نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه نور هدایت شهرکرد، شهرکرد، ایران

2 دانش ‌آموخته دکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه نور هدایت شهرکرد، شهرکرد، ایران

3 استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) ، اصفهان، ایران

4 دانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر نوآوری باز واردشونده بر عملکرد نوآوری از طریق تحلیل نقش­ میانجی­ استراتژی نوآوری و تسهیم دانش در در شرکت فولاد مبارکه اصفهان بوده است. پژوهش حاضر از لحاظ روش تحقیق، همبستگی و از لحاظ هدف، از نوع کاربردی بود. ابزار پژوهش براساس پرسش­نامه ­های استاندارد عملکرد نوآوری قاسمی(1396)، نوآوری باز واردشونده لیشتنتالر(2009)، استراتژی نوآوری رجب ­زاده(1396) و تسهیم دانش خسروجردی(1395) بوده است که پس از سنجش روایی(همگرا، واگرا، اکتشافی و تأییدی) و پایایی(آلفای کرونباخ و ترکیبی)، از طریق مشارکت 98 نفر از مدیران شرکت فولاد مبارکه اصفهان که با روش نمونه­ گیری تصادفی و از طریق فرمول کوکران، انتخاب شدند، اجرا گردید. روش تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات، در دو سطح توصیفی و استنباطی و از طریق نرم­ افزارهای «SPSS25» و «SmartPLS3» اجرا شد. یافته ­های پژوهش نشان داد، بیشترین ضریب بتا(β=0.736) مربوط به مسیر نوآوری باز واردشونده به تسهیم دانش بوده است، همچنین تسهیم دانش و استراتژی نوآوری به­ طور­کامل، رابطه بین نوآوری باز واردشونده و عملکرد نوآوری را به ­صورت مستقیم(با مقدار 367/0)، به­ صورت غیرمستقیم(با مقدار 381/0) و به­ صورت کلی(با مقدار 748/0) میانجی­ گری نموده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analyzing the Mediating Role of Innovation Strategy and Knowledge Sharing in the Relationship between Inbound Innovation and Innovation Performance

نویسندگان [English]

  • Mehdi Salehian 1
  • Meysam Babaeefarsani 2
  • Mehrdad Sadeghi 3
  • Abbas Ghaedamini Harouni 4

