Academics in the Journals of Fraudulent Publishers in 2015. National Studies of Library and Information Organization, 28 (3), 81-92.
Kazemi, A; nourian, A; mosavinasab, N; eskandari, M; ghaffari, M( 2013). The knowledge’s of Free Electronically Journals within Faculty Members of Zanjan University of Medical Science. J Med Educ Dev, 6 (12), 62-68. (in persian)
Khalili, L; Hedayati Khoshemehr, A; Rasoulzadeh Aghdam, S; Sheibany, B. (5017). The Relationship between Information Literacy and Learning Motivation in Undergraduate students. Human Info Interact, 4(2), 108-120.  (in persian)
Khosravan, S; Mansoorian, M; Mohammadpour, A; Khazaeli, P; Ajam Khames Fadafen, S.(2016). Ethics in Researches Conducted by Students, Related Factors and Solutions from the Viewpoints of Faculty Members and Students of Gonabad University of Medical Sciences in 2013. 3 JNE, 4 (4), 63-71. (in persian)
Kjellstro, m S, & Fridlund, B.(2010). Status and Trends of Research Ethics in Swedish Nurses’ Dissertations. J Nurs Ethics,17:382e3.
Leydesdorff, L.(2009). How are New Citation-based Journal Indicators Adding to the Bibliometric Toolbox? Journal of the American Society for Information Science & Technology, 60, 1327e1336.
Mansouri, A; Pashootanizade, M; Karami, N.(2009). Investigating the Motivations for Publishing Scientific Works by Librarians, Library and Information Sciences, 12(2), 57-74. . (in persian)
McClellan, S,  Detmering, R,  Martinez, G, &  Johnson, A.M.(2017). Raising the Library's Impact Factor: A Case Study in Scholarly Publishing Literacy for Graduate Students. Libraries and the Academy, 17(3): 543–568.
Mirzaei, A; Abui Ardakan, M; Qarakhani, M; & Sheikh Shoa'i, F.(2006). Peer Reading in Scientific Journals(Case study of Iranian Journal of Sociology). Iranian Journal of Sociology, 7 (4), 147-179.
Moghiseh, Z; & Shokrzadeh, N.(2019). Misleading Scientometric Indicators and Their Use by Iranian Journals. Journal of National Library and Information Studies Studies, 30(4), 8-23.
Mohammadi, M.(2017). The Process of Judging Articles in Medical Journals: Problem or Opportunity(Letter to the Editor). Journal of Military Medicine, 19(4), 315-316.
Mukherjee, B.(2010). Scholarly Communication in Library and Information Services: The Impacts of Open Access Journals and E-journals on a Changing Scenario. Oxford: Chandos Publishing.
Naderi Bani, M.(2015). Comprehensive Training of Article Writing Process: from Writing to Publishing an Article. Tehran: Azarin Mehr.
Norouzi, A.(2006). Free Access Journals and Their Role in the Development of Knowledge and Scientific Progress in Iran. Approach, 16 (38), 15-21.
Oluwaseun Ayeni, P; & Adetoro, N .(2017). Growth of Predatory Open Access Journals: Implication for Quality Assurance in Library and Information Science Research in Nigeria. Library Hi Tech News, 34 (1), Permanent link to this document: http://dx.doi.org/10.1108/LHTN-10-2016-0046.
Pourhossein, R. (2017). Status of publication of articles by Iranian authors in invalid scientific journals in 2014. Unpublished master's thesis. Shahid Beheshti University of Tehran. Faculty of Education and Psychology. Department of Information Science and Knowledge.
Sarrafzadeh, M. (2017). Predatory journals. Sciences and Techniques of Information Management , 3(3), 2-14. (in persian)
Salehi, K; Rahimi, H. (2006). Explanation of journals' assessment process at the Institute for Scientific Information (I.S.I.). National Studies on Librarianship and Information Organization, 17(2), 141-160. (in persian)
Schloegl, C; & Gorraiz, J.(2010). Comparison of citation and usage indicators: the case of oncology journals. Scientometrics, 82(3), 567–580.
Solomon, d.(2008). Developing Open Access Journals: A practical guide. England: chandos publishing.
Stojanovski J;&  Marusic A.(2017). Does small equal predatory? Analysis of publication charges and transparency of editorial policies in Croatian open access journals. Biochem Medica, 27, 292–299.
Ware, M.(2008). Peer Review: Benefits, Perceptions and Alternatives. Publishing Research Consortium. Available at http://www.publishingresearch.net/documents/PRCsummary4Warefinal.pdf 11 February 2011
Zhao, L.(2014). Riding the Wave of Open Access: Providing Library
Research Support for Scholarly Publishing Literacy, Australian Academic & Research Libraries, 45:1, 3-18.
Bahmanabadi, Samayeh; Kalateh Jafarabadi, Tahereh; and Shabani Varaki, Bakhtiar. (2013). Observance of research ethics in doctoral theses studied: Department of Humanities, Ferdowsi University of Mashhad during the years 1386 to 1390. Culture Strategy, 25, 1-24. [In Persian].
