نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

2 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

3 استادیار، گروه جامعه‌شناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

چکیده

پژوهش حاضر به تحلیل بخش پیشینه ­ی پژوهش پایان­ نامه ­های کارشناسی ارشد پنج رشته ­ی علم اطلاعات و دانش‌شناسی، علوم اجتماعی، روان­شناسی، علوم سیاسی و مشاوره در سال­های 1393 تا 1398 دانشکده­ی علوم اجتماعی و تربیتی دانشگاه رازی پرداخت. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کمی از نوع کاربردی، 140 عنوان پایان­نامه مورد بررسی گرفت. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، چک‌لیست بود. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از آزمون­ های مقایسه­ ی میانگین ­ها استفاده شد. در خصوص ساختار در رشته، رشته ­ی مشاوره بالاترین میانگین و رشته­ ی علوم سیاسی پایین‌ترین میانگین را از نظر رعایت ساختار به خود اختصاص دادند. در بُعد محتوا بر حسب رشته، رشته­ ی علوم اجتماعی بالاترین میانگین و رشته­ ی روا­ن­شناسی پایین ­ترین نمره را کسب کردند. در ساختار  بر حسب سال، هر اندازه پیشینه ­های پژوهش به سال 98 نزدیک­تر شدند، وضعیت بهتری داشتند، و در محتوا نیز برحسب سال، هر چه به سال 98 نزدیک شده، وضعیت ضعیف­ تری داشتند، این بدان معناست که پیشینه ­های پژوهش در سال‌های 93 و 94 وضعیت بهتری داشتند. هم­چنین یافته ­ها بیانگر جایگاه دوم رشته­ ی علم اطلاعات و دانش ­شناسی در بین سایر رشته ­ها بود. در  این رشته از لحاظ ساختار بر حسب سال، سال 95 و از لحاظ محتوا نیز بر حسب سال، سال 93 در بین دیگر سال ­ها وضعیت بهتری داشت. نتایج بیانگر آن بود که با توجه به معیارهای در نظر گرفته شده، پیشینه ­های پژوهش از لحاظ ساختار در وضعیت نسبتاً مطلوبی قرار داشتند، اما از لحاظ محتوا ضعیف، و از کیفیت مطلوبی برخوردار نبودند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Evaluation of Research Backgrounds of Master's Theses of Razi University, Faculty of Social and Educational Sciences, based on the Desired Structure and Content of Background Writing in the Years 2013-2019

نویسندگان [English]

  • Nahid Shahveisi 1
  • Gholamreza Heidari 2
  • Vakil Ahmadi 3

1 M.A. Student in Information Science and Knowledge, Razi University, Kermanshah, Iran

2 Associate Professor, Department of Information Science, Razi University, Kermanshah, Iran

3 Assistant Professor, Department of Sociology, Razi University, Kermanshah, Iran

چکیده [English]