1 Master of Industrial Management, Noor Hedayat Non-Profit University/ Management Department, Shahrekord, Iran

2 Phd in Industrial Management, Noor Hedayat University of Shahrekord, Shahrekord, Iran

3 Assistant Professor, Management Dept, Facuty of Management Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran

4 Ph.D. Student, Cultural Managementof Facuty Management. South Tehran Branch, Tehran, Iran

چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the impact of open import innovation on innovation performance by analyzing the mediating role of innovation strategy and knowledge sharing in in Mobarakeh Steel Company of Isfahan. The present research was descriptive-survey in terms of research method and applied in terms of purpose. The research instruments were based on standard questionnaires of Ghasemi (1396) innovation performance, Lichtentaller's re-entry innovation (2009), Rajabzadeh (1396) innovation strategy and Khosrojerdi (2015) knowledge sharing, which after measuring validity (convergent, divergent, CFA, EFA) and reliability (Cronbach's alpha and Composite), was performed with the participation of 98 managers of in Mobarakeh Steel Company of Isfahan, who were selected by random sampling method and Cochran's formula. Data analysis method was performed in two descriptive and inferential levels through "SPSS25" and "SmartPLS3" software. Findings showed that the highest beta coefficient (β = 0.736) was related to the path of open import innovation to knowledge sharing, also knowledge sharing and innovation strategy as a whole, the relationship between open import innovation and innovation performance directly (with (367), mediated indirectly (with a value of 0.381) and in general (with a value of 0.748); Therefore, the greater the amount of knowledge sharing and innovation strategy in the steel company, the more innovative innovation will have an impact on innovation performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • inbound Open Innovation
  • Innovation Performance
  • Innovation Strategy
  • Knowledge Sharing
اکبری، مرتضی؛ ذره­پرورشجاع، الهام؛ پاداش، حمید و علی­زاده­مقدم، شکوه‌السادات. (1397). تأثیر نوآوری باز واردشونده و خارج‌شونده بر عملکرد نوآوری در شرکت‌های فناوری ‌اطلاعات و ارتباطات، مدیریت توسعه فناوری، 6(3)، 157-184.
بابایی فارسانی، میثم؛ امین­دوست، عاطفه و علیدادی، ابوذر. (1397). طراحی الگوی نوآوری باز در شرکت­های کوچک و متوسط با استفاده از نظریه داده بنیاد (مورد مطالعه: صنایع غذایی استان چهارمحال و بختیاری)، مدیریت راهبردی دانش سازمانی، 1(2)، 95-136.
خسروجردی، سمانه. (1396). ارزیابی تأثیر اشتراک دانش بر عملکرد سازمانی(مطالعه موردی: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات). پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه پیام نور غرب تهران.
داوری، علی و رضازاده، آرش. (1392). مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، تهران.
دهقانی­پوده، حسین؛ اخوان، پیمان و حسینی­سرخوش، سیدمهدی. (1392). افزایش موفقیت توسعه محصول جدید مبتنی بر رویکرد نوآوری باز(مطالعه موردی: در یک سازمان پژوهشی)، مدیریت نوآوری، 2(2)، 45-68.
دهقانی­سلطانی، مهدی؛ مصباحی، مریم و طالبی، یاسمن. (1397). تأثیر ارزش های سازمانی و رهبری دانش گرا بر عملکرد نوآوری با تبیین نقش تسهیم دانش، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 8(3)، 43-74.
رجب­زاده­دواصری، هاشم. (1396). بررسی تأثیر استراتژی­های نوآوری بر عملکرد شرک(مورد مطالعه: شرکت تایدواتر). پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس.
رمضان­پور نرگسی، قاسم؛ داوری، علی؛ افراسیابی، راحله و زرگران یزد، بهاره. (1393). بررسی عوامل درونی و بیرونی بر نوآوری باز (مطالعه موردی: مراکز تحقیقاتی وزارت صنایع و علوم). مدیریت توسعه فناوری، دوره دوم، 1: 46-29.
سیادتی، هادی و افشاری­مفرد، مسعود. (1398). سیاست‌های تشویق نوآوری باز. سیاست علم و فناوری، ویژه­نامه جامع سیاست علم، فناوری و نوآوری، 11(2)، 379-393.
شاهین، آرش و صادق­بیگی، ارمغان. (1389). مدیریت نوآوری. انتشارات جهاد دانشگاهی، اصفهان.
صابرفرد، علیرضا. (1398). تأثیر رویکرد نوآوری باز بر ظرفیت جذب فناوری در صنایع دفاعی، سیاست علم و فناوری، 11(4)، 15-30.
صدر، سیدمحمد و انصاری، رضا. (1394). تأثیر نوآوری باز و ناپایداری‌های فن‌آورانه برعملکرد نوآوری در راستای کسب مزیت رقابتی در شرکت‌های دانش‌بنیان (مورد مطالعه: شرکت‌های مستقر در پارک علم و فن‌آوری شیخ بهایی واقع در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان). بهبود، 9(27)، 95-114.
قاسمی، اشکان. (1396). سنجش خودکارآمدی کارآفرینانه مدیران و بررسی ارتباط آن با عملکرد نوآوری سازمان با میانجی‌گری قصد کارآفرینی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت تولید و عملیات، دانشگاه هرمزگان.
کشاورزی، علی­حسین؛  صفری، سعید و  حمیدی­راد، جواد. (1394). بررسی تأثیر تسهیم دانش بر یادگیری، نوآوری و عملکرد سازمانی. چشم انداز مدیریت دولتی، 6(22)، 128-103.
