نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، جهرم، ایران

2 استادیار، گروه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه جهرم، جهرم، ایران

3 مربی، گروه مدیریت اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، جهرم، ایران

چکیده

این پژوهش ضمن مطالعه میزان حضور و فعالیت نویسندگان پرتولید ایرانی حوزه مدیریت بازرگانی در شبکه ­های اجتماعی ریسرچ­ گیت و آکادمیا به بررسی ارتباط سنجه­ های حاصل از شبکه ­های اجتماعی مزبور با شاخص ­های علم ­سنجی پایگاه ­های اسکوپوس و وب اوساینس پرداخت. پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود که به شیوه توصیفی و با رویکرد دگرسنجه صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل نویسندگان پرتولید حوزه مدیریت بازرگانی ایرانی بود که بین سال‌های 2000-2019 مدارک آن‌ها در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس بارگذاری گردید. تعداد 160 نفر از این نویسندگان که به ترتیب بیشترین مدارک نمایه شده در اسکوپوس را داشتند، به عنوان نمونه آماری پژوهش معرفی شدند. میزان حضور و فعالیت نویسندگان حوزه مدیریت بازرگانی در شبکه اجتماعی ریسرچ­ گیت بسیار بیشتر از آکادمیا بود. ارتباط میان شاخص­های تعداد مدارک، استنادات، اچ­ ایندکس و هم ­نویسندگی در اسکوپوس با سنجه‌های تعداد انتشارات، استنادات، اچ‌ایندکس، خوانندگان، نمره آرجی و دنبال ­کنندگان در ریسرچ ­گیت مثبت و معنادار بود. در صورتی که بین شاخص ­های علم ­سنجی اسکوپوس و سنجه های دنبال‌کنندگان، بینندگان و هم نویسندگی در آکادمیا ارتباط معناداری وجود ندارد. ارتباط میان شاخص ­های تعداد مدارک، استنادات، اچ ­ایندکس و هم ­نویسندگی در وب­ اوساینس و سنجه ­های حاصل از شبکه­ های اجتماعی ریسرچ ­گیت و آکادمیا مثبت و معنادار بود. اما میزان ارتباط در ریسرچ­ گیت قوی ­تر از آکادمیا بود. نتایج نشان داد که میزان فعالیت نویسندگان در شبکه ­های اجتماعی، به جذب بیشتر خوانندگان، افزایش تعداد استنادات و در نتیجه افزایش نمره اچ ­ایندکس در پایگاه­ های اطلاعاتی منجر خواهد شد. بنابراین، نویسندگان و محققان به منظور افزایش نمره اچ ­ایندکس خود و ترویج نتایج فعالیت­ های علمی خود، نیازمند فعالیت هرچه بیشتر در شبکه­ های اجتماعی-علمی هستند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating the Relationship between Metrics Obtained from the Activity of Iranian Prolific Writers in the Field of Business Management in Socio-Scientific Networks with Scientometric Indicators of Databases

نویسندگان [English]

  • Ali Biranvand 1
  • Mohammad Ebrahim Samie 2
  • Sareh Rahmaniyan 3

1 Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Payame Noor University,Jahrom, Iran

2 Assistant Professor, Department of Computer Engineering and IT Jahrom University, Jahrom, Iran

3 Instructor of Department of Payam Noor University, Jahrom, Iran

چکیده [English]