The present study analyzes the research background section of the five master's theses in the fields of Information science and epistemology, social sciences, psychology, political science and counseling in the years 1393 to 1398 of Razi University, Faculty of Social and Educational Sciences. This research has been studied by the method of quantitative content analysis of the applied type, 140 dissertation titles were inspected. The tool used in this research is a checklist. Mean data comparison tests were used to analyze the data. It shows that in terms of structure in the field, the field of consulting has the highest average and the field of political science has the lowest average in terms of structure. In terms of content by discipline, the social sciences have the highest average and the field of psychology the lowest. In the "by year" structure, the closer the research backgrounds are to 1998, the better they are, and in terms of content, the closer they get to 1998, the weaker they are. This means that the research backgrounds were better in 1993 and 1994. The findings also indicate the second place of the field of information science and epistemology among other fields. In this field, in terms of structure based on year, the year 1395, and in terms of content, the year 93 had a better situation among other years. The results indicate that according to the criteria, the research background is relatively good in terms of structure, but weak in terms of content, and not of good quality.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Literature Reviews
  • Thesis
  • Structure and Content of Literature Review
  • Faculty of Social Sciences and Education
  • Razi University
پارسائیان، مریم. (1387). بررسی میزان ارتباط موضوعی پایان­نامه­های رشته­ی کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه­های دولتی تهران با پیشینه­های مندرج در آن­­ها (1387-1383). مجله کتابداری،  42 (47)، 200- 185.
حری، عباس. (1375). بررسی وضع پیشینه در پایان­نامه­­های کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی. (56)، 33- 48.
فتاحی، رحمت‌الله و پریرخ، مهری. (1390). مرور نوشتارها و پیشینه پژوهش: راهنمای نگارش. تهران: نشر کتابدار.
کریمی، بهناز. (1395). نحوه جمع­آوری پیشینه تحقیق در پژوهش­های علوم رفتاری و روان‌شناسی. ششمین کنفرانس ملی مدیریت، اقتصاد و حسابداری، آذربایجان شرقی: دانشگاه فنی و حرفه­ای، 5- 1.
کوره­پز، هانیه. (1394). مقایسه تحلیل انتقادی فصل پیشینه­ی دانشجویان ایرانی تحصیلات تکمیلی آموزش زبان انگلیسی و مترجمی زبان انگلیسی. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
منصوریان، یزدان. (1389). صد نکته در پایان‌نامه‌نویسی. کلیات کتاب ماه اطلاعات ارتباطات دانش‌شناسی، (7)،93-78.
یحیوی، فاطمه سادات. (1395). چیستی و چرایی و چگونگی تدوین پیشینه تحقیق. ششمین کنفرانس ملی مدیریت، اقتصاد و حسابداری، آذربایجان شرقی: دانشگاه فنی و حرفه­ای، 8- 1.
Boell, S. K., & Cecez- Kecmanovic, D. (2010). Literature Reviews and the Hermeneutic Circle, Australian Academic & Research Libraries, 41(2, 129-144.
Cisco, J. (2014). Teaching the Literature Review: A practical Approach for College Instructors. Teaching & Learning Inquiry, 2(2), 41-57.       
Efron, E. S, & Ravid, R. (2019). Writing the Literature Review a Practical Guide. The Guilford Press New York London.
Green, R., & Bower, M(2002). Evolution of the Thesis Literature Review; A faculty-librarian Partnership to Guide off-campus Graduate Research and Writing. Shenandoah University, 1-10.
Kaminstein, D. (2017). Writing a Literature Review for an Applied Master’s Degree. Organizational Dynamics Working Papers, Unversity of Pennsylvania Scholarly Commons, 9(19), 1-13.
Krishnan, L. A., & Kathpalia, S. S. (2002). Literature Reviews in Student Project Reports. IEEE Transactions on Professional Communication, 45(3), 187-197.
Nariza, N., Sutapa, G., & Salam, U. (2014). Critical Thinking in Literature Review Writing Section of Students’’Theses’’. Journal Pendidikan dan Pembelajaran Untan, Tanjungpu ra University, 1-8.
Torraco, R. J. (2016). Writing Integrative Reviews of the Literature: Methods and Purposes. International Journal of Adult Vocational Education and Technology, 7(3), 62-70.
Fatahi, Rahmatullah; Parirokh, Mehri (2010). Review of articles and research background: writing guide. Tehran: Ketabdar Publishing House.
Horri, Abbas. (1996). Examining the status of the background in the master's theses of the Faculty of Management and Medical Information. (56), 33-48. [In Persian].
Karimi, Behnaz. (2015). How to collect research background in behavioral sciences and psychology. The 6th National Conference on Management, Economics and Accounting, East Azerbaijan: Technical and Vocational University, East Azerbaijan, 1-5. [In Persian].
Kourepaz, Haniyeh. (2014). Comparison of the critical analysis of the background chapter of Iranian graduate students in English language teaching and English translation. Master's thesis, Islamic Azad University, Maroodasht branch. [In Persian].
Mansourian, Yazdan. (2010). One hundred points in thesis writing. Generalities of the book of the month of scientific communication information, (7), 78-93. [In Persian].
Parsaeian, Maryam. (2008). Examining the degree of relevance of theses in the field of librarianship and information of Tehran state universities with the backgrounds included in them (2004-2008). Library Journal, 42 (47), 185-200. [In Persian].
Yahyavi, Fatemeh Sadat. (2015). What and why and how to compile research background. The 6th National Conference on Management, Economics and Accounting, East Azerbaijan: East Azerbaijan Technical and Vocational University, 1-8. [In Persian].