کفاش پور، آذر؛ شیرازی، بهناز و حسینی دلویی، مسعود. (1395). بررسی تأثیر مدیریت دانش بر روی مدیریت روابط مشتریان در نمایندگی­های مجاز ایران خودرو خراسان. ماهنامه شباک(شبکه اطلاعات کنفرانس های کشور)، 2(6)، 1-12.
محمدی مقدم، یوسف؛ ولی اصل، جواد؛ عابدی، معصومه. (1395). بررسی تأثیر تسهیم دانش بر فرآیند یادگیری سازمانی با تأکید بر فناوری و تعامل اجتماعی(مطالعه موردی: صندوق بازنشستگی صنعت نفت)، مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، 7(28)، 170-148.
مقصودی، محمدفتح­اله. (1398). بررسی تأثیر استراتژی نوآوری بر عملکرد نوآوری و عملکرد سازمان با نقش تعدیلگر جهت‌گیری کارآفرینی و استراتژی تنوع سازی بانک پارسیان، مؤسسه آموزش عالی الکترونیکی مجازی مهر البرز. پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت، دانشکده مدیریت.
مقیمی­فیروز­آباد، معصومه. (1394). طراحی الگوی اخلاق حرفه­ای مدیران آموزشی با رویکرد اسلامی- ایرانی. رساله دکتری، دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی تهران.
مهرگان، محمدرضا و زالی، محمدرضا. (1385). در جست­وجوی فنون تعیین روایی در پژوهش­های مدیریتی، فرهنگ مدیریت، 4(14)، 5-26.
میرفخرالدینی، سید حیدر؛ دسترنج، میثم و کریمی تکلو، سلیم. (1394). طراحی مدل مفهومی برای توسعه نوآوری باز در پارک­های علم و فناوری با استفاده از تحلیل عاملی، پژوهش­های مدیریت عمومی، 8(27)، 71-98.
نعمت­اله­زاده­آملی، فائقه. (1395). اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر نوآوری باز در صنایع غذایی(مطالعه موردی: شرکت فرآورده‌های گوشتی کاله آمل). پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت دانشگاه مازندران.
الیاسی، مهدی؛ صفردوست، عاطیه و محمدروضه­سرا، مریم. (1397). بررسی نقش استراتژی نوآوری بر عملکرد نوآورانه سازمان ها(مورد مطالعه: شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه زیست فناوری)، اندیشه مدیریت راهبردی(اندیشه مدیریت)، 12(1) (پیاپی 23)، 1-27.
Bagherzadeh, M., Markovic, S., Cheng, J., & Vanhaverbeke, W. (2019). How Does Outside-In Open Innovation Influence Innovation Performance? Analyzing the Mediating Roles of Knowledge Sharing and Innovation Strategy. IEEE Transactions on Engineering Management. https://doi.org/ 10.1109/TEM.2018.2889538.
Cammarano, A., Caputo, M., Lamberti, E., & Michelino, F. (2017). Open innovation and intellectual property: a knowledge-based approach, Manage. Decis., 55(6), 1182–1208.
Caputo, M., Lamberti, E., Cammarano, A., & Michelino, F. (2016). Exploring the impact of open innovation on firm performances. Manage. Decis., 54(7), 1788–1812.
Cheng CC, Shiu EC. (2015). The inconvenient truth of the relationship between open innovation activities and innovation performance. Manag Decis. 53(3), 625–647.
Chesbrough, H, W. (2006). Open Innovation: A New Paradigm for Understanding Industrial Innovation, New York, Oxford University Press, 1–34.
Chesbrough, H., Crowther, AK. (2006). Beyond high tech: early adopters of open innovation in other industries. R&D Management, 36(3), 229-236.
Chiaroni, D., Chiesa, V., & Frattini, F. (2011). The open innovation journey: How firms dynamically implement the emerging innovation management paradigm, Technovation, 31(1), 34–43.
Damanpoul F, Avind D. (2011). Managerial Innovation: Conceptions Processes, and Antecedent. Management and Organization Review, 8(2), 423-454.
Du, J., Leten, B., & Vanhaverbeke, W. (2014). Managing open innovation projects with science-based and market-based partners, Res. Policy, 43(5), 828–840
Enkell E, Gassmann O, Chesbrough H. (2009). Open R&D and open innovation: exploring the phenomenon. R&D Management, 39(4), 311-316.
Faems, D., Janssens, M., Madhok, A., & Van Looy B. (2008). Toward an integrative perspective on alliance governance: Connecting contract design, trust dynamics, and contract application, Acad. Manage. J., 51(6), 1053–1078.
Felin, T., Foss, N. J., & Ployhart, R. E. (2015). The microfoundations movement in strategy and organization theory, Acad. Manage. Ann., 9(1), 575–632.
Foss, N. J., Laursen, K., & Pedersen, T. (2011). Linking customer interaction and innovation: The mediating role of new organizational practices, Org. Sci., 22(4), 980–999.
Huang, J.-W. and Li, Y.-H. (2018). How resource alignment moderates the relationship between environmental innovation strategy and green innovation performance, Journal of Business & Industrial Marketing, 33(3), pp. 316-324.
Jugend, D., Jabbour, C. J. C., Alves Scaliza, J. A., Rocha, R. S., Junior, J. A. G., Latan, H., & Salgado, M. H. (2018). Relationships among open innovation, innovative performance, government support and firm size: Comparing Brazilian firms embracing different levels of radicalism in innovation. Technovation, 74–75, 54–65.
Kim, S. H., & Huarng, K. H. (2011), Winning strategies for innovation and hightechnology products management. Journal of Business Research, 64(11), 1147-1150.