This study investigates the relationship between the measurements obtained from the social networks of ResearchGate and Academia with the scientometric indicators of Scopus and Web of Science databases. The present study is of a fundamental type that has been done in a descriptive manner and with an algorithmic approach. The statistical population of the study includes the most prolific authors in the field of Iranian Business Management who have uploaded their documents in the Scopus database between 2000-2019. 160 of these authors, who had the most documents indexed in Scopus, respectively, have been introduced as a statistical sample of the research. In order to investigate the relationship between the metrics obtained by the authors' activities in the research networks of ResearchGate and Academia with the scientometric indicators of Scopus and Web of Science databases, the statistical tests of correlation with the help of Excel and SPSS has been used. The presence and activity of Business Management writers on the ResearchGate social network is much higher than that of the academia. The relationship between the number of records, citations, H-index and co-authorship in Scopus with the metrics of citation number, citations, index, readers, RJ score and followers in ResearchGate is positive and significant. However, there is no significant relationship between Scopus scientometrics and the criteria of followers, viewers, and co-authors in the academia.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academia
  • Algebra
  • Altmetrics
  • Database
  • ResearchGate
  • Social Network
  • Scopus
  • Web of Science
خدامرادی، فاطمه. (۱۳۹۸). بررسی جایگاه شبکه­های اجتماعی در اشتراک دانش بین دانشجویان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
‏‫شعبانی، زهرا. (۱۳۹۸). بررسی تولیدات علمی اعضای هیأت علمی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه‌های دولتی ایران در شبکه‌ی اجتماعی_علمی ریسرچ گیت و تأثیر آن بر تولیدات علمی آنان در پایگاه‌های اطلاعاتی و موتورهای جستجو(مطالعه دگرسنجه). پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
‏‫ملکی، مصطفی. (۱۳۹۸). عوامل مؤثر بر افزایش مشارکت کاربران در شبکه‌های اجتماعی علمی(مورد مطالعه: ریسرچ‌گیت).
‏‫منصورکیایی، ربابه؛ باب الحوایجی، فهیمه؛ نوشین فرد، فاطمه نوشین و سهیلی، فرامرز. (۱۳۹۸). مطالعه وضعیت آینده اشاعه تولیدات علمی پژوهشگران علم اطلاعات و دانش‌شناسی در شبکه‌های اجتماعی از دیدگاه متخصصان ایرانی. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 22(3).
‏‫میری، انیس؛ مقدم، هادی شریف و سلامی، مریم. (۱۳۹۸). وضعیت حضور اعضای هیئت علمی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در شبکه‌های اجتماعی علمی. پژوهش‌نامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 9(1).   
Ansari, Masoumeh., Fallah, Mohammad., Noruzi, Alireza., & Rasolabadi, Masoud .(2019). Comparing the Presence of Researchers of Medical Universities of Western Provinces of Iran on ResearchGate and Scopus. Webology, 16(2), 257–274.
Bardus, Marco., Rassi, Rola El., Chahrour, Mohamad., Akl, Elie W., Raslan, Abdul Sattar., Meho, Lokman I., & Akl, Elie A. (2020). The Use of Social Media to Increase the Impact of Health Research: Systematic Review. Journal of Medical Internet Research, 22(7), e15607.
Bar-Ilan(Deceased), Judit & Halevi, Gali. (2020). The Altmetrics of Henk Moed’s Publications. In C. Daraio & W. Glänzel(eds.), (C. Daraio & W. Glänzel, eds.), Evaluative Informetrics: The Art of Metrics-Based Research Assessment: Festschrift in Honour of Henk F. Moed(pp. 327-340). Springer International Publishing.
Biranvand, Ali & Shanbedi, Zahra. (2020a). Investigating the Effect of Altmetrics Index of ResearchGate Social Network on Research Activities of Iranian Authors and Researchers in the Field of Nursing in Databases. Knowledge Studies.
Biranvand, Ali & Shanbedi, Zahra. (2020b). Investigation of Altmetrics Indices Obtained from the Activities of Iranian Writers and Researchers in the Field of Nursing in Scientific Social Networks. Journal of Library and Information Science Studies.
Bornmann, Lutz. (2014). Validity of Altmetrics Data for Measuring Societal Impact: AStudy Using Data from Altmetric and F1000Prime. Journal of Informetrics, 8(4), 935-950.
Chawinga, Winner Dominic. (2017). Taking Social Media to a University Classroom: Teaching and Learning Using Twitter and Blogs. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 14(1), 3.