Bahrami, Masoud. (2013). A critical review of qualitative research articles in the review stage of journals: an exploratory descriptive qualitative study. Iranian Journal of Education in Medical Sciences, 14(5), 411-422. [In Persian].
Barahmand, Niloufar. (2006). Electronic journals and scientific communication. National Library and Information Organization Studies, 18(4), 201-212. [In Persian].
Bidokhti, Hossein; and Riahinia, Nosrat. (2013). The role of the judging process on improving the quality of writing articles published in the scientific-research journal of Birjand University of Medical Sciences. Scientific Journal of Birjand University of Medical Sciences, 21(3), 1-10. [In Persian].
Dadkhah, Mehdi; and Legzian, Mohammad. (2016). A response to an untested hypothesis:Ignorance of researchers is the reason for bias towards unreliable journals. Iranian Journal of Emergency Medicine, 4(2), 74-78. [In Persian].
Farjipour Lake, Azam. (2013). Identifying the common features of unreliable journals and analyzing the publication status of Iranian articles in them. Unpublished master's thesis. kharazmi University. Faculty of Psychology and Educational Sciences. Department of information science and epistemology. [In Persian].
Favadoldini, Mohsen. (2012). The importance of judging articles in scientific journals. New Cares, Scientific Research Quarterly of School of Nursing and Midwifery, Birjand University of Medical Sciences, 10(4), 227-230. [In Persian].
Ghaderi, Mustafa; Salimi, Maryam; and Boland Hemtan, Keyvan. (2014). Awareness and attention of professors and students towards ethical standards in research. Quarterly Journal of Ethics in Science and Technology, 10(4), 1-13. [In Persian].
Hariri, Najla. (2011). Difficulties in judging articles in scientific journals. Kitab Mah Keliat, 177, 12-13. [In Persian].
Jamali Mehmoei, Hamidreza; and Javanfar, Sara. (2013). Publication of Iranian articles in blacklist publications: authors' motivations and approach. Approach, 24(56), 61-71. [In Persian].
Jamali Mehmoei, Hamidreza; Jashirehnejadi, Farangis; and Alimohammadi, Dariush. (2016). The level of participation of Iranian academics in the journals of fraudulent publishers in 2015. National Studies of Library and Information Organization, 28(3), 81-92. [In Persian].
Kazemi, Alinaghi; Noorian, Abbas Ali; Mousavinasab, Nouroddin; Eskandari, Mona; and Ghaffari, Maryam. (2012). Knowledge of Zanjan University of Medical Sciences faculty members about free electronic journals. Journal of Education Development in Medical Sciences, 6(12), 62-68. [In Persian].
Khalili, Leila; Hedayati Khoshmehr, Aziz; Rasoulzadeh Aghdam, Samad; and Sheibani, Behnaz. (2016). The relationship between information literacy and students' learning motivation. Human and Information Interaction, 4(2), 108-120. [In Persian].
Khosrovan, Shahla; Mansourian, Mohammadreza; Mohammadpour, Ali; Khazaeli, Payam; and Ajam Khamis Fadafan, Samaneh. (2014). The state of ethical compliance in student research, related factors and ways to improve it from the point of view of students and professors of Gonabad University of Medical Sciences in 2012. Nursing Education, 4(4), 63-71. [In Persian].
Mansouri, Ali; Pashootanizadeh, Mitra; Karami, Noorollah. (2008). Investigating the motivations of librarians to publish scientific works. Library and Information Quarterly. 12(2), 57-74. [In Persian].
Mirzaei, Seyed Ayatolah; Abouei Ardakan, Mohammad; Gharakhani, Masoumeh; and Sheikh Shoa'ei, Fatemeh. (2005). Peer reading in scientific journals (case study of Iranian Sociology Journal). Iranian Journal of Sociology, 7(4), 147-179. [In Persian].
Mohammadi, Massoud. (2016). The process of refereeing articles in medical journals: a dilemma or an opportunity (letter to the editor). Journal of Military Medicine, 19(4), 315-316. [In Persian].
Moqiseh, Zohreh; and Shekarzadeh, Nagin. (2018). Misleading scientometric indicators and their use by Iranian magazines. National Library and Information Organization Studies Quarterly, 30(4), 23-8. [In Persian].
Naderi Bani, Mahdi. (2014). Comprehensive training of the essay writing process: from writing to publishing the essay. Tehran: Azrin Mehr. [In Persian].
Nowrozi, Alireza. (2015). Open access journals and their role in expanding knowledge and scientific progress in Iran. Approach, 16(38), 15-21. [In Persian].
Pourhossein, Razieh. (2016). The status of publishing articles by Iranian authors in non-standard scientific journals in 2014. Unpublished master's thesis. Shahid Beheshti University of Tehran. Faculty of Education and Psychology. Department of information science and epistemology. [In Persian].
Salehi, Keyvan; and Rahimi, Hossein. (2006). Explaining the evaluation process of journals in the Institute of Scientific Information (ISI). National Library and Information Organization Studies, 66, 141–160. [In Persian].
Sarafzadeh, Maryam (2016). Let's recognize fake publications. Science Quarterly. Information Management Techniques, 3, 1-14. [In Persian].