Knudsen, M. P., (2007). The relative importance of interfirm relationships and knowledge transfer for new product development success, J. Prod. Innov. Manage., 24(2), 117–138.
Laursen K., & Salter, A., (2006). Open for innovation: The role of openness in explaining innovation performance among UK manufacturing firms. Strategic Manage. J. 27(2), 131–150.
Lichtenthaler, Ulrich, (2009). Outbound open innovation and its effect on firm performance: examining environmental influences. R&D Manag. 39(4), 317–330.
Majchrzak, A., Jarvenpaa, S. L., & Bagherzadeh, M.. (2015). A review of in- terorganizational collaboration dynamics .J. Manage., 41(5), 1338–1360.
Mazur J, Zaborek P. (2016). Organizational Culture and Open Innovation Performance in Small and Medium-sized Enterprises (SMEs) in Poland. International Journal of Management and Economics, 51(1), 104–137.
Nelson, H. Soken., Barnes, B. Kim. (2014). What kills innovation? Your role as a leader in supporting an innovative culture. Published by Industrial and Commercial Training, 46(1), 7-15.
Rauter, R., Globocnik, D., Perl-Vorbach, E., & Baumgartner, R. J. (2019). Open innovation and its effects on economic and sustainability innovation performance. Journal of Innovation and Knowledge, 4(4), 226–233.
Salge, T. O., Farchi, T., Barrett, M. I. & Dopson, S. (2013). When does search openness really matter? A contingency study of health-care innovation projects. J. Product Innov. Manage., 30(4), 659–676.
Salter, A., Criscuolo, P., & Ter Wal, A. L (2014). Coping with open innovation: Responding to the challenges of external engagement in R&D, California Manage. Rev., 56(2).
Scuotto, V., Beatrice, O., Valentina, C., Nicotra, M., Di Gioia, L., & Farina Briamonte, M. (2020). Uncovering the micro-foundations of knowledge sharing in open innovation partnerships: An intention-based perspective of technology transfer. Technological Forecasting and Social Change, Vol: 152.
Stanisławski R, Lisowska R. (2015). The Relations between Innovation Openness (Open Innovation) and the Innovation Potential of SMEs, 2nd Global Conference on Business, Economics, Management, 23: 1521-1526.
Van Someren, T. C. & van Someren-Wang, S. (2017). The Instrument: Strategic Innovation as a New Foundation for Russian Innovation System. In Strategic Innovation in Russia, 81-161.
Viera, A.L. (2015). Application of Liserl in Practice, translation of Rasoul Nowroozi Seyyed Hosseini and Hamid Ghasemi and Habib Honary, Hatmi Publications, Tehran. {In Persian}.
Won Park, Y., Amano T., & Moon G., (2012). Benchmarking open and cluster innovation: case of Korea. Benchmarking: An International Journal, 19(4), 517-531.
Wynarczyk P, Piperopoulos P. (2013). Open innovation in small and medium-sized enterprises: An overview. International Small Business Journal, 31(3), 240–255.
Zieba, M., Bolisani, E., Paiola, M. and Scarso, E. (2017). Searching for innovation knowledge: insight into KIBS companies. Knowledge Management Research & Practice, 15(2), 282-293.
Zobel, A. K., (2017). Benefiting from open innovation: A multidimensional model of absorptive capacity, J. Product Innov. Manage., 34(3), 269–288.
Akbari, Morteza; Zarehparvar Shoja, Elham; Padash, Hamid and Alizadeh Moghadam, Shokoh Al Sadat. (2017). The impact of inbound and outbound open innovation on innovation performance in information and communication technology companies, Technology Development Management Quarterly, Volume 6, Number 3, 157-184. [In Persian].
Babai Farsani, Meysam; Amindoost, Atefeh; Alidadi, Abuzar. (2017). Designing an open innovation model in small and medium-sized companies using foundational data theory (case study: Chaharmahal and Bakhtiari province food industries), Organizational Knowledge Strategic Management Quarterly, first year, number 2, 136-95. [In Persian].
Davari, Ali and Rezazadeh, Arash. (2012). Structural equation modeling with PLS software, Jihad Academic Publishing Organization, Tehran. [In Persian].
Dehghanipodeh, Hossein; Akhavan, Peyman and Hosseini Sarkhosh, Seyed Mehdi. (2012), increasing the success of new product development based on the open innovation approach (case study: in a research organization), Scientific Research Journal of Innovation Management, second year, number 2: 45-68. [In Persian].
Dehghani-Sultani, Mehdi; Mesbahi, Maryam; Talebi, Yasaman. (2017). The effect of organizational values and knowledge-oriented leadership on innovation performance by explaining the role of knowledge sharing, Innovation and Creativity Quarterly in Humanities, Volume 8, Number 3, 43-74. [In Persian].