Costas, Rodrigo., Zahedi, Zohreh., & Wouters, Paul. (2015). Do “Altmetrics” Correlate with Citations? Extensive Comparison of altmetric Indicators with Citations From a Multidisciplinary Perspective. Journal of the Association for Information Science & Technology, 66(10), 2003-2019.
Fang, Zhichao & Costas, Rodrigo. (2018). Studying the Posts Accumulation Patterns of Altmetric. Com Data Sources. Altmetrics18.
Fullwood, Roger., Rowley, Jennifer., & Delbridge, Rachel. (2013). Knowledge Sharing Amongst Academics in UK Universities. Journal of Knowledge Management, 17(1), 123-136.
Manca, Stefania. (2018). ResearchGate and Academia. edu as Networked Socio-Technical Systems for Scholarly Communication: A Literature Review. Research in Learning Technology, 26.
Maroofat, Bakare., Fatima, Usman-Hamza., Shakirat, Sulyman., & others. (2018). The Impact of Social Network Sites on Knowledge and Information Sharing to Students in the Open Distance Learning Scheme. International Journal of Applied Business and Information Systems, 2(1), 1–10.
Mason, Shannon. (2020). Adoption and Usage of Academic Social Networks: a Japan Case Study. Scientometrics, 122(3), 1751-1767.
Ouchi, Ali., Saberi, Mohammad Karim., Ansari, Nasim., Hashempour, Leila., & Isfandyari-Moghaddam, Alireza. (2019). Do Altmetrics Correlate with Citations? A study based on the 1,000 most-cited Articles. Information Discovery and Delivery.
Priem, Jason., Taraborelli, Dario., Groth, Paul., & Neylon, Cameron. (2010). Altmetrics: a manifesto. Altmetrics.
Roblyer, M. D., McDaniel, Michelle., Webb, Marsena., Herman, James., & Witty, James Vince. (2010). Findings on Facebook in Higher Education: A comparison of College Faculty and Student Uses and Perceptions of Social Networking Sites. The Internet and Higher Education, 13(3), 134-140.
Sathianathen, Niranjan Jude; Iii, Robert Lane; Murphy, Declan G., Loeb, Stacy., Bakker, Caitlin., Lamb, Alastair D., & Weight, Christopher J. (2020). Social Media Coverage of Scientific Articles Immediately After Publication Predicts Subsequent Citations - #SoME_Impact Score: Observational Analysis. Journal of Medical Internet Research, 22(4), e12288.
Sobaih, Abu Elnasr E., Moustafa, Mohamed A., Ghandforoush, Parvis., & Khan, Mahmood. (2016). To Use or Not to Use? Social media in Higher Education in Developing Countries. Computers in Human Behavior, 58, 296-305.
Sugimoto, Cassidy R., Work, Sam., Lariviere, Vincent., & Haustein, Stefanie. (2017). Scholarly Use of Social Media and Altmetrics: A Review of the Literature. Journal of the Association for Information Science and Technology, 68(9), 2037–2062.
Tess, Paul A. (2013). The Role of Social Media in Higher Education Classes(Real and Virtual) – A Literature Review. Computers in Human Behavior, 29(5), A60-A68.
Thelwall, Mike., & Kousha, Kayvan. (2017). ResearchGate Versus Google Scholar: Which Finds More Early Citations? Scientometrics, 112(2), 1125-1131.
Wiechetek, Lukasz., Phusavat, Kongkiti., & Pastuszak, Zbigniew. (2020). An Analytical System for Evaluating Academia Units based on Metrics Provided by Academic Social Network. Expert Systems with Applications, 159, 113608.
Khodamoradi, Fatemeh. (2018). Investigating the position of social networks in knowledge sharing among students (Master's Thesis). Alzahra University. [In Persian].
Maleki, Mustafa. (2018). Effective factors on increasing user participation in scientific social networks (case study: Researchgate). [In Persian].
Mansourkiaei, Robabeh; Bab Al-Hawaeji, Fahimeh; Noushin Fard, Fatemeh; and Soheili, Faramarz. (2018). Studying the future status of the dissemination of scientific productions of information science and epistemology researchers in social networks from the perspective of Iranian experts. Library and Information Quarterly, 22(3). [In Persian].
Miri, Annis; Sharif Moghadam, Hadi; and Salami, Maryam. (2018). The status of the presence of faculty members of information science and epistemology in scientific social networks. Library and information research journal, 9(1). [In Persian].
Shabani, Zahra. (2018). Examining the scientific productions of the faculty members of information science and epistemology of Iran's public universities in the social-scientific network Research Gate and its effect on their scientific productions in databases and search engines (variometric study) (Master's thesis). Alzahra University. [In Persian].