Eliasi, Mehdi; Safardoost, Atiyeh; Mohammad Rozehsara, Maryam. (2017). Investigating the role of innovation strategy on the innovative performance of organizations (case study: knowledge-based companies in the field of bio-technology), Strategic Management Thought Quarterly (Management Thought), Volume 12, Number 1 (Series 23), 1-27. [In Persian].
Ghasemi, Ashkan. (2016). Measuring the entrepreneurial self-efficacy of managers and investigating its relationship with the organization's innovation performance through the mediation of entrepreneurial intention, master's thesis in production and operations management, Hormozgan University. [In Persian].
Kafashpour, Azar; Shirazi, Behnaz and Hosseini Deloui, Masoud. (2015). Investigating the effect of knowledge management on customer relationship management in Iran Khodro authorized dealers in Khorasan. Shebak Monthly Journal (information network of country conferences), 2(6), 1-12. [In Persian].
Keshavarzi, Ali Hossein; Safari, Saeed and Hamidi Rad, Javad. (2014). Examining the effect of knowledge sharing on learning, innovation and organizational performance. Public Administration Perspective, Year 6, No. 22, 103-128. [In Persian].
Khosrowjerdi, Samaneh. (2016). Evaluating the effect of knowledge sharing on organizational performance (case study: Ministry of Communications and Information Technology), Master's Thesis of Information Technology Management, Payam Noor University of West Tehran. [In Persian].
Maqsoudi, Mohammad Fathollah. (2018). Investigating the impact of innovation strategy on innovation performance and organization performance with the role of moderator of entrepreneurial orientation and diversification strategy of Parsian Bank, Mehr Alborz Institute of Virtual Electronic Higher Education, Master of Management Thesis, Faculty of Management. [In Persian].
Mehregan, Mohammad Reza and Zali, Mohammad Reza (2015). In search of validity determination techniques in management researches, Management Culture Scientific Research Quarterly, fourth year, number 14: 5-26. [In Persian].
Mirfakhredini, Seyyed Heidar; Destrang, Meisam and Karimi Takalo, Salim (2014). Designing a conceptual model for the development of open innovation in science and technology parks using factor analysis, Public Management Research. [In Persian].
 Mohammadi Moghadam, Yusef; Vali Aslaf, Javad; Abedif, Masoumeh. (2015). Investigating the effect of knowledge sharing on the organizational learning process with an emphasis on technology and social interaction (case study: oil industry pension fund), scientific-research quarterly of human resource management in the oil industry, 7th year, number 28, pp. 170-148. [In Persian].
Moghimi Firouzabad, Masoumeh. (2014). Designing the model of professional ethics of educational managers with an Islamic-Iranian approach, doctoral dissertation, Master's Thesis, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran. [In Persian].
Nematollahzadeh Amoli, Faeqeh (2015). Prioritizing factors affecting open innovation in the food industry (case study: Kaleh Amol Meat Products Company), Master's Thesis, Faculty of Management of Mazandaran University. [In Persian].
Rajabzadeh Davasari, Hashem. (2016). Investigating the effect of innovation strategies on the performance of the partnership (case study: Tidewater Company), Master's thesis in executive management, Islamic Azad University, Bandar Abbas branch. [In Persian].
Ramezanpour Nargesi, Qasem; Davari, Ali; Afrasiabi, Raheleh and Zargaran Yazd, Bahareh. (2013). Investigation of internal and external factors on open innovation (case study: research centers of the Ministry of Industries and Sciences). Technology Development Management Quarterly, Volume II, 1: 46-29. [In Persian].
Saberfard, Alireza. (2018). "The effect of open innovation approach on the capacity to absorb technology in defense industries", Science and Technology Policy Quarterly, Volume 11, Number 4, 30-15. [In Persian].
Sadr, Seyyed Mohammad; Ansari, Reza. (2014). The effect of open innovation and technological instabilities on innovation performance in order to gain competitive advantage in knowledge-based companies (case study: companies based in Sheikh Bahai Science and Technology Park located in Isfahan Science and Research Town). Improvement Quarterly, Volume 9, Number 27, 95-114. [In Persian].
Shahin, Arash and Sadegh Beigi, Armaghan. (2009). Innovation Management, Jahad University Press, Isfahan. [In Persian].
Siadati, Hadi and Afsharimofard, Masoud. (2018). Policies to encourage open innovation. Science and Technology Policy Quarterly, special issue of science, technology and innovation policy, volume 11, number 2, 379-393. [In Persian].